• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (Trött)

Klart där finns fattiga svenskar. Min familj lämnar varje månad pengar till rädda barnen.

Jag beundrar de som är fattiga att de ändå klarar det så pass bra. Även om det är tufft. 

De som är fattiga och inte har så mycket . Men en sak är de väldigt RIKA på viljan  och orken att kämpa på.

Det är tillfälligheter som gör att man kan få det tufft ekonomiskt. Som bla arbetslöshet, ensamstående m.m

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 21:50:50 följande:
    För att jag berättar vilken BILD du ger av dig själv?
    Jag poängterade att jag inte skrev att det ÄR så ändå VÄLJER du att misstolka?

Grattis, du är anmäld för off topic och att bråka öppet i forumet!
    Ja, det får väl moderatorerna avgöra. Igen.

Att ha en annan åsikt än dig ang. fattigdom är inte att bråka öppet. Du får tåla det när du diskuterar på ett forum.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 21:40:35 följande:
    Jag är handikappad, har svåra allergier, är manodepressiv och har haft cancer. Tur - nej, inte direkt.
    Men jag har ALDRIG någonsin tagit en massa bidrag bara för att jag kunnat.

Inte ens som student tog jag bostadsbidraget trots att jag levde som ensamstående och mina räkningar utgjorde mer än halva inkomsten (och kurslitteratur och pendlingskort åt upp en stor del av resten).

Jag jobbade redan under gymnasiet, när jag bodde 50 mil från mina föräldrar som inte gav mig ett öre.
    Extraknäckte ideellt under hela min universitetstid för arbetsmeriterna.
    Jobbade med skitjobb i Norge åren efter examen, för att ha en försörjning.

Just nu har jag 2 jobb! Har inte haft en semester på 3 år!
    Hellre det än att vara en lat samhällsparasit.

Jag har haft tur som har träffat en fantastisk man, men det var inte tur att jag skaffade barn med honom! Det var ett välavvägt beslut. Utan honom hade det inte blivit några barn alls.
    Och tyvärr men ärligt. manodepressivitet innebär att man har väldigt dålig självkännedom. Det finns undantag men det baseras ofta på lång erfarenhet av sjukdomen plus en viss (men måttlig pga diagnosen) inövad lyhördhet från omgivningen.

Innebörden är att jag inte fäster speciellt stor tilltro till din berättelse om ditt fantastiska liv. Jag har träffat alltför många bipolära människor.
    Tex om du har sjukdomen skulle du veta att det heter bipolär sedan ganska många år. Tyst
  • Dorian Ertymexx

Men TS, klart att det inte finns fattiga i Sverige! Då skulle ju regeringen vara nödgad att formulera om vad "fattig" betyder, så att det inte längre fanns några fattiga i Sverige!! Flört

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Anonym
    Dorian Ertymexx skrev 2012-04-10 22:12:16 följande:
    Men TS, klart att det inte finns fattiga i Sverige! Då skulle ju regeringen vara nödgad att formulera om vad "fattig" betyder, så att det inte längre fanns några fattiga i Sverige!! Flört
    Är det inte det de försökt göra, genom prata om hur man mäter fattigdom?
    Har det inte sagts från regeringshåll mer eller mindre att det mått som RB, Eu och OECD inte är ett riktigt sätt att mäta fattigdom på?

Verkar åtminstone som det slagit igenom på en del debattforum. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 22:19:38 följande:
    Är det inte det de försökt göra, genom prata om hur man mäter fattigdom?
    Har det inte sagts från regeringshåll mer eller mindre att det mått som RB, Eu och OECD inte är ett riktigt sätt att mäta fattigdom på?

Verkar åtminstone som det slagit igenom på en del debattforum. 
    Eller så har vi regeringsrepresentanter från alliansflanken i forumet
    Jag tror mest på det sista, det vet väl alla att de i regeringer bluffar så in i norden med löner och ersättningar så varför ska de jobba på arbetstid när de kan tjäbbla i forum?
  • Anonym (Fattig, men rik)
    Anonym skrev 2012-04-10 21:35:27 följande:
    Hur kan ni anklaga andra för kass social kompetens om ni själva behöver leva med män i flera år för att inse att de är dåliga (och då har ni redan hunnit skaffa en massa barn)? Det är ju skrattretande.
    Vilka NI?

