• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (3)
    Anonym (3) skrev 2012-04-12 18:05:50 följande:
    OBS!!! Detta var Exempelsiffror. Långt över vad jag tjänar/betalar i försäkringar.
  • Anonym (3)
    Dr Mupp skrev 2012-04-13 08:02:16 följande:
    10 000 på en privat försäkring tycker inte jag låter så konstigt. Vi betalar 6000/år för ungarnas barnförsäkringar. Då är vi låginkomsttagare. 
  • Anonym (vakna!)
    Dr Mupp skrev 2012-04-13 08:02:16 följande:
    10 000 på en privat försäkring tycker inte jag låter så konstigt. Vi betalar 6000/år för ungarnas barnförsäkringar. Då är vi låginkomsttagare. 
    Har man  en årsinkomst på 168000 kr/år, före skatt naturligtvis, och ett par barn i tonåren så har man, i normalfallet, inga 22 000 kronor/år att stoppa in i privata försäkringar. Har man pengar kan man spara pengar/göra bra val. Har man inga pengar blir livet tufft om något händer. Det är en sanning
  • Argo
    Anonym (vakna!) skrev 2012-04-10 08:36:28 följande:
    Hur ska man då lösa problemet (som till stor del består av barn till lågavlönade ensamstående vuxna) med att barn växer upp under dåliga ekonomiska förutsättningar?
    Det har vi tagit i en annan tråd för flera år sedan men jag står fast vid att det är okvalificerade tjänster, med  lön mellan dagens lägstalön och socialbidrag, inom offentlig service och direkt ut i arbetslivet när de anländer till Sverige som gäller. Det fungerade 1945 så det bör fungera nu med.

Varje fall är individuellt men merparten av de fattiga föräldrarna skulle "avhjälpas" på det sättet.

En viss mängd personer kommer alltid, pga sjukdom, arbetslöshet mm att vara fattiga. Det intressanta är att se till att det inte är samma människor som fastnar i det stadiet.
  • Anonym (vakna!)
    Argo skrev 2012-04-13 09:04:37 följande:
    Det har vi tagit i en annan tråd för flera år sedan men jag står fast vid att det är okvalificerade tjänster, med  lön mellan dagens lägstalön och socialbidrag, inom offentlig service och direkt ut i arbetslivet när de anländer till Sverige som gäller. Det fungerade 1945 så det bör fungera nu med.

Varje fall är individuellt men merparten av de fattiga föräldrarna skulle "avhjälpas" på det sättet.

En viss mängd personer kommer alltid, pga sjukdom, arbetslöshet mm att vara fattiga. Det intressanta är att se till att det inte är samma människor som fastnar i det stadiet.
    "när de anländer till Sverige"? Har du missat alla "svenska" kvinnor som är sjukskrivna/har sjukersättning och är ensamstående med barn? De kan inte arbeta, hur gärna de än vill.

Så vi ska tillåta att en stor del ensamstående föräldrar är fattiga för "det har alltid varit så"? Lustigt argument.
  • Argo
    Anonym skrev 2012-04-10 10:51:41 följande:
    Det är förmodligen en ganska stor del av de fattiga som saknar eftergymnasial utbildning, sitter i nån håla med hög arbetslöshet och skaffade barn för tidigt, med någon som var helfel.
    Offerkoftan på.
    Det är ju bara att gå till källan för påståendet och läsa:
    http://www.rb.se/SiteCollectionDocuments/Rapporter/Barns_ekonomiska_utsatthet_2012.pdf

Flest fattiga barnfamiljer, räknat på kommun, finns i (sid 41): Malmö, Landskrona, Södertälje, Eda och Årjäng.

En viss del svenska bruksorter i kris men framförallt är denna typ av fattiga familjer hopkopplande med utländsk härkomst. RB skriver bla (sid 5):

Den ekonomiska utsattheten är i synnerhet påfallande bland barn med båda föräldrarna utrikesfödda eller där barnen och deras familjer kommit till Sverige under senare år. Av samtliga barn med vistelsetid högst två år i Sverige har barnfattigdomen fortsatt öka och uppgår till drygt 70 procent 2009. Under senare år har det skett en ökning av utrikes födda barn med högst två års vistelsetid i Sverige, från 32 000 barn 2005 till 53 000 barn 2009.

