• Ungmammafjorton

14år&gravid

Jag var 14år när jag blev gravid, eller ja, 13 var jag. Fick reda på de 3 dagar efter min 14årsdag o då va jag i vecka 9. Nu är jag 15år och min dotter är 5 månader på söndag. Jag bloggar på ungmammafjorton.blogg.se , gå gärna in där & läs å kommentera =) Försöker blogga så mkt som möjligt.

Fler som fick barn väldigt tidigt? Gärna innan 17. Hade varit kul att prata me fler 09 

• Svar på tråden 14år&gravid
  • ElinaNikki

Det är så roligt att människor tror att man är på ett visst vis bara för att man resonerar på ett visst vis. Jag bor själv i bostadsrätt, i en femma utan lån och fick barn när jag var 25. Tidigare hade inte jag velat eller varit mogen för barn. Men andra kan ju vara det, och bara barnen är önskade så är ju allt bra eller hur. Men det är så många idag som tror att livet ska var på ett viss vis bara för att man ska va berättigad att få skaffa barn. Denna tjejjen älskar ju bevisligen sitt barn och lever dessutom inte på soc som så många tror att hon gjorde. Dessutom sökte hon bara kontakt med yngre mammor, vad är det för fel i det. Sen är det oerhört provocerande för äldre besservissrar som alltid tror sej veta bättre.

• Cardiaca

Helt utan att ge mig in och diskutera barn som får barn: nivån på samtalet här inne reflekterar ganska väl de inblandade åldrarna...

• sofiaelins

Zelina vilket fint & speciellt namn! :) 

• Rushmore
    ElinaNikki skrev 2012-05-23 09:20:31 följande:
    På det sättet att man orkar med sina barn på ett annat sätt. Kroppen är gjord att få barn tidgt, av vilken anledning tror du själv. Det är roligare att ha unga föräldrar (talar av erfarenhet) De orkar dessutom hjälpa till och se sina barnbarn växa upp. Många nuförtiden behöver hjälp av IVF, fastän att de inte borde skaffa barn för de är för gamla. De är nojjiga curlingföräldrar. Det är väl enbart härligt med unga människor som förstår vad livet handlar om, att det inte har med karriär osv att göra. Varför måste man ha hus, bra jobb osv innan man skaffar barn, det är ju bara löjje.
    För att man bör kunna försörja sig själv och sina barn när man fått dem. Om man inte kan det har man inte råd att skaffa barn. Att bara rycka på axlarna och förvänta sig att samhället ska betala allt till en är en riktigt taskig attityd. 
  • Lina Englund

Jag, precis som ts, bor hemma hos min mamma för att kunna studera. Jag betalar allt för min dotter + lite för mig själv och resten tar mamma hand om. Nu är ju inte jag 15 år utan snart 20 och till hösten börjar jag mitt sista år som studerande, men annars är vi i precis samma situation, till och med endast en månad mellan våra döttrar. Någon skrev att det är lika illa att ta emot föräldrapenning som att leva på soc, att det tas från skattebetalarna, men vi har väl ändå inte planer på att sitta hemma på arslet resten av livet, utan vill väl också komma ut och arbeta när man väl har möjligheterna till det, vilket betyder att även vi får börja betala skatt någon gång i livet. Så varför är det värre att få hjälp av skattepengar nu och sen jobba, än att jobba nu och sen kanske bli tvungen att få hjälp av det?
    Värre är det väl om man aldrig tänker jobba i hela sitt liv utan bara leva på andra, men den diskussionen kan man ju istället ta med dom.
    Så länge man vet att man faktiskt klarar av och orkar att ta hand om ett barn så tycker jag inte att åldern har sån stor betydelse, och att det är "såklart" att det är slut mellan TS och hennes pojkvän, för alla unga föräldrar gör ju slut, är bara sån jävla bullshit. Jag är fortfarande tillsammans med pappan till min dotter, och även fast jag kanske inte räknas som speciellt ung längre så var ändå han 17 år när lillan kom till världen och gissa vad, han vill ha ett till barn.
    Folk kan sitta och grina bäst fan dom vill men det kommer ändå inte ändra på saker och ting, folk kommer iaf skaffa barn när dom själva vill för det är DERAS liv och jag tycker inte att någon har rätt att klanka ned på hur man väljer att leva det.

