snedtak skrev 2012-05-23 00:57:04 följande:
Om man nu får barn när man är ett barn själv, dvs. mellan 13-18, får man såklart göra det bästa av situationen. Man kan säkert bli en bra mamma, och säkert bättre än en del av de mammor som är äldre.
Men jag skulle inte säga att situationen är önskvärd för någon! När ett barn får barn har man sämre förutsättningar att bli en bra mamma. Vid 14 års ålder har det abstrakta tänkandet nyligen utvecklats och hjärnan är inte färdigväxt än på ett par år. Man har dessutom hormoner som sprudlar och ett tonårsliv att ta itu med. Det är inte en slump att vanliga 15-åringar bråkar med föräldrarna och slår i dörrar.
Jag tänker sticka ut hakan och påstå att abort är ett väldigt tänkvärt alternativ för barn som blir gravida. Att alla inte klarar av en abort har jag full förståelse för och jag skulle inte döma någon som valde bort det. Men jag är fortfarande övertygad om att man sällan kan ge sitt barn det liv man skulle vilja när man själv är ett barn.
Med det sagt hoppas jag såklart att alla barn, till såväl unga, normalgamla som äldre mammor, får en bra uppväxt.
Då får man söka stöd hos en vuxen som kan hjälpa till och komplettera det man själv har brist på.
Precis som vi vuxna också kan behöva i bland.
Jag förstår ditt tänk men jag själv resonerar som så att man inte ska jaga upp sig över saker som redan inträffat utan helt enkelt göra det allra bästa av situationen.
Ts verkar ha sin mamma som nära stöd och det är toppen bra!