• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Regnig måndag
    Anonym (3) skrev 2012-04-12 16:44:54 följande:
    Måsste skriva en sak till!
    Flera skriver att dom jobbat innan dom blev sjuka så dom har minsann betalat skatt!
    Om man har arbetat så har man ju haft möjlighet att lägga unnan i privata försäkringar.
    Jag har under 10år tjänat 300 000/ år och valt att sätta undan ca: 10 000:-/år i privata försäkringar.
    Du  har under 10år tjänat 300 000/ år och valt att åka utomlands för ca: 10 000:-/år 
    Jag har alldrig tagit ett lån utan sparat ihop till allt innan jag köpt något
    Du har allt på avbetalning för det var ju inga problem när du kunde jobba att betala  
    Är det då inte ditt val att hoppa A-kassan/strunta i försäkring/ta lån m.m. och då ta konsekvenserna av att vara fattig vid sjukdom/arbetslöshet 
    Vad ligger minimilönen på idag i Sverige?

Vad tjänar en undersköterska i kommunen som nyanställd?
    Vad tjänar samma undersköterska med 15 års erfarenhet?

Hur många undersköterskor finns det i Sverige?
    Och hur skulle vi som nation klara oss om samtliga undersköterskor skulle överge sina jobb en dag för att bli ingenjörer, ekonomer osv?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (3)
    Regnig måndag skrev 2012-04-12 17:17:50 följande:

Och hur skulle vi som nation klara oss om samtliga undersköterskor skulle överge sina jobb en dag för att bli ingenjörer, ekonomer osv?
    Jag jobbar som underskörterska och eftersom min lön är låg så behöver jag heller inte betala så mycket i försäkringarna. Jag har både betalat A-kassa o försäkringar i massor av år för jag bryr mig om min framtid och litar inte på att någon annan ska försörja mig.
    De som går sjukskrivna (gått mer än 5 år) som jag känner  orkar minsann åka o shoppa på lördagar och åka till Ullared minst 4ggr/år. En orkar till och med åka runt på loppisar/marknader sen driva egen loppis svart på sommaren.
    Däremot har jag aldrig varit utomlands. 
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-04-12 17:17:50 följande:

Vi skulle få gått om ekonomer och ingenjörer som arbetade som undersköterskor eller som affärsbiträden.
    Finns redan ett stort antal ekonomer som arbetar som ekonomiassistenter eftersom det finns ett överskott av ekonomer. 
  • Anonym (3)
    Flera skriver att dom jobbat innan dom blev sjuka så dom har minsann betalat skatt!
    Om man har arbetat så har man ju haft möjlighet att lägga unnan i privata försäkringar.
    Jag har under 10år tjänat 300 000/ år och valt att sätta undan ca: 10 000:-/år i privata försäkringar.
    Du  har under 10år tjänat 300 000/ år och valt att åka utomlands för ca: 10 000:-/år 
    Du har allt på avbetalning för det var ju inga problem när du kunde jobba att betala  
    Är det då inte ditt val att hoppa A-kassan/strunta i försäkring/ta lån m.m. och då ta konsekvenserna av att vara fattig vid sjukdom/arbetslöshet 

OBS!!! Detta var Exempelsiffror. Långt över vad jag tjänar/betalar i försäkringar.
  • Regnig måndag
    Anonym (3) skrev 2012-04-12 17:56:44 följande:
    Jag jobbar som underskörterska och eftersom min lön är låg så behöver jag heller inte betala så mycket i försäkringarna. Jag har både betalat A-kassa o försäkringar i massor av år för jag bryr mig om min framtid och litar inte på att någon annan ska försörja mig.
    De som går sjukskrivna (gått mer än 5 år) som jag känner  orkar minsann åka o shoppa på lördagar och åka till Ullared minst 4ggr/år. En orkar till och med åka runt på loppisar/marknader sen driva egen loppis svart på sommaren.
    Däremot har jag aldrig varit utomlands. 
    Sedan flera år tillbaka är det FK som godkänner ev sjukersättning och det borde vara rätt välbekant att det inte är lika enkelt att bara bli sjukskriven längre?
    Jag litar mer på att  FK´s experter fattar rätt beslut om de nu har varit sjukskrivna så länge än dig som bara andas förakt plus att du inte håller dig till sanningen. (Se nedan)
  • Regnig måndag
    Anonym (3) skrev 2012-04-12 18:05:50 följande:
    OBS!!! Detta var Exempelsiffror. Långt över vad jag tjänar/betalar i försäkringar.
    Det var exempelsiffror?

Du skriver i jag-form, vad du tjänar och hur mycket du lägger undan. Och det bästa av allt - slutknorren är att det är ett aktivt beslut att vara fattig.

Påminner dig om vad du skrivit så du kanske förstår varför jag svarade som jag gjorde i inlägget ovan.

• Anonym (3)
    Regnig måndag skrev 2012-04-12 19:47:43 följande:
    Det var exempelsiffror?

Du skriver i jag-form, vad du tjänar och hur mycket du lägger undan. Och det bästa av allt - slutknorren är att det är ett aktivt beslut att vara fattig.

Påminner dig om vad du skrivit så du kanske förstår varför jag svarade som jag gjorde i inlägget ovan.

Skrev "Du" också och har inte en aning om vad du tjänar eller betalar. Det jag ville ha fram är att man väljer själv vad man lägger pengar på när man har dom sen får man ta konsekvenserna.
    Har inget emot att lägga pengar till en riktigt sjuk person men flera i min omgivning låter som du och har tid o ork för betydligt mer än jag orkar efter en dag på jobbet. 
  • Regnig måndag
    Anonym (3) skrev 2012-04-12 19:54:53 följande:
    Skrev "Du" också och har inte en aning om vad du tjänar eller betalar. Det jag ville ha fram är att man väljer själv vad man lägger pengar på när man har dom sen får man ta konsekvenserna.
    Har inget emot att lägga pengar till en riktigt sjuk person men flera i min omgivning låter som du och har tid o ork för betydligt mer än jag orkar efter en dag på jobbet. 
    Det är bara det att det är en alltför enkel förklaringsmodell där du bortser från precis allt som du inte har personlig erfarenhet av. Man kan helt enkelt inte kategorisera människor på ett sådant enkelt sätt som du försöker göra.
    Så ska du ta till exempel berättar du antingen om rella saker i ditt lev eller så tar du siffror från statistik från seriösa källor. Dina antaganden är mao helt substanslösa som inte tillför något annat än att du berättar om dina egna fördomar.
  • Anonym (vakna!)
    10 000 per år i en privat försäkring? Tycker du att dina 300 000 per år var en låg lön eller var vill du komma när du jämför din verklighet med de som varit lågavlönade och är sjuka?
  • Dr Mupp
    Anonym (vakna!) skrev 2012-04-12 21:10:47 följande:
    10 000 per år i en privat försäkring? Tycker du att dina 300 000 per år var en låg lön eller var vill du komma när du jämför din verklighet med de som varit lågavlönade och är sjuka?
    10 000 på en privat försäkring tycker inte jag låter så konstigt. Vi betalar 6000/år för ungarnas barnförsäkringar. Då är vi låginkomsttagare. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?