• Ungmammafjorton

14år&gravid

Jag var 14år när jag blev gravid, eller ja, 13 var jag. Fick reda på de 3 dagar efter min 14årsdag o då va jag i vecka 9. Nu är jag 15år och min dotter är 5 månader på söndag. Jag bloggar på ungmammafjorton.blogg.se , gå gärna in där & läs å kommentera =) Försöker blogga så mkt som möjligt.

Fler som fick barn väldigt tidigt? Gärna innan 17. Hade varit kul att prata me fler 09 

• Svar på tråden 14år&gravid
  • Louise9204

Och förresten, jag är 20 & försöker få barn med min sambo. Trots att vi har villa, bil & fasta jobb, är jag en idiot då som vill ha bar fast jag bara är 20? Är åldern så viktig?

• Pycke
    Ungmammafjorton skrev 2012-05-22 20:02:44 följande:
    Oj, va mogen du är. Not. Du är ju ett tydligt bevis på att mognaden ej sitter i åldern. Det min mamma hjälper mig med är tak över huvudet, inget annat. Får inte ett öre av henne. Hon har inte betalat nåt till mitt barn så oroa dig inte. 

Fast en 5 månaders bebis är ju i princip gratis.. Hon kommer behöva hjälpa dig  när du börjar skolan igen, om du inte får något typ av bidrag. :) 
  • Ungmammafjorton
    Sanna Ryan skrev 2012-05-22 21:00:28 följande:
    TS: Du säger att din mamma imte betalar... Vem gör det då? Lever du på soc som alla andra "unga mammor"?
    Får inte en krona av soc. Barnbidrag, föräldrapenning, underhåll o så har jag eett arv på x antal 1000 som jag använder mig av ifall det skulle behövas. 
    ungmammafjorton.blogg.se , 14år&mamma <3
  • Småland
    Marcz skrev 2012-05-22 19:59:03 följande:
    Såklart ni inte är tsm, var ju inte så svårt att lista ut,  men jag stör mig på att alla unga mammor under 18 typ tror att dom är så bra på nått sätt, skapar bloggar , hänger på sidor exempelvis här.  Det är bara riktigt löjligt att skaffa barn i den åldern. Fattar inte att dina föreldrar accepterar det.  Jag anser att dom som blir gravida i den åldern ( som är ganska ofta tydligen) och väljer att göra abort vet vad dom vill här i livet. Abort = moget , klokt beslut.  Istället att va ute med kompisar blir man sittande och låst med ett barn. Sen får du säkert hjälp av dina föreldrar men de tyder ju på att du inte klarar av han själv. kan bara skratta åt situationen. Tur att man har en tjej som inte kan tänka sig barn förns 25, kan man ju leva livet innan, men vissa gör det inte varsegod.Du borde nog

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ DIG???? Hade aldrig skaffat barn med en sån fördomsfull och otrevlig idiot om jag var varken 14 eller 45????????????????Gå och träna eller få ut sin surhet på nåt annat vis??? 
  • Sanna Ryan

Pycke: En bebis är inte gratis. Allt kostar ju. Vagn, blöjor, kläder, nappar, bebissäng, m.m. Jag tycker fortfarande det är fel att TS skaffat barn. Var får TS pengar ifrån? För att ha råd måste ju TS leva på soc. Och det tycker jag är fel. Spelar ingen roll om man är 14 eller 40

2012 Adam & Oliver 2012
  • MammaEmelie91

Jag fick min första 2,5 månad innan jag fyllde 17, har ALDRIG behövt ta hjälp av soc. Jag bodde hemma tills jag var 18 då jag flyttade ihop med min pojkvän. Betalade pappa ca 1000kr i månaden när jag bodde där och hade trots det ngr 100 kvar varje månad =)

Jag har varken jobb eller utbildning nu heller (pluggar dock på distans) och vi har snart 3 barn :) Allt går om man vill och man behöver inte alltid hjälp av soc.

Och tack för pmet Marcz! =)

mammatillebbaa.blogg.se - 20år och snart TRE-trebarnsmamma!!
  • Sanna Ryan

Ungmammafjorton: Men hur kan du klara dig på bara barnbidrag, fp och underhåll om din mamma inte betalar? Det är ju hur lite som helst!

2012 Adam & Oliver 2012
  • Småland

Alltså ungmammafjorton:

jag beklagar över svinen som grymtar i din tråd. De förstår tyvärr inte bättre? Om de avskyr unga mammor eller ungamammor-begreppet kan läsa i en annan tråd. Om du vill ha kontakt med mammor i liknande situation är det lika naturligt som att jag vill ha kontakt med mammor i min geografiska närhet. Hoppas du och bebisen har det bra: kram 

• Ungmammafjorton

Ja, nån hyra behöver jag ju inte betala och mat får jag. ALLT till min dotter betalar jag däremot själv. 

ungmammafjorton.blogg.se , 14år&mamma <3
  • Pycke
    Sanna Ryan skrev 2012-05-22 21:18:32 följande:
    Pycke: En bebis är inte gratis. Allt kostar ju. Vagn, blöjor, kläder, nappar, bebissäng, m.m. Jag tycker fortfarande det är fel att TS skaffat barn. Var får TS pengar ifrån? För att ha råd måste ju TS leva på soc. Och det tycker jag är fel. Spelar ingen roll om man är 14 eller 40
    Min ettåring kostar MAX en tusenlapp i månaden om ens det. Då är blöjor, tvättlappar, nappar och mat inräknat för henne. + allt annat hon behöver.

Och barn blir trots allt dyrare med åren. :) 

Men räknar man med ALLT som ska inhandlas blir dem självklart dyra, men sparar man och håller väl i sina pengar (barnbidrag + föräldrapenning) så är det ingen fara. Det blir svårare när föräldrapenningen försvinner och kläder förstörs på dagis och regnställ som läcker igenom och så vidare! :)
Svar på tråden 14år&gravid