• Ungmammafjorton

14år&gravid

Jag var 14år när jag blev gravid, eller ja, 13 var jag. Fick reda på de 3 dagar efter min 14årsdag o då va jag i vecka 9. Nu är jag 15år och min dotter är 5 månader på söndag. Jag bloggar på ungmammafjorton.blogg.se , gå gärna in där & läs å kommentera =) Försöker blogga så mkt som möjligt.

Fler som fick barn väldigt tidigt? Gärna innan 17. Hade varit kul att prata me fler 09 

• Svar på tråden 14år&gravid
  • Ladythewinter

Jag har inte riktigt läst genom hela tråden. 14 är väääldigt ungt att skaffa barn, men nu har hon gjort det och klarar hon av detta är det en väldigt stark tjej. Tycker bara de är väldigt synd att det finns så  många människor som inte har något annat för sig än att klanka ner på andra. sopa framför eran egen dörr ist. 

Om hon nu behöver ta hjälp av soc senare i livet anser inte jag att de är fel.  soc finns där för människor som behöver hjälp och jag ser gärna att mina skattepengar går till för att hjälpa. inte trodde jag att det fanns så många giriga människor i världen. tråkigt..

livet kan förändras, likaväl om du är 14 eller 35, även en 35 kan behöva hjälp med olika saker. tex soc. är detta lika fel då?

TS ångrar inte sin lilla dotter, och med all rätt. jag skaffade också barn som ung men ångrar inte en sekund. för att om man ångrar att man skaffade barn och väntade innebär det att man ångrar sina barn. det tror jag inte en kärleksfull mamma eller pappa gör.  

sen är det ingen självklarhet att man som ung blir ensamstående,  (läste någonstans att bara för att man är ung mamma blir man själv) jag träffade min man när jag var 16, fick barn tre år senare, gifte mig när jag var 20, fick en till liten vid 21, har nu varit tillsammans med min man i 8 år. och vi älskar varandra mer för varje dag som går.

Lycka till TS med det underbara liv du kommer ha tillsammans med din dotter. och kämpa dig igenom all det jobbiga, (för det kommer bli jobbigt även om man är ung eller äldre) 
    tycker du verkar ha en bra syn på livet. och verkar betydligt mer mogen än vissa andra i denna tråd.

kram på dig och din dotter.. <3<3 

• Twin Dad
    Carolajnen skrev 2012-05-23 14:35:01 följande:
    Woho! Jag är 1% :) fyller 24 väntar mitt första, högst planerade barn med min fästman. Är hantverkare så tjänar mer än många med högskoleutbildning. ;) det jag försvarar henne mot är den vuxenmobbningen som förekommit från och till i den här tråden. Många verkar även ha lässvårigheter, för hon efterlyste inte andras åsikt ang hennes val utan likasinnade som man kan bolla med. Högst normalt. Något annat jag även reagerar på är att trots att hennes dotter är född så är folk framme med pekfingret och trycker ner. Herregud vad vill ni att hon ska göra? Köra upp dottern dit hon kom ifrån och göra om göra rätt!?
    Jag är också en av de få) som är 1%. Var 22 när jag blev pappa till mina tvillingar i januari förra året.
  • Tealhawk
    Carolajnen skrev 2012-05-23 14:35:01 följande:
    Woho! Jag är 1% :) fyller 24 väntar mitt första, högst planerade barn med min fästman. Är hantverkare så tjänar mer än många med högskoleutbildning. ;) det jag försvarar henne mot är den vuxenmobbningen som förekommit från och till i den här tråden. Många verkar även ha lässvårigheter, för hon efterlyste inte andras åsikt ang hennes val utan likasinnade som man kan bolla med. Högst normalt. Något annat jag även reagerar på är att trots att hennes dotter är född så är folk framme med pekfingret och trycker ner. Herregud vad vill ni att hon ska göra? Köra upp dottern dit hon kom ifrån och göra om göra rätt!?
    Det är awesome att vara the 1%, men du min vän är det inte. du är 24 = inte ung förälder. Du är normalgammal för att få ditt första barn. Grattis! Jag är ung, men skulle aldrig stämpla mig som ung förälder då den termen är förkastlig. Är man 14 är man ett barn och borde inte ha barn.

