• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 13:37:14 följande:
    Alla länder har en skälig lägsta levnadsnivå, så även Sverige. Bara för att du kanske vill se fattighusen till baka i landet så betyder inte det att våra ledande politiker instämmer i din åsikt. De anser att alla har rätt till en basstandard.
    Och?
    Jag anser att det inte är fråga om fattigdom. Använd då hellre "basstandard", men kalla det inte för fattigdom när man har mer än vad som behövs för att klara sig.  
  • Anonym (verkligheten anr)
    modesto skrev 2012-03-18 13:27:21 följande:
    annars går det lugnt att leva på bidrag om man inte har de extra skulder och omkostnader, som socialen inte godkänner, det är kanske fattigt men det funkar ändå och mycket bättre än i många andra länder
    Varför jämföra med "andra länder". Det finns alltid någon någonstans som har det värre vare sig det handlar om ekonomi, sjukdom eller sorg. Det betyder inte att de problemen slutar att existera.

Har du ont? Det finns de som har det värre så klaga inte.....
    Sörjer du ditt avlidna barn? Du det finns de som förlorat flera barn så gnäll inte..... osv, osv.

Det är precis det som gör att vi aldrig kan lösa de här problemet. Att man blundar för det därför att "i andra länder har man det värre". Med andra ord kan vi inte arbeta för att förbättra något i Sverige för vi kan aldrig säga tt vi har det värst.
  • Wittra

Manglade igenom tråden och håller med och håller inte med. de människor som är såpass illa ute så dem inte kan köpa mat åt sig och sina barn är det fruktansvärt synd om. Kan inte ens föreställa mig hur det måste vara att inte kunna äta.

MEN. Det finns också grader i detta. Jag vet t.e.x att Aftonbladet kört massa konstiga artiklar om människor som sägs leva fattigt. Men då pratar vi inte avsaknaden av mat på bordet, möjligheten till vård. Nej i många fall har det istället nämnts saker som att barn får vara hemma under sommaren. Jaha? Jag var oftast hemma på sommaren som barn. Mina föräldrar drog inte iväg på massa saker, vi bodde på landet och jag har minnen av att jag lekte med grannungar, byggde kojor, cyklade osv.

Att inte kunna äta sig mätt, inte kunna besöka läkaren, inte kunna få glasögon etc etc är en slags fattigdom. Att behöva stanna hemma om sommaren är det INTE. Det har gått någon slags inflation i det där begreppet. För mig är ju ordet _fattigdom_ just avsaknd av de mesta basala behoven, såsom mat exempelvis.   

• Anonym (Me)
    Anonym (k) skrev 2012-03-18 13:28:17 följande:
    Jag tror du undervärderar de sjuka unga (och är de på riktigt _unga_ är de inte i sjukförsäkringen, det har de inte jobbat ihop till) Jag har träffat få som är söndercurlade och lite nere. Däremot har jag träffat de som är så förlamade av depression att de faktiskt inte ens lever upp försörjningsstödet (och det är verkligen inte gjort för att man ska spara av det) för att de inte orkar lämna lägenheten eller se till sina basala behov. De unga jag träffar lider ofta mer av sitt ickearbetande än de som är födda före 1965 (grovt generaliserat och ingen absolut "sanning") och har mer identitetsproblem med att inte klara att komma igång igen. De är mer benägna att försöka vara igång fortare än de egentligen klarar av (och du backar enormt av att behöva misslyckas IGEN) och har en hårdare påverkan på sitt sociala liv därför att de inte hann bygga upp något stabilt sådant innan de hamnade utanför samhället.

Visst finns det människor som förefaller bortskämda, både yngre och äldre, men skrapar man lite på det kommer det ofta fram något helt annat. Det är lättare att låtsas vara nöjd med situationen än att behöva tappa all stolthet över ett liv som inte alls blev som man tänkt.

Om de nu lider så mycket varför läser de inte något, gör något för att ta sig ur sin sits? Istället för att stampa runt i samma spår på samma ställe och bara gå ner sig?

