• Ungmammafjorton

14år&gravid

Jag var 14år när jag blev gravid, eller ja, 13 var jag. Fick reda på de 3 dagar efter min 14årsdag o då va jag i vecka 9. Nu är jag 15år och min dotter är 5 månader på söndag. Jag bloggar på ungmammafjorton.blogg.se , gå gärna in där & läs å kommentera =) Försöker blogga så mkt som möjligt.

Fler som fick barn väldigt tidigt? Gärna innan 17. Hade varit kul att prata me fler 09 

• Svar på tråden 14år&gravid
  • Chazz Michael Michaels
    Ceszan skrev 2012-05-23 12:44:33 följande:
    Jag tycker att blir man gravid oavsett ålder så har man ett eget val.
    Det är bara den personens liv och ingen kan styra vad någon väljer att göra med sina liv.
    Hade man kunnat det så hade det nog inte funnits så många mördare, våldtäktsmän, bidragstagande osv.
    Jag ser inget fel på att vara 14 år och ta ansvar för sina handlingar, lika lite som jag inte ser något fel på att någon annan tar ansvar för sina handlingar.
    Jag tycker att personer som planerar barn vid 14års åldern kanske skulle tänka om, men jag tycker inte att det är omoget eller oklokt att ta ansvar för sina handlingar när det råkar hända trots skydd. 
    Sen har jag inte sagt att beteendet ska uppmuntras, men INGEN ska trycka ner en person som tar valet att behålla ett barn precis lika lite som man ska trycka ner någon som väljer att göra abort.

Jag skulle ALDRIG trycka ner mitt eget barn oavsett orsak så varför är det okej att andra trycker ner andras barn????
    Varför tror du man är myndig från 18 års ålder och inte tidigare?

Jag menar att många 14-åringar saknar det konsekvenstänk som är nödvändigt för att ta så pass stora beslut.
    Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • Ceszan
    Kattdamen skrev 2012-05-23 12:47:25 följande:
    Du får det att låta som att göra abort inte är att ta ansvar för sina handlingar.
    hur? 

Ser du inte vad jag skriver? 

"men INGEN ska trycka ner en person som tar valet att behålla ett barn precis lika lite som man ska trycka ner någon som väljer att göra abort."
    Errare humanum est, ignoscere divinum
  • Ceszan
    Chazz Michael Michaels skrev 2012-05-23 12:48:33 följande:
    Varför tror du man är myndig från 18 års ålder och inte tidigare?

Jag menar att många 14-åringar saknar det konsekvenstänk som är nödvändigt för att ta så pass stora beslut.
    Precis, många men inte ALLA.

Du får tycka som du vill, jag får tycka som jag vill precis som alla andra får tycka som de vill.

Hur man än tycker så är det fortfarande fel att behandla någon så som vissa behandlar TS här inne.

• Ceszan
    Chazz Michael Michaels skrev 2012-05-23 12:36:09 följande:
    Okej, så vad tycker du? Att det är klokt och moget att skaffa barn när man precis fyllt 14? Att det är ett beteende som ska uppmuntras? Att man som förälder ska vara stolt när man blir morfar eller mormor innan ens dotter gått ut åttonde klass?
    Sen har jag faktiskt skrivit i mitt första inlägg: 
    "Och nej, jag hade inte blivit överlycklig om min dotter skulle komma hem när hon är 14år och berätta att hon är gravid. MEN jag hade ställt upp för henne och hjälpt till med antagligen mer än vad hon själv velat."

• Chazz Michael Michaels

Jag kommer att fortsätta vara extremt negativ till denna företeelse. Lyckas jag få en enda presumtiv 14-årig mamma att tänka om och inse sitt eget bästa har jag gjort rätt.

Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • Maria5086
    Sanna Ryan skrev 2012-05-22 19:44:31 följande:
    Detta är så pinsamt...

Varför måste ni kategorisera er själv som "unga mammor" och hålla ihop?
    Är det något slags tvångsbeteende eller försöker ni bli lyckliga/-re?
    TACK! jag har verkligen undrat det här med!? det roligaste argumentet som många "av er unga mammor" brukar kläcka ur er, måste vara att "jag vill inte bli för gammal innan, jag vill kunna orka med mitt barn" TILL ER så vill jag berätta, att jag är 24 år och gravid, å jag är helt 100% på att min MAMMA på 56 år...skulle klara det här bättre än mig just nu!!!! 
  • Lina007
    Ceszan skrev 2012-05-23 11:50:39 följande:
    Har läst en del i tråden och kommit fram till att över hälften av de som skriver här antagligen inte vet hur man beter sig mot sina medmänniskor.

