• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Border
    Dracarys skrev 2012-12-14 10:38:45 följande:
    Jag hade gjort något av följande:
    1) Använt mitt andra kort, som är knutet till ett annat konto.
    2) Gått hem och hämtat kontanter från nödfallskassan på några tusen som vi har "under madrassen" för just sådana situationer.
    3) Gått hem, ringt banken och fått det fixat. Under tiden hade jag ätit ur frysen och handlat på lördagen istället.

Det kan hända vem som helst, och gör det ibland, men det har väl ingenting med fattigdom att göra?
    Ok.
    1, kvinnan hade inga andra kort.
    2, kvinnan tog ut pengar för att ha hemma i nödfall, eftersom nödfallskassan hemmavid var slut.
    3, kvinnan gick ju in till banken, men de kunde inte ordna det. Det enda de kunde göra var att skicka ett nytt kort till kvinnan, och det tog alltså en vecka innan kortet kom.

Jag började mitt inlägg med att skriva att det egentligen kanske inte har med fattigdom att göra, men har man inga mer pengar så kan man hamna i "fattigdom" som vara i några dagar eller längre tid. 
  • Border
    Anonym (L) skrev 2012-12-14 10:41:07 följande:
    Jag har fyra olika kort med tre olika banker, så jag är redo!
    Det är ju jättebra!
    Den här kvinnan hade ingen aning om att man inte kan ta ut kontanter på Swedbank.
    Jag ska byta bank, för jag vill inte befinna mig i den situationen som kvinnan.

• MickeN1973
    Anonym (L) skrev 2012-12-14 10:41:07 följande:
    Jag har fyra olika kort med tre olika banker, så jag är redo!
    Vad gör du om bankomatsystemet lägger av...  
  • Border
    MickeN1973 skrev 2012-12-14 11:32:41 följande:
    Det där har också hänt. Vi har flera Swedbank - automater här i stan, men det var en dag som alla var ur funktion. Vad gör man då liksom? Man kan ju varken ta ut pengar oavsett hur många kort man har, och man kan inte ta ut kontanter på banken.
  • Anonym (L)
    MickeN1973 skrev 2012-12-14 11:32:41 följande:
    När jag var yngre fastade jag en gång i en vecka för att gå ner i vikt. I värsta fall kan jag nog göra om det.
  • Regnig måndag
    Border skrev 2012-12-14 11:26:49 följande:
    Jag började mitt inlägg med att säga att det inte behöver ha med fattigdom att göra alls.
    Dock kan det bidra till att man under några dagar eller mer blir "fattig" då man inte har tillgång till pengar.
    Det pratas så mycket om att man ska se till att ha pengar, att man ska spara osv, men vad gör man om man hamnar i en situation som den kvinnan? 
    Jo jag läste att du skrev, jag undrade mer hur det hade med varandra att göra men nu vet jag.

Jag har alltid en nödkassa i kontanter hemma. Visst kan det bli omak om man upptäcker det först i affären men jag står inte helt utan möjlighet.

(Anledningen att jag skaffade det från början var att veterinären jag gick till för några år sedan bara tog emot kontanter. Hon hade dessutom mottagning långt från allt vad bankomater hette. Det var inte kul den gången jag kom dit med mitt bankkort och en starkt smärtpåverkad katt. )

