• Lilje

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Om hon hade studielån, eller annat banklån, tycker ni då det är självklart att han betalar halva räntan där också?

Ränta är inte en boendekostnad, det är en kostnad för lånet endast.  Och lånet är hennes.

• Lilje
    jannej skrev 2012-11-13 22:14:01 följande:
    Det var den konstigaste jämförelse jag hört, hur tänker du nu
    Det är ett lån.  Det kvittar vad lånet går till, det är hennes lån, inte hans.
  • Lilje
    jannej skrev 2012-11-14 08:54:55 följande:
    så du menar att en villaägare oller borättägare  med ett lån på 2  miljoner bor hyresfritt.
    Räntan får man inte tillbaka vid försäljning
    Visst gör dom.  När lånet är nedbetalat fortsätter man inte betala ränta.

Räntan är en avgift för lånet, inte för huset.  Hon har själv valt att ta ett lån och investera pengarna, då får hos stå för lånekostnaden själv också.  Gör ingen skilnad vad lånet används till.
  • Lilje
    Fidelis ad urnam skrev 2012-11-14 08:57:02 följande:
    Så om killen i trådstarten flyttade in med sin tjej i ett hus hon har köpt ensam, ska han då få bo gratis med undantag från halva elen, uppvärmningen osv?
    Ja, det får han da.  Om han betalar på hennes lån eller ränta blir han också delägare, då måste hon köpa ut honom (betala tillbaka) om han flyttar.  Sen har hon alltid säkerheten att det är hennes lägenhet, tar det slut är det han som står bostadslös, inte hon.
  • Lilje
    Fidelis ad urnam skrev 2012-11-14 09:01:33 följande:
    Man blir inte delägare om man betalar på räntan, det är enbart vid återbetalning av lånet i sig som det blir krångligt. 
    Så han hjälper henne med hennes lån, men får ingenting tillbaks...känns ju bra?

Rena utgifter för boendet är en sak, men ränta på ett privat lån ingår inte i det, tycker jag.  Då borde han betala ned på hennes bil, tv och studier också, han drar jo nytta av det när dom bor ihop.
  • Lilje
    Singoallaa skrev 2012-11-14 11:46:19 följande:

Eh ursäkta mig, och var står det i mitt inlägg att jag blandat ihop ränta och amortering? Jag vet MYCKET väl skillnaden. Och åter nej han ska inte hjälpa henne med att betala för hennes ränta på sitt ägande, det är ingen hyra och ingen driftkostnad! Räntan får hon själv stå för då det är hennes ägande. Inte ska väl TS betala för hennes lån och den dagen det inte fungerar längre får han ju inte ett skit tillbaka av dom pengarna! Bättre då för honom att köpa sig in och betala för sin eget lån. Inte ska han betala av hennes räntor på andra lån hon kan tänkas ha, billån för att han kanske råkar sitta i bilen med henne, eller hennes tv lån eftersom han också tittar påmtv, nä vilka dumheter!
  • Lilje

Ni som tycker han borde betala på räntan, tycker ni också, om nu lägenheten var nedbetald, att han borde betala en månadsavgift motsvarande vad hon betalade i ränta innan?  Annars bor han ju nästan gratis, medans hon har betalat mycket för samma förmåner.

Han borde kanske skita i hela samboskapet och bli hyresgäst hos henne istället?

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?