Jo jag vet, skadan är skedd, men det finns fler än TS här inne som är ca 14 och drömmer om barn. Det behövs folk som spräcker bubblan för dem också samt att "unga föräldrar" har en dålig vana att skaffa fler barn tätt inpå ist för att göra hederliga medborgare av sig själva.
  • alvisen
    Novaliesmamma skrev 2012-05-23 14:14:35 följande:
    Sarakeichki: För det första, kalla mig INTE för idiot! Du känner inte ens mig och du har ingen jävla rätt att kalla mig för det.

För det andra, jo visst kan det vara tufft att få barn utan en stabil grund, men efter mammaledigheten har hon all tid i världen för att studera och bli vad hon än vill bli!!!

Jag blev gravid strax efter studenten (hade aldrig arbetat i hela mitt liv) och jag har klarat mig FINT. Jag klarade mig på min fp på 4000 kr (eller vad det nu var) och med pappans hjälp!! Efter mammaledigheten pluggade jag upp mina betyg och jobbade samtidigt. Har nu höga betyg och kan söka till hur många högskoleutbildningar som helst, och jag har skött mitt jobb galant!

Så vad är det för FEL på ER?!?! VUXNA KVINNOR som klankar ner på en tjej på det viset. Ush!!!! Nu är barnet FÖTT. både TS och barnet förtjänar att få stöd, inte att bli trampade på! det är som att ni VILL att hon ska misslyckas.

USH VILKEN MÄNNISKOSYN NI HAR. Nu anmäler jag flera av er och sen avslutar jag mitt medlemskap från denna mobbningsidan. jag passar inte in här mer ER kärringar

Bra sagt! Förstår inte vissa människors behov av att trycka ner andra. Av vilken orsak? Att TS valt att leva sitt liv annorlunda än dom själva?
  • sessan 3

NI FÅR JU FÖR FAN TA SITUATIONEN FÖR VAD DEN ÄR I DAGSLÄGET.

KANSKE hade det varit bättre om TS väntat, KANSKE hade det varit värre.

hur många är inte mellan 20-50 arbetslösa, klarar knappt av hyran och lever på soc?? blir misshandle av barnets/barnens pappor, blir stämda, soc hänger dom i hälarna m.m o.s.v

vad FAN har det med ålder att göra??????

citerar:

Nej det är inget win/win att ha sin 14-åring med eget barn boende hos sig. Det är för det första ett misslyckande i sin egen föräldraroll att man inte lyckats få sitt barn att fatta att barn inte ska ha barn. Sedan finns det inget positivt att inte kunna försörja sig själv och ett eget hushåll, speciellt som förälder. Vad sätter man för exempel för sitt eget barn? Man visar att det är ok att fucka upp hur som helst för att andra kan ändå ta hand om en.

JAG blev utslängd med min 6v förtidigt födda son när han var 3 mån. man KAN inte få tag på en egen lgh över en dag. jag fick bo hos min mamma en period. är jag en dålig mamma för det?

har TS sagt någonstans att hon ska bo hos sin mamma resten av livet? jag tror inte att hennes 5 mån bryr sig om VAR dom bor. ser man situationen till vad den är idag och gör det bästa av den kan man göra en win/win.

TS: lägg ner detta, ring komunen/socialen eller något och se om dom kan hjälpa dig att hitta vänner. för jag förstår vad du menar.

.

• alvisen

Gud vad jag blir upprörd! Så många som kallar sig själva för "vuxna" och ändå håller på som 5-åringar och hackar på TS utan någon som helst vetskap om hur hon klarar av att vara förälder. Efter att ha läst era inlägg hoppas jag ni ÄR typ 5 år så ni har chans att växa ifrån ert vanvettigt barnsliga och fördomsfulla sätt. Skäms!

