Inlägg från: Chazz Michael Michaels |Visa alla inlägg
  • Chazz Michael Michaels

14år&gravid

Dagens fråga:

Om en "ung mamma" inte bloggar, finns hon då? 

Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • Chazz Michael Michaels

Kommer min dotter hem och säger att hon är gravid när hon är nyss fyllda 14 har jag misslyckats kapitalt som förälder.

Vadå livsval? I den åldern är man inte mogen att ta den sortens beslut. 

• Chazz Michael Michaels
    Chazz Michael Michaels skrev 2012-05-23 12:29:10 följande:
    Vadå livsval? I den åldern är man inte mogen att ta den sortens beslut. 
    Eller rättare sagt: har man minsta uns av mognad inser man att det är ett förbannat dåligt val att skaffa barn när man inte ens gått ut högstadiet.
  • Chazz Michael Michaels
    Ceszan skrev 2012-05-23 12:32:26 följande:
    Alla tycker vi olika. Och bra är väl det.

MEN man behöver inte göra sitt bästa för att trycka ner människor för det. 
    Okej, så vad tycker du? Att det är klokt och moget att skaffa barn när man precis fyllt 14? Att det är ett beteende som ska uppmuntras? Att man som förälder ska vara stolt när man blir morfar eller mormor innan ens dotter gått ut åttonde klass?
  • Chazz Michael Michaels
    Ungmammafjorton skrev 2012-05-23 12:42:37 följande:
    Så du menar att min mamma misslyckats? På vilket sätt?
    Jag vet inte. Känner inte din mamma. Jag vet bara att jag som förälder hade känt mig extremt misslyckad om min 14-åriga dotter kommit hem gravid.
  • Chazz Michael Michaels
    Ceszan skrev 2012-05-23 12:44:33 följande:
    Jag tycker att blir man gravid oavsett ålder så har man ett eget val.
    Det är bara den personens liv och ingen kan styra vad någon väljer att göra med sina liv.
    Hade man kunnat det så hade det nog inte funnits så många mördare, våldtäktsmän, bidragstagande osv.
    Jag ser inget fel på att vara 14 år och ta ansvar för sina handlingar, lika lite som jag inte ser något fel på att någon annan tar ansvar för sina handlingar.
    Jag tycker att personer som planerar barn vid 14års åldern kanske skulle tänka om, men jag tycker inte att det är omoget eller oklokt att ta ansvar för sina handlingar när det råkar hända trots skydd. 
    Sen har jag inte sagt att beteendet ska uppmuntras, men INGEN ska trycka ner en person som tar valet att behålla ett barn precis lika lite som man ska trycka ner någon som väljer att göra abort.

Jag skulle ALDRIG trycka ner mitt eget barn oavsett orsak så varför är det okej att andra trycker ner andras barn????
    Varför tror du man är myndig från 18 års ålder och inte tidigare?

Jag menar att många 14-åringar saknar det konsekvenstänk som är nödvändigt för att ta så pass stora beslut.
  • Chazz Michael Michaels

Jag kommer att fortsätta vara extremt negativ till denna företeelse. Lyckas jag få en enda presumtiv 14-årig mamma att tänka om och inse sitt eget bästa har jag gjort rätt.

• Chazz Michael Michaels
    Novaliesmamma skrev 2012-05-23 13:56:32 följande:
    Om hon kände sig redo att bli mamma som 14åring så var det HENNES val!! 
    Ja. Ett val sprunget ur omognad, inget annat. Det är det som gör det hela så trist.

Jag hoppas också det går bra för TS och att barnet får det bra, men man gör ingen en tjänst genom att skaffa det så tidigt. Inte sig själv, inte barnet, inte sina föräldrar, inte omgivningen. Ingen. 
  • Chazz Michael Michaels
    médaillon skrev 2012-05-23 14:46:31 följande:
    Synd om din dotter då som har en förälder som känner sig så. Förstår inte heller varför det skulle vara ett misslyckande som förälder bara för barnet har sex när den är 14 år. Varför få det till att bli en sak som handlar om dig när det inte ens behöver göra det. Lite underligt.

Jag hade stöttat min dotter om hon hade velat behålla sitt barn. Det hade varit jobbigt och såklart inte den situationen man kanske hade sett framför sig, men det är ju som det är.
    Sex och sex. Sex måste inte tvunget leda till graviditet, men visst, har man sex är man aldrig helt säker oavsett preventivmedel.

Det handlar om mig såtillvida att det är upp till mig (och dotterns mamma) att göra klart för dottern att det aldrig någonsin är en bra idé att skaffa barn innan man gått ut grundskolan, liksom det är vår sak att på alla andra sätt överföra vad som (enligt oss) är rätt och fel. På samma sätt som vi inte kommer att uppmuntra rökning eller skolk kommer vi inte att uppmuntra en jättetidig graviditet.

Skulle vi, Gud förbjude, ställas inför situationen att hon faktiskt blir gravid vid 14 kommer vi självklart inte att kasta ut henne. Däremot kommer åtminstone jag göra klart för henne att av två dåliga saker är abort i det läget det bästa.
  • Chazz Michael Michaels
    Tealhawk skrev 2012-05-23 14:57:06 följande:
    För att det blir en sak som handlar om honom om hans barn blir gravid?! Som TS själv säger så bor ju hon hemma hos sin mamma, då är det hennes angelägenhet i högsta grad.
    Dessutom det. Eftersom vi är skyldiga att försörja vårt 14-åriga omyndiga barn blir vi därmed också skyldiga att försörja hennes barn. Jag hade hoppats att barnbarn skulle introduceras i mitt liv på ett lite annorlunda sätt än så.
Svar på tråden 14år&gravid