• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (vakna!)
    Donum skrev 2012-03-18 14:07:47 följande:
    Jag anser inte alls att det är orimligt att ta med sina barn till biblioteket. Det är månne orimligt för någon som är bortskämd nog att tycka att sådana ansträngningar inte ska behöva göras, men det är sannerligen inte orimligt ta ta med sina barn till biblioteket. 

Och det kan man ju göra varje dag om man går på försörjningsstöd eftersom man då inte har ett arbete. Vidare, så är de absolut flesta bibliotek öppna till kl 19 i alla fall. Annars finns det ju dator på skolan. Det är skillnad mellan att något är orimligt och att något är obekvämt. 
    Kan alla ta sig till ett bibliotek gratis? Har alla tillräckligt kort avstånd för att en t.ex 8 åring ska klara av att gå dit och hem?

Alla som har försörjningsstöd kärver man motprestationer av, om de inte är sjuka. Den som är sjuk kan knappast gå till ett bilbliotek flera kilometer eller mil bort varje dag. Den som är anvisad att gå en kurs har närvaroplikt där. Dator på skolan? Alla skolor erbjuder inte läxhjälp eller att man får stanna kvar efter skoltid för att använda datorn tyvärr.
  • Wittra
    Anonym skrev 2012-03-18 14:07:37 följande:
    Du tycker att det inte spelar någon roll om skolkamraterna kan se på ett barn att det är fattigt?
    Du tycker att det är bra för barn att känna sig i underläge redan från låg ålder?
    Vilka tror du det är som skolkar sig igenom högstadiet, kan det möjligen vara de barn som redan från början känt sig som förlorare?

Jag pratar inte om att barn eller vuxna behöver ha dyra märkesvaror eller att det är fel på second-hand, jag pratar om något helt annat. Barn som har några få klädesplagg de växlar mellan, inte ordentliga ytterplagg, plagg som är antingen för stora eller för små, att alla kläder är slitna och urblekta osv. Nu pratar jag om barn som inte längre leker och skitar ner sig.

Alla de som räknas som fattiga har inte försörjningsstöd.
    Alla fattiga är inte ensamtående unga vuxna.

Varför tog inte de som gick på universitetet extra jobb så de kunde laga sina tänder istället för att dra ut dem? 
    Men herregud, ungar mobbas och retas för allting! Jag hade verkligen inga fula eller omoderna kläder på mig som barn, jag kom iaf inte undan gliringar och taskigheter. Man får väl lära sina barn att allt går inte att få, att märkeskläder handlar bara om yta. Jag vill också ha en jävla massa som barn men mina föräldrar klargjorde den verkligheten vi levde i. 

kommer ihåg när Aftonbladet intervjuade en tjej på kanse 12 - 13 år. Hon ville ha en speciell vinterjacka av dyrt märke, tror priset låg på 1500 ..jaa vad kooonstigt att föräldrar inte kan avvara sånt till sina barn. Vad fattigt av dem.

jisses..       
  • Paksenarrion
    Donum skrev 2012-03-18 14:07:47 följande:
    Jag anser inte alls att det är orimligt att ta med sina barn till biblioteket. Det är månne orimligt för någon som är bortskämd nog att tycka att sådana ansträngningar inte ska behöva göras, men det är sannerligen inte orimligt ta ta med sina barn till biblioteket. 

Och det kan man ju göra varje dag om man går på försörjningsstöd eftersom man då inte har ett arbete. Vidare, så är de absolut flesta bibliotek öppna till kl 19 i alla fall. Annars finns det ju dator på skolan. Det är skillnad mellan att något är orimligt och att något är obekvämt. 
    Att man inte har arbete innebär inte att man inte är sysselsatt 8h/dag för att få försörjningsstödet. Och nej, de flesta bibliotek har inte öppet till 19.

Ja, lägg ansvaret på barnet. Det blir ju rättvist
  • Anonym (vakna!)
    Donum skrev 2012-03-18 14:09:14 följande:
    Bibliotek finns i princip överallt. Kommer barnen till skolan, så finns det bibliotek där. Jag räknar med att det är skillnad mellan att något är orimligt och att något är obekvämt. 
    jag kan då informera dig att det är 1.8 mil till närmsta bibliotek från där jag bor. Menar du att en 8 åring ska gå dit tur och retur för att göra läxor? Skolskjutsen väntar inte så man måste åka direkt efter skolan.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 14:05:13 följande:
    Det är konstigt. om du inte har dragit på dig extrakostnader utan fortfarande lever på ett basbehov men ändå har mindre pengar än vad du skulle få i försörjningsstöd så kan du alltid söka för att komma upp i normen.

