• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Argo skrev 2012-04-13 10:22:02 följande:
    Ja, den länken hittade jag med. Det står fortfarande inte vilka som räknas in som "ingenjör".

AEA, som samlar upp HögIng och CivIng har ca en tiondel så många arbetslösa. Jag länkade det.

Det är möjligt att det finns 10.000 arbetslösa sådana som INTE är med i AEA, men mer troligt räknas även gymnasieingenjörer in i siffrorna.
    Är det inte så att många akademiker aldrig gick med i A-kassan tidigare?
    Jag vet åtminstone att många som tog examen för en 15-20 år sedan inte gick med i A-kassan.
  • Anonym (3)
    Anonym skrev 2012-04-13 13:07:09 följande:
    Jag vet åtminstone att många som tog examen för en 15-20 år sedan inte gick med i A-kassan.
    Då är man ju ganska trög.
    Det kostar 90:-/månad. Blir man sen arbetslös och har tagit avbetalningar så räknas man till "fattig" och då tycker jag man får stå sitt kast o leva i fattigdom.
  • Anonym
    Anonym (3) skrev 2012-04-13 16:04:57 följande:
    Då är man ju ganska trög.
    Det kostar 90:-/månad. Blir man sen arbetslös och har tagit avbetalningar så räknas man till "fattig" och då tycker jag man får stå sitt kast o leva i fattigdom.
    Det var i alla fall inte vanligt att de som tog examen i mitten på 80-talet gick med i någon A-kassa, de jag främst känner är civilekonomer och jurister. 

Finns säkert statistik som visar antal % inom olika yrkesgrupper som genom åren varit medlemmar i A-kassa. 

Alla A-kassar kostar inte 90:- i månaden. 
  • Argo
    Anonym skrev 2012-04-13 13:07:09 följande:
    Det finns säkert felkällor kring AEA:s siffror kontra verkligheten med CivIng och högskoleingenjörer som ÄR arbetslösa men som INTE är med i AEA, men att det skulle vara så många som 10.000 stycken tror jag inte en sekund på.
  • Anonym (3)
    Anonym skrev 2012-04-13 16:46:20 följande:
    Det var i alla fall inte vanligt att de som tog examen i mitten på 80-talet gick med i någon A-kassa, de jag främst känner är civilekonomer och jurister. 

Finns säkert statistik som visar antal % inom olika yrkesgrupper som genom åren varit medlemmar i A-kassa. 

Jag menade Aea dom kostar 90:-/mån
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-04-13 16:46:20 följande:

Heh, gud nej. Jag är med i AEA, och jag betalar många gånger mer än 90 kronor kan jag berätta.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Argo
    Dorian Ertymexx skrev 2012-04-13 17:44:17 följande:
    Heh, gud nej. Jag är med i AEA, och jag betalar många gånger mer än 90 kronor kan jag berätta.
    Du är lurad. Eller betalar i pesetas.

AEA kostar 90:- i månaden.
  • Dorian Ertymexx
    Argo skrev 2012-04-13 17:48:33 följande:
    Du är lurad. Eller betalar i pesetas.

AEA kostar 90:- i månaden.

My bad, jag tänkte fel. Jag tänkte på hela fackavgiften, AEA kostar 90 pix, helt korrekt.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Ermenegildo
    Ensamstående mamma75 skrev 2012-12-11 13:18:30 följande:
    Barnfattigdomen växer här i sverige. Vi talar inte om avsaknaden av datorer eller mobiltelefoner. Utan om barn vars föräldrar knappt har råd att köpa mat eller frukt de sista dagarna i månaden, barn som Inte kommer att ha julsaker, julgran eller julskinka.Listan kan göras lång på barnens behov och tillsammans kan vi göra skillnad för barnen i sverige. Som medlem och månadsgivare blir du en viktig del i vårt arbete. För att du som medlem ska känna dig trygg i din delaktighet så får du månadsvis information om verksamhetens nytta. Klicka här för att bli medlem --> www.sverigesbarn.se)
    Låter som en scam. Har stiftelsen 90-konto? Vilka sitter i styrelsen? Det finns massor med lycksökare inom välgörenhet, se upp!
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?