Du har aldrig hört talas om män som förändras i sin personlighet, börjar dricka, hota, slåss och betrakta sig själva som Guds utsände?

Människor förändras. En ursprungligen mycket snäll, omtänksam och trevlig människa kan över många år förvandlas till en psykopat, en djävulsk individ, eller en helt inbunden och tyst person.

Ingen väljer en partner man vet kommer att vara en dålig man, far eller make. Det är oftast först när barnen har kommit som problemen börjar. Jag såg i och för sig en granne stå och sparka på sin på golvet liggande gravida sambo. Men då var det lite väl långt gånget.
    Mina barns far framstår för alla utomstående som mycket snäll och trevlig. Det är en mask. Ganska typiskt för sådana män. För att folk ska tro på våra berättelser måste man visa upp oemotsagda bevis.

Sedan har social kompetens ingenting att göra med huruvida du bor under samma tak som en aggressiv, supande, hotande, slående, hatisk, störd eller helt inbunden person.

Social kompetens är att kunna möta andra människor som kommer i din väg. Och att kunna se att andra har ett annat liv än du. Att kunna umgås med någon som har helt andra värderingar och uppfostran än du. Att kunna möta och se den som engagerar sig i något du har noll förståelse för. Helt enkelt att acceptera att vi alla är olika och att alla är lika mycket värda trots alla olikheter. Ödmjukhet inför andra. Har man det med sig kan man vara social med den lilla magra flickan från Rios slum, likaväl som med de värsta diktatorerna.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-04-10 21:40:35 följande:
    Jag är handikappad, har svåra allergier, är manodepressiv och har haft cancer. Tur - nej, inte direkt.
    Men jag har ALDRIG någonsin tagit en massa bidrag bara för att jag kunnat.

Inte ens som student tog jag bostadsbidraget trots att jag levde som ensamstående och mina räkningar utgjorde mer än halva inkomsten (och kurslitteratur och pendlingskort åt upp en stor del av resten).

Jag jobbade redan under gymnasiet, när jag bodde 50 mil från mina föräldrar som inte gav mig ett öre.
    Extraknäckte ideellt under hela min universitetstid för arbetsmeriterna.
    Jobbade med skitjobb i Norge åren efter examen, för att ha en försörjning.

Just nu har jag 2 jobb! Har inte haft en semester på 3 år!
    Hellre det än att vara en lat samhällsparasit.

Jag har haft tur som har träffat en fantastisk man, men det var inte tur att jag skaffade barn med honom! Det var ett välavvägt beslut. Utan honom hade det inte blivit några barn alls.
    Du måste ha varit lyckligt lottad ekonomiskt och kanske även med socialt stöd då du klarat dig utan bostadsbidrag och inte saknat pengar då du varit sjuk!

Vilken tur för dig, men tyvärr har inte alla samma tur.

Har du jobbat hela tiden så har du rätt till semester som alla andra, om du väljer att inte ta ut den så är det ditt val.
  • Anonym (Fattig, men rik)
    Dorian Ertymexx skrev 2012-04-10 22:12:16 följande:
    Heja Dorian!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 22:26:29 följande:
    Eller så har vi regeringsrepresentanter från alliansflanken i forumet
    Jag tror mest på det sista, det vet väl alla att de i regeringer bluffar så in i norden med löner och ersättningar så varför ska de jobba på arbetstid när de kan tjäbbla i forum?
    Den tanken har inte slagit mig tidigare men när man tänker efter så är det självklart så det är. Så mycket idiotiska saker som diverse riksdagsledamöter/politiker kläckt ur sig på bloggar, FB,Twitter och liknande, naturligtvis sitter de även på diverse forum.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?