Och nej, för många ungdomar blir inte livet som de tänkt. Många av dem har fått för sig att de är universums medelpunkt, mammas och pappas lilla princessa och behöver inte göra något för att få sina önskningar uppfyllda. Klart att de faller med en jätteduns när verkligheten hinner ikapp.   
  • Paksenarrion
    Donum skrev 2012-03-18 13:48:31 följande:
    Jag vill komma dit att det är missvisande att kalla hög levnadsstandard för fattigdom. 
    Man "får" ha det man kan betala för. Jag "fick" ha tv och dator som student, men jag fick själv sörja för det. Den som inte hade dator, fick gå till biblioteket. 

Det handlar inte om pengar. Det handlar om studiemotiverande miljö. Det är där krutet ska läggas och det har inte med pengar att göra. 
    Hur tycker du föräldrar ska göra som har barn som får hem läxor o dylikt på usb-minne? Gå till biblioteket varje dag med dem?
    modesto skrev 2012-03-18 13:49:21 följande:
    jag menar att istället för att lägga ut alla pengar kontakt kan man få enfaktura. t ex med tandvård kan ma dela upp sina betalningar, så kunde man också göra på apoteket förr, vet inte hur det går nu
    Har man inte dragit på sig betalningsanmärkningar så kan man oftast (vet inte hur det är på _alla_ apotek) få det på faktura
  • modesto
    Anonym (verkligheten anr) skrev 2012-03-18 13:51:54 följande:
    Varför jämföra med "andra länder". Det finns alltid någon någonstans som har det värre vare sig det handlar om ekonomi, sjukdom eller sorg. Det betyder inte att de problemen slutar att existera.

Har du ont? Det finns de som har det värre så klaga inte.....
    Sörjer du ditt avlidna barn? Du det finns de som förlorat flera barn så gnäll inte..... osv, osv.

Det är precis det som gör att vi aldrig kan lösa de här problemet. Att man blundar för det därför att "i andra länder har man det värre". Med andra ord kan vi inte arbeta för att förbättra något i Sverige för vi kan aldrig säga tt vi har det värst.
    det går inte lösa problemet, som i din jämförelse, folk vill alltid ha mer hur mycket än de har, och det är i för sig kanske bra, det driver utvecklingen framåt.
  • Anonym
    modesto skrev 2012-03-18 13:49:21 följande:
    jag menar att istället för att lägga ut alla pengar kontakt kan man få enfaktura. t ex med tandvård kan ma dela upp sina betalningar, så kunde man också göra på apoteket förr, vet inte hur det går nu
    Det är svårare att dela upp betalningen på apoteken nu dels pga avregleringen dels på att det var väldigt många som inte betalade. Tas sedvanlig kreditupplysning numera.

Nya villkor för delbetalning från den 1 januari 2012

Delbetalning på apotek

Du som besöker ett apotek kan välja att delbetala läkemedel som ingår i förmånen. Kreditprövning för dig som är ny kund utförs på sedvanligt sätt, du som redan har delbetalningsavtal får inte ha obetalda förfallna skulder till Apoteket AB.

• Anonym (Me)
    Anonym skrev 2012-03-18 13:33:14 följande:
    Jag tycker att vi ska ta fasta på vad Anonym(me) skriver, att depressioner beror på "söndercurlande".
    Jag hoppas att hon tar patent på sin behandlingsmodell, ut i arbetsläger med alla deprimerade och vips är sjukdomen botad!

Och jag tycker att lite läsförståelse hade hjälpt, så även i jobbsökandet vet du?
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-18 13:49:16 följande:
    Det ska inte synas utanpå att man är fattig, barnen ska inte behöva avstå aktiviteter som majoriteten i skolan kan göra, det ska inte synas på tandstatusen att man är fattig, det ska inte påverka den fysiska hälsan att man är fattig.

Att däremot ha en enkel standard i hemmet,  ha en massa ny elektronik, åka till fjällen eller på utlandsresor är en helt annan sak. Det är saker man kan unna sig om man har inkomst till det.
    Varför ska det inte det?
    Och hur syns det, förresten? 
    Om jag har på mig ett par jeans som jag köpt på second hand för 30 kr, hur bedömer du vilken inkomst jag har?
    Tandstatusen har sjunkit på de absolut flesta människor. När jag pluggade på universitetet så var det mer vanligt än ovanligt förekommande att man lät bli att laga tänder utan drog ut dem istället, för att lagningen kostade för mycket. Inte får högskolestudenter akuttandvård betald. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?