Chazz Michael Michaels skrev 2012-05-23 09:30:35 följande:
    Dagens fråga:

Om en "ung mamma" inte bloggar, finns hon då? 
    Är du på riktigt eller? Visst finns det många "unga mammor" som bloggar men det finns nog fan lika många äldre mammor som gör det också, och flerdubblat med "vanliga tonåringar" som gör det. Så vad är det du försöker få sagt? Är det mer rätt av Katrin Zytomierska, Magdalena Graaf och Sanna Lundell m.fl. att blogga om deras liv som föräldrar kanske?
  • Kattdamen
    ElinaNikki skrev 2012-05-23 08:58:24 följande:
    Nu har jag inte läst din blogg. Men stor eloge till dej som behöll ditt barn och verkar vettig mamma. Det är bättre att va ung än "gammal" mamma. Och mamma är man inte bara efter livserfarenhet som många här verkar tro. Sen hade jag själv inte ens haft sex vid fjorton års ålder men ändå...
    Och när är man gammal mamma?
    En kopp te, tack.
  • zeppelinmamma
    ElinaNikki skrev 2012-05-23 09:20:31 följande:
    På det sättet att man orkar med sina barn på ett annat sätt. Kroppen är gjord att få barn tidgt, av vilken anledning tror du själv. Det är roligare att ha unga föräldrar (talar av erfarenhet) De orkar dessutom hjälpa till och se sina barnbarn växa upp. Många nuförtiden behöver hjälp av IVF, fastän att de inte borde skaffa barn för de är för gamla. De är nojjiga curlingföräldrar. Det är väl enbart härligt med unga människor som förstår vad livet handlar om, att det inte har med karriär osv att göra. Varför måste man ha hus, bra jobb osv innan man skaffar barn, det är ju bara löjje.
    Kroppen kanske är gjord att få barn tidigt, men psyket? Det är en annan femma. Alla är ju olika men de allra flesta människor kräver nog en viss mognad innan man är redo att ta hand om ett barn. Sen kan ju den mognaden komma under åren barnet växer upp, eller inte. Som sagt, alla är olika.

Min mamma fick mig när hon var 20 vilket var alldeles för tidigt för henne. Jag och mina syskon har alltid behövt ta hand om hennes omogna ego. Hon hade behövt förverkliga sig själv innan hon fick barn.  
  • Kattdamen
    litenlitenliten skrev 2012-05-23 09:55:51 följande:
    Människan är skapt för att kunna få barn från menstruationens början fram till klimakteriet. Sen betyder det inte att alla är lämpliga för att ha barn men det har inte med åldern att göra utan personlig mognad och sunt förnuft.

Har du haft äldre föräldrar? Eftersom du vet att det är roligare med yngre? Det har väl ändå med att göra hur föräldrarna är och inte deras ålder?
    Fast förr fick de flesta menstruation senare än vad man får idag i västvärlden. Kroppen är inte färdigbyggd för att föda barn i de åldrarna.
    En kopp te, tack.
  • pluralfamilj

ibland händer det saker i livet och man får ta ställning till det... verkar ju itne som ts hade planerat bli gravid som 13/14-åring? kanske hade jag behållt om jag hade blivit det, förmodligen faktiskt! jag hade en väldigt fin och stöttande familj och min mamma hade nog varit där till 100%.

däremot kan jag liksom många här hålla med om att det inte är särskilt förståndigt att planera barn vid 14 års ålder.

jag kan rakt ut säga att där inte finns några undantag, INGEN 14 -åring jag träffat har känt mogen nog att förstå sig på föräldraskapet! däremot finns det ju de som är tidigt erfarna, förpubertala och lite snabbare och känner sig redo runt 18-19, det har jag lättare att förstå.

jag var förbannat sugen på barn när jag var 16 men är oerhört glad idag att jag hade förståndet att vänta, både för att pappan till barnen var värd att vänta på och för att man för varje år som gick tänkte tillbaka på förra året och insåg att "GUD, jag som tyckte jag var så mogen då" man tycker från typ 14 års ålder att man är oerhört mogen men det är man INTE.   

älskar inte att använda begreppet mogenheteftersom det låter så nedtryckande men detta är ju inget som någon kan rå för! vi är fysiskt och mentalat kapabla att bära och ta hand om ett barn vi olika åldrar. sen så lägger vi önskemål på det och enligt mig borde spannet börja någonstans i början av 20 om man är "mogen"...

att kvinnor på 40 inte skulle orka med sina barn är ett skämt!! min mamma och pappa är 60 bast idag och ligger på golvet med sina barnbarn, man är så gammal man gör sig!

(tvärtom tycker jag det verkar vara unga lattemorsor som oftare sitter vid sin iphone och inte deltar i barnens lek men det är ju vad JAG har sett).        

• médaillon
    Cardiaca skrev 2012-05-23 10:08:56 följande:
    Helt utan att ge mig in och diskutera barn som får barn: nivån på samtalet här inne reflekterar ganska väl de inblandade åldrarna...
    ?

Man skulle ju önska det var så men tvärtom verkar det vara många äldre som kommit in och klagar. Det om något visar ju att ens ålder inte är synonym med mognad. Men det kanske var det du menade.
Svar på tråden 14år&gravid