• Butterscotch

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Jag tycker att du ska betala en del av räntan, ja. Det är en del av boendekostnaden. Amorteringar får hon däremot sköta själv.

• Butterscotch

Ja, det är högst rimligt att du är med och betalar räntorna för lånet, det är en del av boendekostnaden. Amorteringar och renoveringar får hon däremot sköta själv, så länge du inte är delägare i lägenheten.

• Butterscotch
    Flash Gordon skrev 2012-11-14 12:18:14 följande:
    Räntan är INTE en driftskostnad.
    Korrekt, räntan är ingen driftskostnad. Men det är en boendekostnad.
    Singoallaa skrev 2012-11-14 12:23:20 följande:

Ska han betala av räntan på hennes billån med också eftersom ha. samåker med henne ibland?
    Nej, det tycker jag inte. Inte om de bara samåker ibland. Men om han använder bilen lika mycket som hon (som är fallet med boendet) så tycker jag att det är fullt rimligt att han betalar hälften av kostnaderna för att kunna bruka bilen.

Motfråga: varför ska han bo nästan gratis bara för att flickvännen bor i en bostadsrätt och inte i en hyresrätt (med tanke på att totalkostnaden brukar bli ungefär densamma)? På vilket sätt är det rimligt och rättvist?
  • Butterscotch
    Butterscotch skrev 2012-11-14 12:27:09 följande:
    Motfråga: varför ska han bo nästan gratis bara för att flickvännen bor i en bostadsrätt och inte i en hyresrätt (med tanke på att totalkostnaden brukar bli ungefär densamma)? På vilket sätt är det rimligt och rättvist?

Om man inte kan komma överens tycker jag att man i så fall bör utgå ifrån bruksvärdesprincipen - dvs jämföra med hur mycket en likvärdig hyreslägenhet hade kostat (sett till läge, standard, storlek osv), och sen dela den kostnaden på två.
  • Butterscotch
    Singoallaa skrev 2012-11-14 12:32:19 följande:

För att det är en i satts hon valt att låna prngar till och han bor inte gratis där eftersom han hjälper henne med halva hyran och alla driftkostnaderna! Han gör rätt för sig. Lånet och vinsten är hennes! Ränta är för att hon valt att låna pengar, och banken har beviljat henne det lånet efter att ha gjort en kalky över hennes inkomster, alltså ingen sambo med i beräkningen, och hon beviljades lånet...alltså hennes att betala också! Han äger ju inte bostadsrätten och ska heller inte hjälpa henne med hennes lån! Och om hon är smart och ändå lyckas få honom att betala ränta så kan hin ju lätt ta dom pengarna och amortera upp dom, vilket ändå är logiskt att göra...så han förlorar oavsett!

Du förutsätter att hon gör vinst vid försäljning alltså? Avgift och hyra är för övrigt inte samma sak, och storleken på de två brukar inte överensstämma.

Vad har bankens beviljande av lån med detta att göra? Jag pratar inte om vad han är SKYLDIG att betala, jag pratar om vad som är RIMLIGT och RÄTTVIST. Se även inlägg 107.
  • Butterscotch
    Singoallaa skrev 2012-11-14 12:32:19 följande:

Och om hon är smart och ändå lyckas få honom att betala ränta så kan hin ju lätt ta dom pengarna och amortera upp dom,
    Det är ju bra även för honom, eftersom räntekostnaderna minskar i takt med att lånet gör det (allt annat lika).
  • Butterscotch
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 13:50:06 följande:
    Anledningen till att hon har högre kostnad är just att hon äger lägenheten. Varför ska han betala halva kostnaden för en investering han inte kommer att tjäna en krona på?

Om det hade varit en hyresrätt, hade du tänkt likadant då? Hon ska ha en högre kostnad eftersom det är hon som står på kontraktet? Om du svarar nej på den frågan, vari ligger skillnaden?
  • Butterscotch
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 13:55:03 följande:

Är en hyreslägenhet en investering?

Är en bostadsrättslägenhet alltid en investering? Du kanske inte har läst några tidningar på länge, men idag är det definitivt ingen självklarhet att man gör vinst vid försäljning av sitt boende, det är till och med hög risk att man gör en förlust om nu priserna går ner som många förutspår.

Det är för övrigt inte intressant för själva grundfrågan.

En bostadsrättslägenhet är en form av boende, en hyreslägenhet likaså. Så om vi utgår bara ifrån det - vad är ditt svar på min tidigare fråga?
  • Butterscotch
    Singoallaa skrev 2012-11-14 14:11:51 följande:

Ja hon kan gå med vinst eller med förlust. Men bostadsmarknaden är ganska stabipl, många flyttar till Sverige samtidigt som det byggs minimalt så spår jag inga enorma förluster, tvårtom får hon nog tillbaka en bra vinst för sin insatts!

Jag ställer väl samma fråga till dig. Om vi bortser från att en bostadsrätt KAN vara en investering, och bara ser det som en form av boende, vilket det ju är, bara med ett annat kostnadsupplägg (ränta + avgift istället för hyra). Hade du resonerat likadant för en annan typ av boende, dvs hyresrätt? Hade det varit ok och rättvist att dela på hyreskostnaden där, eller tycker du att "eftersom det är hon som står på kontraktet får hon stå för kostnaden själv"? Ska man straffas för att det kanske inte går att få tag i hyresrätter i den stad man bor i, och man därför "måste" köpa bostadsrätt (eller bo i andra hand, eller hemma hos mamma)?
  • Butterscotch
    kvs skrev 2012-11-14 14:16:24 följande:
    En investering blir inte mindre av en investering om risken råkar vara hög. Att köpa en bostadsrätt innebär att man köper en andel i en ekonomisk förening och som grädde på moset får man också rätten att nyttja någon av föreningens lägenheter.
    Det man köper är rätten att nyttja en lägenhet, precis. Det är inte per automatik en investering, även om många ser/har sett det som det pga en teoretisk möjlighet att göra vinst.
    Singoallaa skrev 2012-11-14 14:18:24 följande:

Det går inte att jämföra ett ägande mot att hyra, så omöjligt att ställa de två alternativen mot varandra!

Boende jämfört med boende - var det svårt att jämföra tycker du? Jaha, ja om du är så enkelspårig i ditt tänkande så kommer vi väl inte längre antar jag.
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?