Jag var gravid när jag var 15år, jag gjorde en abort trots min stora önskan om att få barn. Och det går inte en dag utan att jag tänker på hur det kunde ha blivit. Jag hade fast förhållande med en som var hela 28!!år. Vi var faktiskt tillsammans i 5år och vi hade klarat av att behålla barnet men jag ville gå klart skolan och leva lite först. Sen hade min pojkvän en dotter ifrån förr, 2 år var hon när vi blev tillsammans. Jag var alltså hennes styvmamma i 5år även om jag var ung. Jag var mogen för min ålder, och hela välden kretsade inte runt att knulla så många som möjligt eller supa mig full.. Som det visst gör enligt någon i tråden....
    Trots ett klokt beslut från min sida så är det något jag tänker på varje dag och är nu snart 27år.
    Jag fick barn 6 månader efter min student, bara för att ha det sagt också....

Och än sen att alla unga mammor har en blogg? Nästan ALLA som har datakunskap har en blogg.
    Inga konstigheter alls. Det finns bakbloggar, mammabloggar i alla åldrar och i alla situationer, det finns bloggar om hur människor blivit utnyttjade och misshandlade, sexbloggar, matbloggar, ja det finns bloggar om ALLT. Varför skulle en 14årings mammablogg vara hemskare än en 14årings hästblogg eller en blogg om hur stackarn blivit sexuellt utnyttjad sen den var 3år...
    Mao, det finns bloggar som är MYCKET värre än mammabloggar, oavsett ålder.

Sen är det helt okey att tycka att det är fel att en 13,14,15 åring eller äldre blir förälder.
    Det är helt okey att tycka att det är fel att en 55åring blir förälder.
    MEN, man behöver inte yttra sig på det viset som vissa gör här inne. Då kan man hellre hålla käften.
    Så är det såklart helt okey att tycka tvärtom..

Varför skulle en 14åring egentligen vara sämre mamma än en 33åring?
    Pga utbildning? En 14 åring kan ta upp studierna igen.
    Pga ekonomi? En 14 åring har rätt till samma hjälp som en 33åring,.
    Pga omsorg? Vad kan en 33åring ge som en 14åring inte kan ge?
    Båda kan ge barnet mat, kläder, uppfostran, ett sparkonto, kärlek osv...

Ts lever inte på soc, Ts får 8000 i månaden och inget kommer ifrån soc..
    Och dessa pengar lägger TS på sin dotter och helt säkert en del på sig själv.
    Med lika stor rätt som ni andra lägger en del av era pengar på er själva.

Jag förstår att TS ville ha likasinnade att prata med, med tanke på en del av svaren som hon fått i tråden.

Jag hade skämts om jag hade betett mig som många av er...

Och nej, jag hade inte blivit överlycklig om min dotter skulle komma hem när hon är 14år och berätta att hon är gravid. MEN jag hade ställt upp för henne och hjälpt till med antagligen mer än vad hon själv velat. 
    Hade inte ni ställt upp på era barn???
    Tänk på att TS  faktiskt är någons barn.

Och i mina ögon verkar TS mycket mer mogen än vad vissa av er andra i tråden verkar.

Lycka till vidare TS. Stå på dig och skit i vad alla jävla idioter skriver/säger.
    DITT val, DITT liv. Lev det som du själv vill, inte som andra tycker.

Odin 081202 | Lillebror/lillasyster BF 120603 | lina007.blogspot.com
  • Sarakechi

Verkar ju vara en ganska vanlig åkomma att folk blir "gravida trots skydd".. BLI INTE SPRUTADE I DÅ..
    Hur jävla svårt ska det vara? 

• Tealhawk
    Chazz Michael Michaels skrev 2012-05-23 12:29:10 följande:
    Kommer min dotter hem och säger att hon är gravid när hon är nyss fyllda 14 har jag misslyckats kapitalt som förälder.

Vadå livsval? I den åldern är man inte mogen att ta den sortens beslut. 
    Tack Chazz. Du säger allt jag inte orkar bli flame:ad för <3
  • sessan 3

hej.

vill börja med att säga till dig att skita i alla kränkande inlägg du får.

mognad sitter i huvudet inte på ett papper som talar om hur gammal man är.

och var man bor kan folk ta och skita i. skulle din mamma slängt ut er? vad hade hon varit för mamma/mormor då?

det är en win/win situation.

du får förhoppningsvis lite avlastning ( vilket alla mammor behöver, oavsett ålder) och z och z's mormor får en nära realation. man kommer oxå ofta sin egen mamma väldigt nära när man får barn. 

jag ser då inga nackdelar med att bo som du gör. och en mormor köper väl alltid en väldig massa saker till sitt första barnbarn. ( efter ekonomi alltså)   

att man alltid ska bli nerklankad här på FL. SKÄRPNING FÖR FAN!

Z har tak över huvudet, får mat och en nära realation till både mamma och mormor. och pappan finns med i bilden. inte fan stannar man ihop för man är mellan 20-55 år.

jag hoppas du hittar fler vänner som du efterlyste. 

JAG önskar er all lycka i livet!     

Svar på tråden 14år&gravid