• Carolajnen
    Tealhawk skrev 2012-05-23 14:39:52 följande:
    Det är awesome att vara the 1%, men du min vän är det inte. du är 24 = inte ung förälder. Du är normalgammal för att få ditt första barn. Grattis! Jag är ung, men skulle aldrig stämpla mig som ung förälder då den termen är förkastlig. Är man 14 är man ett barn och borde inte ha barn.

Jo jag vet, skadan är skedd, men det finns fler än TS här inne som är ca 14 och drömmer om barn. Det behövs folk som spräcker bubblan för dem också samt att "unga föräldrar" har en dålig vana att skaffa fler barn tätt inpå ist för att göra hederliga medborgare av sig själva.

Men va? Du skrev att 99% är unga mammor, jag skrev att ja härligt då är jag 1% (vilket är den lilla del som inte är unga mammor) så vad jiddrar du om?
  • médaillon
    Chazz Michael Michaels skrev 2012-05-23 12:46:47 följande:
    Jag vet inte. Känner inte din mamma. Jag vet bara att jag som förälder hade känt mig extremt misslyckad om min 14-åriga dotter kommit hem gravid.
    Synd om din dotter då som har en förälder som känner sig så. Förstår inte heller varför det skulle vara ett misslyckande som förälder bara för barnet har sex när den är 14 år. Varför få det till att bli en sak som handlar om dig när det inte ens behöver göra det. Lite underligt.

Jag hade stöttat min dotter om hon hade velat behålla sitt barn. Det hade varit jobbigt och såklart inte den situationen man kanske hade sett framför sig, men det är ju som det är.
  • Tealhawk
    Carolajnen skrev 2012-05-23 14:44:34 följande:
    Men va? Du skrev att 99% är unga mammor, jag skrev att ja härligt då är jag 1% (vilket är den lilla del som inte är unga mammor) så vad jiddrar du om?
    Sorry >_______> För mycket puckade inlägg här inne som smittar av sig tror jag. Slog om helt fel i hjärnan så jag läste tvärtom.
  • médaillon
    Ungmammafjorton skrev 2012-05-23 14:11:13 följande:
    Så du menar att för att jag postar en tråd där jag söker efter folk som även dom fått barn i väldigt ung ålder så ska jag acceptera att bli spottad på? :S
  • Tealhawk
    médaillon skrev 2012-05-23 14:46:31 följande:
    Synd om din dotter då som har en förälder som känner sig så. Förstår inte heller varför det skulle vara ett misslyckande som förälder bara för barnet har sex när den är 14 år. Varför få det till att bli en sak som handlar om dig när det inte ens behöver göra det. Lite underligt.

Jag hade stöttat min dotter om hon hade velat behålla sitt barn. Det hade varit jobbigt och såklart inte den situationen man kanske hade sett framför sig, men det är ju som det är.
    För att det blir en sak som handlar om honom om hans barn blir gravid?! Som TS själv säger så bor ju hon hemma hos sin mamma, då är det hennes angelägenhet i högsta grad.
  • Chazz Michael Michaels
    médaillon skrev 2012-05-23 14:46:31 följande:

Sex och sex. Sex måste inte tvunget leda till graviditet, men visst, har man sex är man aldrig helt säker oavsett preventivmedel.

Det handlar om mig såtillvida att det är upp till mig (och dotterns mamma) att göra klart för dottern att det aldrig någonsin är en bra idé att skaffa barn innan man gått ut grundskolan, liksom det är vår sak att på alla andra sätt överföra vad som (enligt oss) är rätt och fel. På samma sätt som vi inte kommer att uppmuntra rökning eller skolk kommer vi inte att uppmuntra en jättetidig graviditet.

