• Ungmammafjorton

14år&gravid

Jag var 14år när jag blev gravid, eller ja, 13 var jag. Fick reda på de 3 dagar efter min 14årsdag o då va jag i vecka 9. Nu är jag 15år och min dotter är 5 månader på söndag. Jag bloggar på ungmammafjorton.blogg.se , gå gärna in där & läs å kommentera =) Försöker blogga så mkt som möjligt.

Fler som fick barn väldigt tidigt? Gärna innan 17. Hade varit kul att prata me fler 09 

• Svar på tråden 14år&gravid
  • skoladan

Men abort......varför verkar det så självklart att abort är ett alternativ för alla? Abort= moget, skrev någon. Det finns många som tycker "abort= utsläckande av liv" Man får inte vara så trångsynt att man utgår från att abort är enkelt för alla. Det finns många här i världen som tycker att abort är uteslutet. Vi måste respektera det synsättet också. Bara för att abort är tillåtet i Sverige så tycker inte alla att abort är lättvindigt. För vissa är abort otänkbart!

• Binegar
    Ungmammafjorton skrev 2012-05-22 19:49:38 följande:
    Jag känner att jag får ut mer av att prata med en mamma som fått barn tidigt än me någon som fått vid 30+. Varför är väl rätt enkelt att lista ut
    Nej det tycker jag inte. Eftersom någon som råkade vara 15 år åldre när denne fick barn, än vad du är idag, så har en moder som är äldre i regel med livserfarenhet. Vad har man för livserfarenhet som 14årig mamma mer än att man tryckt ut en unge?

När din unge är 15 år, då är du väl int eens fyllda 30. Kommer du ens vara klar med skolan då? Dessutom om det ska finnas syskon i bilden.
  • gerd123

Hade jag blivit gravid vid 14 så hade jag blivit hysterisk och livrädd och gjort abort! En 14-åring som kan ta beslut om att behålla ett barn när man är så ung blir jag imponerad av. Orkar inte läsa igenom alla inlägg men jag utgår ifrån att TS har stöttande och kärleksfulla vuxna omkring sig. Då klarar man allt!

• Rachele
    Sanna Ryan skrev 2012-05-23 00:09:20 följande:
    NEJ. Jag är fan ingen ung förälder JAG är VUXEN
    2012 Adam & Oliver 2012

Bete dig som en vuxen då
  • BAKOFRAM

TS Jag fick som sagr två barn innan jag var 19 och olyckskorparna kraxade sig hesa,det har gått hur bra som helst,fick ett barn till lite senare i livet...alla med samma pappa.
    Det MÅSTE inte gå åt helvete för att man är ung.....
    Dom har inta saknat något och dom har gjort allt som barn gör,vi har rest och haft det bra,nu är dom stora och äldsta killen brukar säga att han är stolt över att ha en ung mamma,men vill inte ha barn tidigt själv för han ska plugga och utbilda sig klart,något som tar minst 5 år

• Nina 27

Jag fick mina tvillingar när jag var 18.. det var ingen dans på rosor direkt och i ärlighetens namn önskar jag ibland att jag hade varit några år äldre när jag fick dom, men det funkade liksom. Jag gav mig fan på det..och nu är de 9 år och världens goaste ungar =) 

Unga mammor är absolut inte sämre än någon annan, men jag kände mig mer mogen och lugn i mig själv när jag fick lilltjejen vid 22 års ålder.  (vilket inte är särskilt gammalt det heller iof)

• Naniismamma

Min kompis fick barn som 14 åring hon är nu 19 år och har 3 barn, och allt gick bra för henne , ens egna val att behålla eller inte, det är inte allmänhetens. alla säger att man förstör sin framtid men det beror på hur lat man är o ifall man inte kollar upp vad som faktiskt finns att göra. min kompis den 19åriga mamman har gått klart skolan och har just nu en bebis på 1,5 månad och hon har jobb när hon kan bli föräldraledig, men många unga lämpar över sina barn på morföräldrarna till barnet och går ut med kompisar mm, tkr de är helt okey om man frågar sin mamma/pappa om dom kan passa någon timma medans man gör läxor eller liknande om man valt gå skolan såklart.

• Naniismamma
    Marcz skrev 2012-05-22 19:59:03 följande:
    Såklart ni inte är tsm, var ju inte så svårt att lista ut,  men jag stör mig på att alla unga mammor under 18 typ tror att dom är så bra på nått sätt, skapar bloggar , hänger på sidor exempelvis här.  Det är bara riktigt löjligt att skaffa barn i den åldern. Fattar inte att dina föreldrar accepterar det.  Jag anser att dom som blir gravida i den åldern ( som är ganska ofta tydligen) och väljer att göra abort vet vad dom vill här i livet. Abort = moget , klokt beslut.  Istället att va ute med kompisar blir man sittande och låst med ett barn. Sen får du säkert hjälp av dina föreldrar men de tyder ju på att du inte klarar av han själv. kan bara skratta åt situationen. Tur att man har en tjej som inte kan tänka sig barn förns 25, kan man ju leva livet innan, men vissa gör det inte varsegod. 
    Finns dom unga som aldrig vart ute med kompisar o festat mm, jag själv fick min stora tjej när jag fyllde 17, jag har gått klart skolan, nästa år e jag klar med svetsutbildning och även anställd svetsare , leva livet för mig är när jag ser min dotter skratta och vara lycklig , leka med henne på lekplatsen , baka , leka playdoo, bada mm det är mitt liv som jag älskar. nu ska jag få mitt andra barn som 21 åring. 
    alla som är unga får inte hjälp av sina föräldrar o det är fel att säga så du dömer henne utan att ens träffat henne eller veta vem hon är. det är fel av dig, visst vill man inte att sina barn ska bli gravida tidigt men det är deras val även om man strävar efter att dom ska gått klart utbildningar först.
    Abort är absolut inget för alla, och jag tycker inte man alltid är mogen genom abort. det är moget om man VET att man inte klarar av de just nu eller har en framtidsplan. men att göra abort om o om igen som många gör är fan inte moget, det är oansvarigt . 
  • ElinaNikki

Nu har jag inte läst din blogg. Men stor eloge till dej som behöll ditt barn och verkar vettig mamma. Det är bättre att va ung än "gammal" mamma. Och mamma är man inte bara efter livserfarenhet som många här verkar tro. Sen hade jag själv inte ens haft sex vid fjorton års ålder men ändå...

Svar på tråden 14år&gravid