médaillon skrev 2012-05-23 14:46:31 följande:
Synd om din dotter då som har en förälder som känner sig så. Förstår inte heller varför det skulle vara ett misslyckande som förälder bara för barnet har sex när den är 14 år. Varför få det till att bli en sak som handlar om dig när det inte ens behöver göra det. Lite underligt.
Jag hade stöttat min dotter om hon hade velat behålla sitt barn. Det hade varit jobbigt och såklart inte den situationen man kanske hade sett framför sig, men det är ju som det är.
Sex och sex. Sex måste inte tvunget leda till graviditet, men visst, har man sex är man aldrig helt säker oavsett preventivmedel.
Det handlar om mig såtillvida att det är upp till mig (och dotterns mamma) att göra klart för dottern att det aldrig någonsin är en bra idé att skaffa barn innan man gått ut grundskolan, liksom det är vår sak att på alla andra sätt överföra vad som (enligt oss) är rätt och fel. På samma sätt som vi inte kommer att uppmuntra rökning eller skolk kommer vi inte att uppmuntra en jättetidig graviditet.
Skulle vi, Gud förbjude, ställas inför situationen att hon faktiskt blir gravid vid 14 kommer vi självklart inte att kasta ut henne. Däremot kommer åtminstone jag göra klart för henne att av två dåliga saker är abort i det läget det bästa.