• Ungmammafjorton

14år&gravid

Jag var 14år när jag blev gravid, eller ja, 13 var jag. Fick reda på de 3 dagar efter min 14årsdag o då va jag i vecka 9. Nu är jag 15år och min dotter är 5 månader på söndag. Jag bloggar på ungmammafjorton.blogg.se , gå gärna in där & läs å kommentera =) Försöker blogga så mkt som möjligt.

Fler som fick barn väldigt tidigt? Gärna innan 17. Hade varit kul att prata me fler 09 

• Svar på tråden 14år&gravid
  • JessiWill
    Sanna Ryan skrev 2012-05-22 23:06:43 följande:
    Men jag sa väl aldrig att JAG tycker så?? Jag sa att ANDRA ser ner på unga föräldrar som väljer såna namn. Jag skrev att det är SYND! Varför lägger du dig i om du inte läser vad jag skriver? Förvånad
    Det beror väl helt på vad detta är för människor. Jag umgås med starka, snälla och NORMALA personer och dessa människor skiter fullständigt i vad andra väljer att döpa sin barn till.

DU var tvungen att dra upp TS namnval? Fick det dig att känna dig lite duktigare?
    William 23/9-2o1o ♥ Lillebror BF 23/9-2o12 ♥
  • Sanna Ryan
    mikipiki skrev 2012-05-22 22:57:43 följande:
    Men vem sjutton sitter och bryr sig om vad andra tycker? Vem bryr sig om någon annan ser ner på en? VAD spelar det för roll egentligen? Så länge man gör ett bra jobb själv och klarar sig på egen hand så har man åtminstone själv vetskapen om att det inte är på det viset som folk tror. Det är väl verkligheten som räknas och inte vad folk tror?

Jag bryr mig inte ett dugg om att det finns människor som ser ner på mig, varför skulle jag liksom?

Du har en fruktansvärt nedlåtande ton och jag blir riktigt arg när jag läser det du skriver. Skärp dig förfan! Det är nästan som att DU skäms över att vara ung och förälder.
    Nej, jag skäms över att andra som skaffar barn i tidig ålder inte sköter sig och därför får andra att se ner på alla andra unga föräldrar. Om du bara anade vad många meddelanden jag fått om att jag lever på soc, att barnen var ett misstag, att barnens pappa skulle vara 10 år äldre och att min sambo har dumpat mig för att jag är ung.
    2012 Adam & Oliver 2012
  • Hedgehog

Varför alla dessa negativa inlägg där ni ifrågasätter TS val? Kan inte istället alla de andra unga svara, som faktiskt var det hon bad om? 

Kan för allt i världen inte förstå varför man måste skriva vad man tycker och tänker om att hon valt att leva livet på detta sätt, nu när hennes liv ser ut så? Är man en schysst medmänniska då? Är man vuxnare eller mer mogen då?

Skärp till er! 

• mikipiki

TS - Jag blev gravid när jag var 16 och fick min son när jag var 17. Det är inte en situation jag rekommenderar någon annan och jag tycker absolut inte att man ska planera att sätta sig i den frivilligt MEN ibland sker olyckor. Jag var fruktansvärt omogen, naiv och rent utsagt korkad när jag fattade beslutet att behålla mitt barn för jag hade ingen aning om vilket ansvar det innebar. I min tankegång så kunde jag inte se längre än första året och jag hade inte en endaste tanke på treårs-trots och allt annat som kommer med åldern. Jag må ha varit alla dom där sakerna när jag fattade mitt beslut, men jag har inte ångrat en enda dag sedan dess och jag hade gjort allting igen utan att tveka.

Jag har haft tur. Jag har aldrig behövt söka hjälp hos socialen för jag har alltid på något vis lyckats klara mig själv. Jag är dock en sån där mamma som (tydligen) ger andra unga föräldrar dåligt rykte då jag naturligtvis blev lämnad av min sons pappa. Det var tragiskt, absolut, men det är ingenting som gör mig till en sämre människa eller en sämre förälder. Vissa saker kan man inte förutspå helt enkelt.