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • MickeN1973
    Border skrev 2012-12-14 11:34:27 följande:
    Det där har också hänt. Vi har flera Swedbank - automater här i stan, men det var en dag som alla var ur funktion. Vad gör man då liksom? Man kan ju varken ta ut pengar oavsett hur många kort man har, och man kan inte ta ut kontanter på banken.
    Man får betala i natura..... 
  • Border
    Anonym (L) skrev 2012-12-14 11:36:55 följande:
    När jag var yngre fastade jag en gång i en vecka för att gå ner i vikt. I värsta fall kan jag nog göra om det.
    Det är dock inte lika bra att tvinga sina barn att fasta om man nu har barn alltså.
  • Border
    MickeN1973 skrev 2012-12-14 11:42:31 följande:
    hahaha!
    Shit, vilken bra idé, då klarar man sig om det skulle knipa ordentligt. 
  • Anonym
    MickeN1973 skrev 2012-12-14 11:42:31 följande:
    Direkt i kassan på Konsum eller kan be om att få gå in på lagret?
  • MaryArden
    Ermenegildo skrev 2012-12-14 11:25:23 följande:
    Om fattigdom är relativ ska man väl just relatera den till hur andra människor har det och vilka skillnader det finns? Med ett relativt fattigdomsbegrepp är alla svenskar väldigt rika. Eller får man bara jämföra inom Sverige? Eller ska man jämföra inom kommuner? Den som har en vanlig tjänstemannalön i Djursholm är relativt fattig medan samma lön i Pajala kanske ger status som höginkomsttagare. Ska de "rika" i Pajala då ge bidrag till de "fattiga" i Djursholm?
    Jag försökte ge dig bakgrund till det replikskifte du kommenterade. Det verkade som att du missat det som startade det, vilket var Fiori84's första inlägg i tråden. Såvitt jag såg påstod aldrig Regning måndag att "jämförelser med fattigare människor i världen skulle handla om att man vill "trycka ner andra" eller "ignorera problem". " (dina ord), utan att just Fiori84's inlägg var formulerat på det sättet. Det håller jag som sagt med om. 
  • Ermenegildo
    MaryArden skrev 2012-12-14 14:36:10 följande:
    Jag försökte ge dig bakgrund till det replikskifte du kommenterade. Det verkade som att du missat det som startade det, vilket var Fiori84's första inlägg i tråden. Såvitt jag såg påstod aldrig Regning måndag att "jämförelser med fattigare människor i världen skulle handla om att man vill "trycka ner andra" eller "ignorera problem". " (dina ord), utan att just Fiori84's inlägg var formulerat på det sättet. Det håller jag som sagt med om. 
    Jo, det var direkta citat från hennes inlägg. Det var det jag reagerade på.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • MaryArden
    Ermenegildo skrev 2012-12-14 14:37:23 följande:
    Jo, det var direkta citat från hennes inlägg. Det var det jag reagerade på.
    Ok, då tycker vi helt enkelt väldigt olika. 
  • Ermenegildo
    MaryArden skrev 2012-12-14 14:49:38 följande:
    Ok, då tycker vi helt enkelt väldigt olika. 
    ?? Läs #2628.
  • MaryArden
    Ermenegildo skrev 2012-12-14 14:55:10 följande:
    ?? Läs #2628.
    Ja, och som jag skrev tidigare är det en sak att det är värre att inte ha rent vatten än att hamna hos Kronofogden. Det gör inte att det inte är drygt och komma in i en tråd om fattigdom i Sverige, och peka ut att andra är fattigare. 
  • Regnig måndag
    Ermenegildo skrev 2012-12-14 14:55:10 följande:
    ?? Läs #2628.
    Du får backa tillbaka mer än så istället för att bara hoppa in i en spin-off-diskussion.
    May-Aden har uttryckts sig klart och redigt hur jag menade och jag har inget att tillägga där.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Ermenegildo
    MaryArden skrev 2012-12-14 15:06:15 följande:
    Ja, och som jag skrev tidigare är det en sak att det är värre att inte ha rent vatten än att hamna hos Kronofogden. Det gör inte att det inte är drygt och komma in i en tråd om fattigdom i Sverige, och peka ut att andra är fattigare. 
    Hur ska ni ha det - å ena sidan säger ni att fattigdom inte ska beräknas med absoluta utan med relativa mått, å andra sidan är man dryg om man faktiskt jämför.

Det låter som den klassiska inställningen till löner: alla som tjänar mer än jag är överbetalda nollor, alla som tjänar mindre än jag är inte värda mer.

Solidariteten verkar rätt begränsad.
  • MaryArden
    Ermenegildo skrev 2012-12-14 23:18:33 följande:
    Hur ska ni ha det - å ena sidan säger ni att fattigdom inte ska beräknas med absoluta utan med relativa mått, å andra sidan är man dryg om man faktiskt jämför.

Det låter som den klassiska inställningen till löner: alla som tjänar mer än jag är överbetalda nollor, alla som tjänar mindre än jag är inte värda mer.

Solidariteten verkar rätt begränsad.
    Fattigdom kan beräknas på flera sätt, en av uppdelningarna är i absolut och relativ fattigdom. Båda måtten är viktiga verktyg för att kunna prata om fattigdom. Jag har aldrig sagt att "fattigdom inte ska beräknas med absoluta" mått. 

Jag har heller aldrig sagt att man är dryg om man jämför, utan att just det här jämförandet var drygt. 

Jag har inte varit otrevlig mot dig, varför är du det mot mig?  
  • MaryArden
    Regnig måndag skrev 2012-12-14 16:32:12 följande:
    Du får backa tillbaka mer än så istället för att bara hoppa in i en spin-off-diskussion.
    May-Aden har uttryckts sig klart och redigt hur jag menade och jag har inget att tillägga där.

• Thotis90

Jag vet inte om det räknas till att vara fattig, men under en längre period i tonåren hade jag det så dåligt ställt att jag fick leva på pasta och torka mig med tidningspapper... 

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?