• Ungmammafjorton

14år&gravid

Jag var 14år när jag blev gravid, eller ja, 13 var jag. Fick reda på de 3 dagar efter min 14årsdag o då va jag i vecka 9. Nu är jag 15år och min dotter är 5 månader på söndag. Jag bloggar på ungmammafjorton.blogg.se , gå gärna in där & läs å kommentera =) Försöker blogga så mkt som möjligt.

Fler som fick barn väldigt tidigt? Gärna innan 17. Hade varit kul att prata me fler 09 

• Svar på tråden 14år&gravid
  • MammaEmelie91
    Sanna Ryan skrev 2012-05-22 21:35:31 följande:
    Marcz: Jag har ALDRIG levt på soc och jag flyttade hemifrån när jag var 15 år. Jag är 17 år nu.
    Om du har klarat dig utan soc och dessutom inte bott hemma sen när du var 15, varför "måste" då det bli så för TS att hon behöver soc? =)
    mammatillebbaa.blogg.se - 20år och snart TRE-trebarnsmamma!!
  • Sanna Ryan

Varför man lägger sig i angående TS ekonomi är för att hon är ung utan utbildning eller jobb. Jag tycker det är fel att leva på soc och det är ganska vanligt om man är 14år och mamma.

2012 Adam & Oliver 2012
  • Pycke

Lämnar tråden nu.

Önskar dig all lycka TS (även om jag låter väldigt negativ angående din ekonomi). Jag vet hur det är, och det är inte lätt. :)

Kram på dig! 

• Sanna Ryan

MammaEmelie91: Det var bara en fråga, men med TS förklaring låter det väldigt sannolikt att det kommer sluta med soc eller försörja sig på föräldrarna. Vi skulle aldrig ha skaffat barn om vi inte hade råd...

2012 Adam & Oliver 2012
  • Utropstecknet
    MammaEmelie91 skrev 2012-05-22 21:37:02 följande:
    Marcz skrev 2012-05-22 21:34:17 följande:
    Du får jättegärna tycka att jag är dum i huvudet, vad ska jag göra åt saken liksom? :) Jag har en sambo som jobbar heltid.
    Fast din situation är väl ett gott argument till varför man kanske bör vänta med barn tills det att man har ordnat sin livssituation? Ingen utbildning och helt ekonomiskt beroende av sin partner är ju inte en sits man önskar andra. 
  • MariaSara

Fast Ts mamma är ju försörjningsskyldig för henne som minst till den dagen hon fyller 18 år eller så länge som hon går i gymnasiet, dock max till 21 år. Ts är däremot försörjningsskyldig för sin dotter och de utgifterna verkar hon ju klara av på egen hand. Med andra ord är det helt rimligt att Ts inte betalar hyra hemma. Om hon skulle behöva göra det skulle det vara för dottern och inte för henne själv.

• Carolajnen
    Sanna Ryan skrev 2012-05-22 21:42:07 följande:
    MammaEmelie91: Det var bara en fråga, men med TS förklaring låter det väldigt sannolikt att det kommer sluta med soc eller försörja sig på föräldrarna. Vi skulle aldrig ha skaffat barn om vi inte hade råd...

Så alltså har du råd att ha det bra tack vare din sambo?
  • MammaEmelie91
    Utropstecknet skrev 2012-05-22 21:42:16 följande:
    Fast din situation är väl ett gott argument till varför man kanske bör vänta med barn tills det att man har ordnat sin livssituation? Ingen utbildning och helt ekonomiskt beroende av sin partner är ju inte en sits man önskar andra. 
    Det beror ju helt på hur man ser det. Skulle det ta slut mellan mig och karln, ja då lär jag ha problem. Nu är jag 99,9% säker på att det lär inte ske inom det närmsta åren och om 1år är jag färdig undersköterska.
    mammatillebbaa.blogg.se - 20år och snart TRE-trebarnsmamma!!
  • tiffi1
    Marcz skrev 2012-05-22 20:52:29 följande:
    bra att du inte får pengar av din mamma. är du inte värd heller, du går i skolan elr ? snacka om att vilja leka mamma. du är 15 för fan skäms!  usch, äckligt värre. hatar din blogg föresten , vill inte veta om ditt mamma liv som går i 8an..  skrattar bara åt dig, att av 15 och ha barn är ju extremt ovanligt , det är inte fel på alla andra 99.9 % i din ålder utan på dig..
    Men förfan, chilla lite. Hon blev gravid och behöll och är antagligen en bra mamma. Vad ger dig rätt att vara elak mot henne?
  • Utropstecknet
    MammaEmelie91 skrev 2012-05-22 21:45:17 följande:
    Det beror ju helt på hur man ser det. Skulle det ta slut mellan mig och karln, ja då lär jag ha problem. Nu är jag 99,9% säker på att det lär inte ske inom det närmsta åren och om 1år är jag färdig undersköterska.
    Givetvis får alla göra de val de önskar men jag hade personligen aldrig varit tillfreds med att vara ekonomiskt beroende av min omgivning och framförallt inte min partner. Lycka till med dina kvarvarande studier!
Svar på tråden 14år&gravid