Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Men TS, klart att det inte finns fattiga i Sverige! Då skulle ju regeringen vara nödgad att formulera om vad "fattig" betyder, så att det inte längre fanns några fattiga i Sverige!! Flört

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (vakna!) skrev 2012-04-10 22:34:59 följande:
    Så du tycker att endast de utan tak över huvudet, de som lever utan el och vatten är fattiga? Okej.... Då vet vi!

Fast även med den snäva tolkningen har vi ju fattiga i Sverige, så...
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-04-11 11:03:49 följande:
    Sunkiga hyresrätter? Du menar billiga bostäder som de med låg inkomst har råd med?

Är människor mindre värda för att de bor i hyresrätt?

Är det inte bra att man bor i billiga hyresrätter om man har låg inkomst istället för att anstränga ekonomin med en högre bostadsstandard?

Ja men det vet du väl att fattiga är dåliga människor!! Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-04-11 18:03:55 följande:
    Läs vad jag skrev: "Gnällspikarna ska ta sig i kragen." Men visst, även en alkoholist eller anorektiker bör förändra sitt självdestruktiva beteende. Och få hjälp med det.

I den här tråden är det ju dock inte några stackare som behöver hjälp. Här är ju bara en massa jäkligt högljudda gnällisar som gärna broderar om hur mycket smartare de är än andra och uppenbarligen är det inget fel på den verbala förmågan. Klarar man av att formulera en massa inlägg på ett forum klarar man rimligen av ett normalt kontorsjobb. Men det är klart, det är ju bekvämare att be mig betala för deras leverne.

Va? Hur tänker du nu? Så om man är bra på att skriva så kan man automatiskt jobba på ett kontor? Även om man inte kan ett skvatt ekonomi, byråkrati eller liknande?
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-04-11 18:31:30 följande:
    Det där är något jag alltid funderat över vad är ett normalt kontorsjobb och hur kan det vara en merit att man kan formulera sig på ett internetforum?

De som arbetar med olika skrivelser har relevant utbildning för arbetet de är inte så att de bara sitter och formulerar skrivelser de gör även arbetet som ligger till grund för det som skrivs.

Länge sedan det fanns skrivbiträden som skrev ut efter andras diktat, det som möjligtvis liknar sådana arbeten är läkarsekreterare eller advokatsekreterare, vilket även det kräver utbildning.

Breven man får hem från olika myndigheter är nuförtiden skrivna av den som handlägger ärendet oavsett om det rör sig om skattemyndighet, bank, kommun,länsstyrelse, jurist, försäkringskassan osv.

Finns det ens läkarsekreterare längre?
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-04-11 18:39:14 följande:
    Jo det finns en del sådana kvar, men väldigt många läkare skriver journalerna själva nuförtiden och de som arbetar som läkarsekreterare gör mer än att bara skriva.

Hört mycket klagomål om att läkare mer och mer gör sina egna byråkratiska arbeten, just för att dessa inte längre finns (i samma utsträckning i alla fall).
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-04-11 18:50:04 följande:
    Jo det är ju så att läkarna har fått mycket mer pappersarbete mest pga datoriseringen eftersom de nu kan göra allt själva, tom läkarintygen skickar de direkt till FK numera via dator.

Det finns läkarsekreterare kvar fortfarande men i mindre mängd och dessutom sköter de bokningar, kassan och allt det där andra som inte är sjukvårdande uppgifter. 

Väntar nu med spänning på vad normalt kontorsarbete är, har frågat det flera gånger genom åren, den här gången kanske det kommer ett svar. 

Håller tumme. ;)
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-04-11 19:07:00 följande:
    Vilka arbeten är det där man sitter och skriver i timmar, är det författare du tänker på?

En gång i tiden fanns det kontorister som satt i stora kontorslandskap, med rad på rad av bord och skrev på uppdrag, detta var på den tiden när man använde skrivmaskin. 
    Brukar finnas sådana scener med i gamla svart-vita filmer eller i filmer som handlar om tiden före datorns intåg, numera finns det varken kontorister, postbud eller alla de andra kontorsjobben kvar.

Vad jag har förstått är det många som tror att det finns en massa mindre kvalificerade uppgifter kvar på diverse myndigheter, lite postsortering, lite brev att skriva....... vända lite papper, serva lite på banken......

En del har missat att 50-talet sedan länge är över. :)
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (vakna!) skrev 2012-04-12 08:44:06 följande:
    Visst, men som sjuk låginkomsttagare blir du dubbelt bestraffad av att inte kunna arbeta. Sjukpenning är en försäkring, inte bidrag!

Äsch, allt som betalas ut av något annat än privatpersoner eller privata företag i lön är bidrag! Flört

(UTOM "knugens" apanage!!!) 
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-04-13 16:46:20 följande:
    Det var i alla fall inte vanligt att de som tog examen i mitten på 80-talet gick med i någon A-kassa, de jag främst känner är civilekonomer och jurister. 

Finns säkert statistik som visar antal % inom olika yrkesgrupper som genom åren varit medlemmar i A-kassa. 

Alla A-kassar kostar inte 90:- i månaden. 

Heh, gud nej. Jag är med i AEA, och jag betalar många gånger mer än 90 kronor kan jag berätta.
  • Dorian Ertymexx
    Argo skrev 2012-04-13 17:48:33 följande:
    Du är lurad. Eller betalar i pesetas.

AEA kostar 90:- i månaden.

My bad, jag tänkte fel. Jag tänkte på hela fackavgiften, AEA kostar 90 pix, helt korrekt.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?