• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-18 13:05:37 följande:
    Fantastisk hög levnadsstandard?
    Vad baserar du detta på?

Märk att du inte kan jämföra med u-länderna eftersom fattigdom handlar om i vilket sammanhang, dvs samhälle man lever i.
    Jag kan visst jämföra med "u-länderna". Jag kan även jämföra med i princip vilket annat i-land som helst i världen - det finns mig veterligen inget annat land som ger så mycket ekonomiskt stöd som Sverige. Räknar man sig själv som fattig när man har 9400 kr så har man inget perspektiv alls. Det är för övrigt mer än högskolestudenter har i studiemedel och som högskolestudent lever man inte i fattigdom. Det finns utrymme för en mängd överflöd och då är inte standarden låg någonstans. 
  • Anonym (vakna!)
    Donum skrev 2012-03-18 13:33:43 följande:
    Och det är här jag menar att cirkelresonemanget kommer in. "Ja, visst har vi hög levnadsstandard jämfört med alla andra länder, men eftersom vi har så hög levnadsstandard så måste vi ha mer."
    Alla länder har en skälig lägsta levnadsnivå, så även Sverige. Bara för att du kanske vill se fattighusen till baka i landet så betyder inte det att våra ledande politiker instämmer i din åsikt. De anser att alla har rätt till en basstandard.
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 13:07:42 följande:
    Vem har 9400 kr i månaden att leva för?
    Eftersom fattigdomsgränsen i Sverige är satt till 9535 kr/mnd så räknas man som fattig om man har 9400 kr/mnd. 
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-18 13:11:00 följande:
    Vilken otroligt förenklad förklaringsmodell du har.

De som går på försörjningsstöd är antingen psykiskt sjuka eller så är de födda i socialgrupp 3. Måste vara rätt härligt att leva med en sån förenklad världsbild. :-P

Levnadsstandraden på 60-talet var lägre för samhället i stort, även bland de allra allra rikaste. I en fattigdomsdiskussion kan man inte jämföra nu med 60-talet, 1800-talet eller afrika utan det handlar om samhället i nuet. Så svårt borde det inte vara att förstå det.
    Tja, den är väl i så fall minst lika enkel som den som påstår att det bara handlar om tillgång på arbete?
    Att inbilla sig att försörjningsstödsberoende enbart handlar om brist på arbetskraft är klart oklokt. 

Det borde inte vara så svårt att förstå att det inte handlar om fattigdom utan om att ha lika hög levnadsstandard som förvärvsarbetare, vilket jag menar är en helt annan sak. Jag menar också att det blir helt avigt att motivera höjt försörjningsstöd med att vi i Sverige har så hög levnadsstandard så då måste vi "fattiga" ha mer. 
  • modesto
    Anonym skrev 2012-03-18 13:29:59 följande:
    Hur det funkar i andra länder hör inte hit.

Det kan gå bra att leva så och många gör det. Andra gör det inte och det behöver inte bero på lyxkonsumtion eller felprioriteringar, det kan räcka med att bli sjuk tex.

Skulle du nu kunna svara på frågan jag ställde men som du undvikit att svara på, finns det andra förklaringar som du ser det?

Även om man blir sjuk får man i regel hjälp av social men medicin och allt, och så har man högskostnadsskydd i vanlig vård. Har man inte råd betala på en gång som några skrev kan man betala med faktura som socialen i regel betalar. det gäller mediciner och akutläkarbesök. det finns kanske några extrema undantag men jag säger det som gäller som regel, undantag kommer alltid finnas.

Vill du ha svaret på vad finns för andra orsaker varför folk hamnar i fattigdomen annat än jag har nämnt? Då får du läsa tråden. Med allt jag skriver här försöker jag säga att de går att leva med låga inkomster och soc, kanske inte lyxliv, men det går och kunde ha varit sämre. Men visst gnäller man mer så kanske får man mer, det är väl så det funkar. Kungen ber också flera millioner till efter varje händelse i sin familj och också får det. (nu ska alla hoppa på mig att de fattiga och sjuka kan inte jämföras med kungen.) 

