• Tom Araya

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Nej, jag tycker inte du ska vara med att dela lånet om du samtidigt inte blir delägare i det lånet betalar.
    Däremot kan de bli så att du indirekt betalar för detta genom att betala mer av era gemensamma kostnader, om det är så att inkomsten skiljer er åt och du är den som tjänar mer.

• Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-13 22:24:08 följande:
    Vem vet vad en borätt är värd innan den är såld.
    VET gör man inte förrän man säljer men en mäklare kan göra en bedömning, kallas även värdering och används som sådan när man vill ha uppgift på värdet utan att sälja.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-13 22:35:15 följande:
    Visst kan man värdera men en värdering kan slå på 100 tusentals kronor. vi är på vågin i en lågkonjunktur.
    Räkna inte i kronor då du inte har en aning om i vilken storleksordning värdet ligger på, procent är mer relevant och ja, värderat värde och faktiskt pris man får ut kan diffa på 20%.
    Men vad ska man räkna på annat än värderingsuppgift om man inte avser att sälja?
  • Tom Araya
    tystlängtan skrev 2012-11-13 23:12:15 följande:
    Ok, vi kanske snart ska lägga ner vår diskussion då det nog har framkommit var vi står i frågan. En sista kommentar på det bara. Många här verkar förutsätta att enda anledningen till att man kan tänka sig att köpa en bostadsrätt är för att göra vinst på den. För mig, som också bor i bostadsrätt, så är det inte alls något jag tog hänsyn till när jag valde att flytta hit. Det kan ju lika gärna bli en förlustaffär som vilken investering som helst. Jag resonerade istället som så att avgiften till brf är lägre än hyran på en lägenhet i samma skick, storlek och område, däremot är avgiften ihop med räntan på mina bolån förmodligen väldigt nära en sådan hyra. Jag förlorar inget på att flytta hit i avseende på boendekostnader. Till skillnad från en hyresrätt kan jag dock påverka mina boendekostnader genom att amortera på lånen, vilket gör att jag nu betalar ca 500 kr mindre i månaden sedan jag flyttade in och de kommer fortsätta att minska i takt med att jag fortsätter att amortera kraftigt.

Om jag ensam hade stått på bostadsrätten och lånen och haft en pojkvän som skulle flytta in, så hade jag upplevt det som extremt snålt om han inte ville hjälpa till att betala just räntan och avgiften. Han skulle ju fått betala minst den summan om vi hade bott i en hyresrätt istället, så jag förstår inte varför han ska tjäna på att jag valt att köpa bostadsrätt istället för att bo i hyresrätt och sätta mina sparpengar på ett sparkonto. Är väl snarare snällt att han också får lägre boendekostnader när jag ensam amorterar ner lånet. Hade jag bott i hus tycker jag att han hade fått betala hälften av boendekostnaderna där också (vilket ju i det fallet endast är räntan på ett eventuellt lån), eller menar ni att man borde ha rätt att bo gratis om man flyttar in i någons hus?

Självklart tycker jag det är rimligt att ta hänsyn till båda parternas ekonomiska förutsättningar: om den ene tjänar betydligt mindre än den andre tycker jag att den som tjänar mycket mer också ska betala mer. Men det tycker jag gäller oavsett boendeform.
    Jag tycker man delar boendekostnad, vilket är hyra + ev. tillägg (exempelvis för el, telefon och sådant) för hyresrätt, avgift, försäkring + ev. tillägg för bostadsrätt och el, vatten, försäkring för hus (kostnader du glömde bort att ta upp).

Allt som omfattar ägande är för mig inte självklart att dela på om det inte samtidigt motsvarar del i det ägandet, snarare tvärt om.

Att din partner bor billigare hos dig p.g.a. det boende du valt är ju p.g.a. ditt val att lösa din bostadsfråga, i detta fall innan ni träffades och därför inget han kunnat påverka eller välja själv.
    Han hade ju haft samma fördel om du fått tag på en snorbillig hyresrätt.

Tycker du det är rimligt att han betalar på ditt lån men när det tar slut eller du säljer lägenheten så har han ingen del i det?