Försörjningsstödet är för lågt för att man ska kunna upprätthålla en hyfsad standard en längre tid. Varför ska människor som redan idag står utanför samhället i mångt och mycket ha det ännu sämre menar du? Skulle du må bättre om de barn som står utan aktiviteter och sportutrustningar som kompisar har, även fick svälta?
    Ja mer och mer men nu måste jag ha bil pga av jobbet (de är väll de enda som jag har mer nu än då.Jo jag vet att jag hade kunnat söka för att komma upp i normen men då får jag sälja bilen = förlora jobbet där av avstår jag det vill inte bli "socialfall" igen! Så får ha mindre pengar vi överlever  ju tycker bara det är fel att de som går på socailen har mer! Mina  barn har inte aktiviteter sporutrustningar osv,varför ska de som gå på soc ha den "lyxen" då?
  • Nanime
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 13:52:56 följande:
    Om de nu lider så mycket varför läser de inte något, gör något för att ta sig ur sin sits? Istället för att stampa runt i samma spår på samma ställe och bara gå ner sig?

Och nej, för många ungdomar blir inte livet som de tänkt. Många av dem har fått för sig att de är universums medelpunkt, mammas och pappas lilla princessa och behöver inte göra något för att få sina önskningar uppfyllda. Klart att de faller med en jätteduns när verkligheten hinner ikapp.   
    Men va? Tror du att det bara är att bestämma att man ska läsa något? Tror du att det är gratis att plugga? För det första ska man komma in på en utbildning. kommer man inte in på en så kan man söka en annan, visst det kan man men om man inte har de betyg som krävs då? Olika utbildningar kräver olika kompetens(speciell behörighet) så då måste man kanske plugga upp några kurser innan man kan söka en annan utbildning, och det är inte säkert att du får beviljat av kommunen du går. Då måste du betala utbildningen själv och det är INTE gratis.
    Åter igen, det är inte så bara.......
  • Wittra
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 14:12:14 följande:
    Kan alla ta sig till ett bibliotek gratis? Har alla tillräckligt kort avstånd för att en t.ex 8 åring ska klara av att gå dit och hem?

Alla som har försörjningsstöd kärver man motprestationer av, om de inte är sjuka. Den som är sjuk kan knappast gå till ett bilbliotek flera kilometer eller mil bort varje dag. Den som är anvisad att gå en kurs har närvaroplikt där. Dator på skolan? Alla skolor erbjuder inte läxhjälp eller att man får stanna kvar efter skoltid för att använda datorn tyvärr.

Men många skolor har ju bibliotek eller iaf i anslutning till skolan
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-18 14:07:37 följande:
    Du tycker att det inte spelar någon roll om skolkamraterna kan se på ett barn att det är fattigt?
    Du tycker att det är bra för barn att känna sig i underläge redan från låg ålder?
    Vilka tror du det är som skolkar sig igenom högstadiet, kan det möjligen vara de barn som redan från början känt sig som förlorare?

Jag pratar inte om att barn eller vuxna behöver ha dyra märkesvaror eller att det är fel på second-hand, jag pratar om något helt annat. Barn som har några få klädesplagg de växlar mellan, inte ordentliga ytterplagg, plagg som är antingen för stora eller för små, att alla kläder är slitna och urblekta osv. Nu pratar jag om barn som inte längre leker och skitar ner sig.

Alla de som räknas som fattiga har inte försörjningsstöd.
    Alla fattiga är inte ensamtående unga vuxna.

Varför tog inte de som gick på universitetet extra jobb så de kunde laga sina tänder istället för att dra ut dem? 
    Jag frågade dig varför det inte ska synas och hur du avgör om det syns eller ej?
    Det är t ex ingen människa som ser på mig att jag köper second handkläder för 30 kr. Det går alldeles utmärkt att ge sina barn vettiga kläder på 9535 kr/mnd. 

De som skolkar sig igenom högstadiet är de som kommer från en studieomotiverad miljö. Det har ingenting med pengar att göra. Det finns mängder av föräldrar som är, enligt dig, "fattiga", men som ger sina barn en studiemotiverad miljö. 

Förmodligen av samma anledning som somliga som går på försörjningsstöd hellre köper en iphone istället för att betala elräkningen?
  • Lavish

Det beror ju helt på vad man lägger i ordet fattig.

Utom när något form av myndighetshaveri skett (vilket ju händer rätt ofta numer) så ska man ju inte kunna vara fattig i Sverige om man bara gör allting rätt själv. Alltså söker det man ska söka, sköter alla papper rätt, har reda på sina rättigheter och klarar av att vara någorlunda ekonomisk.

Tyvärr finns det ju dock massor med barn som lever i ren fattigdom därför att deras föräldrar inte klarar av ovanstående och därför får inte barnen ens det nödvändigaste.

• Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-03-18 14:14:14 följande:
    Ja mer och mer men nu måste jag ha bil pga av jobbet (de är väll de enda som jag har mer nu än då.Jo jag vet att jag hade kunnat söka för att komma upp i normen men då får jag sälja bilen = förlora jobbet där av avstår jag det vill inte bli "socialfall" igen! Så får ha mindre pengar vi överlever  ju tycker bara det är fel att de som går på socailen har mer! Mina  barn har inte aktiviteter sporutrustningar osv,varför ska de som gå på soc ha den "lyxen" då?
    De har mer?

Du har bil.

Du har jobb.

Du ingår i samhället iom att du har jobb

Du ses inte ner på.

Och du hävdar att de har mer.

Ja, ja.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?