• Anonym (Me)
    Anonym skrev 2012-03-18 13:12:51 följande:
    Du påstår att folk är lata och inte vill flytta. Folk generellt.
    Att du känner några som inte vill kan är ok om du förklarar hela deras livssituation!
    Du uttalar dig generellt och ska således kunna visa upp en källa på att ditt påstående stämmer eller så får du förklara att du känner ett FÅTAL och de FÅTALIGA väljer att stanna. Simple as that.

OK, så du vill gärna påstå att alla de som lever på soc och är arbetslösa skulle inte kunnat få ett jobb om de rört på sig samt sänkt sina krav och inte väntat på sina drömjobb. Jaha, då får du tro det.

Folk generellt är lata och tar inte ansvar för sin situation. På med offerkoftan bara och säg att allting är alla andras fel. Jag känner personligen några av dem, sannolikhetsteorin säger att de är många fler än de jag känner och på FL är det markant många. Nöjd så?  
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 13:11:15 följande:
    Även vanliga arbetare hade lägre levnadsstandard jämför med i dag, så vart vill du komma? Samhället utvecklas. Ska fattiga människor stå kvar i 60-talets SVerige eller ska även de få ha en tv och en billig dator? Ska deras barn kunna hitta information och göra läxor och skicka in via nätet eller ska de klara sig utan och vara en andra klassens medborgare?
    Jag vill komma dit att det är missvisande att kalla hög levnadsstandard för fattigdom. 
    Man "får" ha det man kan betala för. Jag "fick" ha tv och dator som student, men jag fick själv sörja för det. Den som inte hade dator, fick gå till biblioteket. 

Det handlar inte om pengar. Det handlar om studiemotiverande miljö. Det är där krutet ska läggas och det har inte med pengar att göra. 
  • Alexi

Efter att ha skummat 940 inlägg i ett intressant ämne men bitvis väldigt detaljfokuserade inlägg är jag mest fundersam över varför ingen har några lösningar? Det är så lätt att skylla på alliansen, sossarna, samhället, de rika osv istället för att komma med några konstruktiva faktiskt genomförbara lösningar på barnfattigdomen.

Ge ett konkret förslag som skulle göra skillnad!

• Anonym
    Donum skrev 2012-03-18 13:41:16 följande:
    Tja, den är väl i så fall minst lika enkel som den som påstår att det bara handlar om tillgång på arbete?
    Att inbilla sig att försörjningsstödsberoende enbart handlar om brist på arbetskraft är klart oklokt. 

Det borde inte vara så svårt att förstå att det inte handlar om fattigdom utan om att ha lika hög levnadsstandard som förvärvsarbetare, vilket jag menar är en helt annan sak. Jag menar också att det blir helt avigt att motivera höjt försörjningsstöd med att vi i Sverige har så hög levnadsstandard så då måste vi "fattiga" ha mer. 
    Det ska inte synas utanpå att man är fattig, barnen ska inte behöva avstå aktiviteter som majoriteten i skolan kan göra, det ska inte synas på tandstatusen att man är fattig, det ska inte påverka den fysiska hälsan att man är fattig.

Att däremot ha en enkel standard i hemmet,  ha en massa ny elektronik, åka till fjällen eller på utlandsresor är en helt annan sak. Det är saker man kan unna sig om man har inkomst till det.
  • modesto
    modesto skrev 2012-03-18 13:43:35 följande:

Har man inte råd betala på en gång som några skrev kan man betala med faktura som socialen i regel betalar. 

jag menar att istället för att lägga ut alla pengar kontakt kan man få enfaktura. t ex med tandvård kan ma dela upp sina betalningar, så kunde man också göra på apoteket förr, vet inte hur det går nu
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?