Fenomenet du talar om existerar visst, men är inte den huvdsakliga anledningen till denna "barnfattigdom".

• Anonym (vakna!)
    Argo skrev 2012-04-13 09:30:05 följande:
    Det är ju bara att gå till källan för påståendet och läsa:
    www.rb.se/SiteCollectionDocuments/Rapporter/B...

Flest fattiga barnfamiljer, räknat på kommun, finns i (sid 41): Malmö, Landskrona, Södertälje, Eda och Årjäng.

En viss del svenska bruksorter i kris men framförallt är denna typ av fattiga familjer hopkopplande med utländsk härkomst. RB skriver bla (sid 5):

Den ekonomiska utsattheten är i synnerhet påfallande bland barn med båda föräldrarna utrikesfödda eller där barnen och deras familjer kommit till Sverige under senare år. Av samtliga barn med vistelsetid högst två år i Sverige har barnfattigdomen fortsatt öka och uppgår till drygt 70 procent 2009. Under senare år har det skett en ökning av utrikes födda barn med högst två års vistelsetid i Sverige, från 32 000 barn 2005 till 53 000 barn 2009.

Fenomenet du talar om existerar visst, men är inte den huvdsakliga anledningen till denna "barnfattigdom".

Rekommenderar denna länk: www.scb.se/Grupp/valfard/2008-4/LE0001_2008K04_TI_04_A05TI0804.pdf
  • Argo
    Anonym (vakna!) skrev 2012-04-13 09:07:16 följande:
    "när de anländer till Sverige"? Har du missat alla "svenska" kvinnor som är sjukskrivna/har sjukersättning och är ensamstående med barn? De kan inte arbeta, hur gärna de än vill.

Så vi ska tillåta att en stor del ensamstående föräldrar är fattiga för "det har alltid varit så"? Lustigt argument.
    Jag skrev: "merparten".

Jag är så cynisk att jag tror att vi aldrig kommer att kunna utrota fattigdom eftersom den, till viss del, beror på individuella faktorer såsom exempelvis alkoholism, sjukdomar och ekonomisk okunskap. En viss andel av befolknignen kommer alltid att falla in under de kategorierna. Tror jag.

Ensamstående föräldrar har jag inte nämnt som grupp.
  • Argo
    Anonym (vakna!) skrev 2012-04-13 09:35:02 följande:
    Rekommenderar denna länk: www.scb.se/Grupp/valfard/2008-4/LE0001_2008K0...
    Jaha?

Är det något fel nu på RB:s rapport?

Det står ju i stort sett samma i din länk som i RB:s rapport. lite andra siffror bara eftersom den refererar till 2006 istället för 2009.
  • Anonym (vakna!)
    Argo skrev 2012-04-13 09:42:43 följande:
    Jag skrev: "merparten".

Jag är så cynisk att jag tror att vi aldrig kommer att kunna utrota fattigdom eftersom den, till viss del, beror på individuella faktorer såsom exempelvis alkoholism, sjukdomar och ekonomisk okunskap. En viss andel av befolknignen kommer alltid att falla in under de kategorierna. Tror jag.

Ensamstående föräldrar har jag inte nämnt som grupp.
    22% av alla barn med sammanboende föräldrar under 30 år lever under fattigdomsgränsen.... Vart tredje barn med sammanboende föräldrar utan gymnasial utbildning, lever under fattigdomsgränsen. I sammanboendehushåll där ingen av föräldrarna arbetar lever 68% av barnen i fattigdom....

58% av alla barn till ensamstående föräldrar som inte arbetar, lever under fattigdomsgränsen. Bland barnen till ensamstående som arbetar är det 12%.

Ensamstående är en stor, viktig grupp när man diskuterar fattigdom.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?