Möjligtvis att jag skulle kunna tänka mig att dela på räntan men absolut inte amortering utan motsvarande del i ägande.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-13 23:43:19 följande:
    Räntan är en del av hyran även om det är en bostadsrätt eller villa
    Ränta är ränta, en avgift till banken som tack för att de lånat dig pengar, inget annat.
    Hyra är bara för något man hyr, allt annat är avgift.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-14 00:11:05 följande:
    Alla som bor i villa eller räknar ränta som en del i hyreskostnaden.
    om du bor i villa och betalar ränta till banken tycker du då att du inte har någon hyra.
    Hyra är en avgift för att man lånar/nyttjar något. I hyran ingår oftast underhåll, vilket inte är fallet om man själv äger det.
    Men när nyttjat det klart får man lämna det utan att få något tillbaka.

Ränta kan man möjligtvis räkna till boendekostnad men hyra är det inte.

Jag antar att du kan se skillnaden på att köpa en bil på avbetalning jämfört med att hyra en bil.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-14 00:33:12 följande:
    Om hon betalar halva avgiften plus hela räntan har hon en högre hyra än han har.'
    däremot amorteringen får hon stå för själv.
    Eftersom borätter vanligtvis har en lägre avgift än en bostadsrätt har vinner han tillbaka på det.
    Det är därför man köper borätt för att få en lägre avgift
    Ja, det är väl främst därför men det har även flera andra fördelar...
    Du har både större frihet (och ansvar) att ta hand om lägenheten och sörja för dess skick själv, vilket många gillar.
    Amortering är till skillnad mot hyra något du i princip betalar till dig själv. När du amorterat av lånet äger du något värt kanske flera hundra tusen eller över miljonen och som över tid troligen även ökat i värde. Ibland mer än vad du betalat i ränta.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-14 00:40:41 följande:
    I en borätt får man stå för allt själv som maskiner ommålning tapetsering o.s.v Inget underhåll ingår
    Ja, det stämmer och det är ju för att man äger borätten medan man hyr hyresrätten.
  • Tom Araya
    Lilla Morran skrev 2012-11-14 01:04:07 följande:
    Hmm.. Verkar finnas lite olika åsikter här... Jag ser det hela som ganska enkelt, varför krångla till det? Ni har valt att bli sambos i hennes lägenhet. Den kostar x kr i månaden (avg+ränta). Bor man ihop så betalar man tillsammans oavsett vart pengarna går. Ni kan ju välja att söka en hyreslägenhet istället, men det kommer gissningsvis att kosta ungefär detsamma. Men om det känns bättre för dig att hon inte drar ekonomisk fördel av att du bor där så är det ju ett alternativ... Jag vet inte hur långt ni planerar, men om ni flyttar ihop så antar jag att ert förhållande är relativt seriöst. Kanske köper ni något ihop så småningom och då drar ju även du nytta av hennes bostadsaffär (under förutsättning att det blir en vinstaffär). Så visst, helt krasst är det ju orättvist att du är med och betalar hennes lån, men prata oM det och fundera på hur ni vill ha erat liv tillsammans framöver. Tänker ni er en gemensam framtid kan det ju betraktas som lite snålt och egoistiskt att inte dela lika på boendekostnaden från start. Tycker jag. Min man har alltid och kommer förmodligen alltid att tjäna mer pengar än jag. Från vår första dag i gemensamt boende har alla pengar varit våra pengar, han har verkligen gjort en ekonomisk förlustaffär genom att leva med och gifta sig med mig... Men inställningen till pengar är ju olika så prata med varandra och försök komma fram till vad som känns bäst för just er...
    Du måste skilja på kostnad och kostnad.

Betalar man av på ett lån så har man ju det tillbaka när man säljer, till skillnad mot annat man betalar, alltså går lån inte att jämföra med avgifter.

Vilken fördel har man om man flyttar in hos en partner med bostadsrätt och betalar halva boendekostnaden, inklusive ränta och amortering om man inte får del i ägandet?
    Det är ju ändå den som står på bostaden som får ut salusumman.
    Exempel:
    TS sambo säljer sin BR-lägenhet för 1 miljon, har lån kvar på 300 000, då har hon 700 000 kvar att lägga på nästa bostad. TS har ingenting trots att han amorterat av 100 000 på TS sambos lägenhet.
    Rättvist?
    Vilka fördelar har TS av detta?
  • Tom Araya
    Colisa skrev 2012-11-14 01:19:43 följande:
    Men hon har ju inga lån till banken utan har lånat av sin pappa.
    Den enda betydelse för fallet jag kan se är att hennes pappa kräver mindre i ränta än vad banken hade gjort.
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?