Skulle vi, Gud förbjude, ställas inför situationen att hon faktiskt blir gravid vid 14 kommer vi självklart inte att kasta ut henne. Däremot kommer åtminstone jag göra klart för henne att av två dåliga saker är abort i det läget det bästa.
    Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • cyklar

Slås av tanken att den här tråden kan innehålla några av de elakaste kommentarerna jag sett på familjeliv. En del skriver till TS som om hon vore hemsk! HEMSK!
    Folk verkar vara lika arga på henne som jag skulle vara på någon som mördat min brorsa eller liknande. 
    Orkar inte läsa mer.

Hoppas allt går bra för dig TS!  

• Ungmammafjorton

Vad är det som är så hemskt med att jag bor hos min mamma? Hon är fortfarande försörjningsskyldig för mig och bara för att Z bor här så tillkommer det inga extra kostnader överhuvudtaget.

Hade de varit bättre att vi bodde på gatan? 

ungmammafjorton.blogg.se , 14år&mamma <3
  • Chazz Michael Michaels
    Tealhawk skrev 2012-05-23 14:57:06 följande:
    För att det blir en sak som handlar om honom om hans barn blir gravid?! Som TS själv säger så bor ju hon hemma hos sin mamma, då är det hennes angelägenhet i högsta grad.
    Dessutom det. Eftersom vi är skyldiga att försörja vårt 14-åriga omyndiga barn blir vi därmed också skyldiga att försörja hennes barn. Jag hade hoppats att barnbarn skulle introduceras i mitt liv på ett lite annorlunda sätt än så.
    Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • Carolajnen
    Twin Dad skrev 2012-05-23 14:39:17 följande:
    Jag är också en av de få) som är 1%. Var 22 när jag blev pappa till mina tvillingar i januari förra året.

• yodi
    alvisen skrev 2012-05-23 14:44:24 följande:
    Gud vad jag blir upprörd! Så många som kallar sig själva för "vuxna" och ändå håller på som 5-åringar och hackar på TS utan någon som helst vetskap om hur hon klarar av att vara förälder. Efter att ha läst era inlägg hoppas jag ni ÄR typ 5 år så ni har chans att växa ifrån ert vanvettigt barnsliga och fördomsfulla sätt. Skäms!
  • Sanna o Ryan

Hej allihopa. Jag måste bara be om ursäkt till alla som fått elaka meddelanden från kontot "Sanna Ryan".
    Mitt konto blev hackat igår och foruminlägg och privata meddelanden skickades till personer. Jag vet inte vilka som fick PM av mig, då personen raderade mitt konto och i och med det så kan jag inte se vilka som det skickades meddelanden till. Jag har lyckats spåra mig till denna tråd samt en annan tråd, men den blev borttagen.

Jag vet inte vad jag ska säga. Det är ofattbart men jag hoppas att personen inte fick er att må dåligt.
    Själv känner jag mig utsatt då jag själv kunde ha varit ts, trots att jag är 2-3 år äldre och min vardag ser helt annorlunda ut. Jag trodde att jag kunde lita på den här personen men jag är nästan glad att det hände för det fick mig att inse vad personen egentligen tycker om mig. BARA för att jag skaffade barn tidigt.  

Jag önskar er lycka till och ska kolla in din blogg senare, ts. 
    Just nu känner jag ingen större glädje över att vara på familjeliv längre. Hela mitt konto och alla trådar är borta. 

• Carolines Secrets

Ush man skäms verkligen över att vuxna människor skriver på ett oerhört omoget sätt till TS! "bara göra abort" säger ni? Tror ni det är så enkelt? Det är mycket modigare att behålla ett barn än att göra abort! Hur kan man påstå att det är tvärtom? Endel människor är - tro det eller ej - t ex kristna och anser att embryon har människovärde.
    Endel människor tycker rent generellt att det är oetiskt att ta bort ett embryo eller foster. Varför utgår ni ifrån att alla ska tycka som
    er? Att alla ska vara lika indoktrinerade i det moderna prestigesamhället där bara ytliga saker som fint jobb, fin utbildning, mycket pengar värdesätts? Tro det eller ej men alla har inte likadan värdegrund som er!

Svar på tråden 14år&gravid