Ta ingen skit TS och låt ingen trycka ner dig. Du har ditt barn nu, gör det bästa av situationen och ge aldrig upp Glad

Lycka till!

• Sanna Ryan
    JessiWill skrev 2012-05-22 23:00:26 följande:
    En fråga bara! Du säger att du inte lägger dig under kategorier, synnerligen inte som någon ung mamma? Hur kommer det sig då att du hängt i andra "unga mammor" trådar här på FL?

Du är 17 år gammal, du är precis lika nära att tvingas leva på bistånd som vilken annan människa som helst. Vad gör dig annorlunda? Du är ju för tusan inte ens myndig ännu!
    17 år och jobbar, man lever på slavlöner vid den åldern.. du kan ju inte ens ta studiebidrag om du skulle börja studera.

Man läser av dig som en öppen bok, du trycker ner andra människor för att lyfta dig själv- DET är ett tecken på omognad!
    Svarar i det nedan. 
    Jag är 17 år ja, men jag lever då inte på något bistånd! Jag jobbar! Jag tjänar 16000 och det är himla mycket bättre än att bara leva på föräldrapenning och barnbidrag i flera år... 

Vem har jag tryckt ner? Länka gärna inlägget!
    JessiWill skrev 2012-05-22 23:02:35 följande:
    Ja, varför det? www.familjeliv.se/Forum-2-368/m56806418-100.h...
    Som du ser så lämnade jag trådarna lika snabbt som jag började skriva i dem. 
    2012 Adam & Oliver 2012
  • Sanna Ryan
    Twin Dad skrev 2012-05-22 23:02:44 följande:
    Hellre Zelina än typ Greta, Gun-Britt eller något annat "gammelsvenskt".
    2012 Adam & Oliver 2012
  • BAKOFRAM
    Marcz skrev 2012-05-22 23:04:26 följande:

Ja men som sagt,kunde inte föreställa mig och det kan man sällan som ung tonåring...man romantiserar det hela helt enkelt.

Som sagt jag ångrar mig inte nu,men vill att mina egna barn lever sin ungdom,med resor,plugg och studentliv innan dom skaffar egna barn
  • Ely

jag blir ärligt lite leds på småtjejer som ska grupera sig som "unga mammor" och skrika " vi är inte sämre än en mamma på 30"
    Sen alla dessa bloggar där bloggadressen är något i stil med " mammaSandra97"
    liksom, who cares ?
    Mamma som mamma.

jag har även svårt att förstå, en 14 åring är inte långt i mognaden, hur kan man ta hand om ett barn med allt som behövs ?
    Jag gillade själv barn när jag var i den ålder o ville bli stor o få barn, men jag skulle aldrig kunna vara mamma i den åldern.
    Nej jag var inte begåvningshandikappad eller efterbliven, jag har alltid varit "lillgammal"och folk sa redan när jag var 12 att jag var mognare än min syrra som var 19.

Sen allt "jag försörjer mig själv, mina föräldrar betalar inget  fast jag bor hemma"
    Nehe. dina föräldrar betalar hyra, mat, el, vatten, försäkringar, telefoni, internet osv som du nyttjar, mm, men det är väl inget

• BAKOFRAM
    Marcz skrev 2012-05-22 23:10:59 följande:
    man har sex debut vid 14 i dagens läge typ, synd  att barnen föder sina barn... 

Antar att du var mogen och hade rätt ålder
  • Sanna Ryan
    Hedgehog skrev 2012-05-22 23:11:22 följande:
    Varför alla dessa negativa inlägg där ni ifrågasätter TS val? Kan inte istället alla de andra unga svara, som faktiskt var det hon bad om? 

Kan för allt i världen inte förstå varför man måste skriva vad man tycker och tänker om att hon valt att leva livet på detta sätt, nu när hennes liv ser ut så? Är man en schysst medmänniska då? Är man vuxnare eller mer mogen då?

Skärp till er! 
    Men jag ÄR ju ung. Jag undrar bara om hon själv planerade det eller om det var en "olycka". 
    2012 Adam & Oliver 2012
Svar på tråden 14år&gravid