• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (Fattig, men rik)
    Lindir skrev 2012-04-10 16:17:55 följande:
    Jag kommer från gruppen ohjälpligt fattig och det ynglades rätt rejält. Ynglandet har fortgått  i nästa generation och jävlar vad många skattebetalare det blev!
    Skrattande   Skrattande  Skrattande 
     {#emotions_dlg.djavulsk}   {#emotions_dlg.djavulsk}   {#emotions_dlg.djavulsk} 
    Solig   Solig  Solig
  • Anonym

klart det finns fattiga i sverige...i alla kategorier , men det är något de rika aldrig kommer förstå.för dom behöver aldrig ta ansvar ,köper sig fria  i stället...

• Ermenegildo
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-10 17:47:34 följande:
    Du låter som mina gamla klasskamrater i moderatnästet jag bodde i som ungdom:
    "Sköt dig själv och skit i andra."
    "Den som inte lyckas får skylla sig själv."
    "Det är ditt eget fel att det går åt fanders."
    "Vi är bäst - alla andra är flugskit."

Maken till diskriminering och självförhärligande får man leta efter! Jag vet av erfarenhet exakt vilka värderingar och åsikter moderaterna har om andra. Det är skrämmande rasistiskt och det är tyvärr få som vet sanningen.

Tack för att du visar oss en del av moderaternas rätta virke!

Har du gratis sjukvård???
    Jag betalar 200 kr för ett läkarbesök, något mindre för sjukgymnastik, en massa för medicin och det dyraste torde vara ett akutbesök. Terapi har jag inte råd med för det kostar några hundra varje gång. Massage kan jag få av den jag gör gratis marknadsföring åt. Himla tur!!!

Har du gratis utbildning???
    Jag var tvungen att låna massor för att kunna plugga. Det kostade att ta sig dit och hem, lunchen var inte gratis och böckerna var hutlöst dyra. Dessutom betalar jag ränta på de lånade pengarna. Mycket blir det.

Det är min och andras inbetalade skatt som byggt sjuk- och socialförsäkringarna. Lyckas vi hålla oss friska och utan behov av ekonomisk hjälp, ska vi skatta oss lyckliga. Det kunde lika gärna varit så att vi tvingats bo på gatan.
    Och du låter arg och bitter. Jag har inte någonstans skrivit att jag tycker man ska "skita i andra" eller att någon annan "är flugskit". Och var du får rasism ifrån har jag ingen aning om. Jag hatar rasism. Jag har överhuvudtaget försökt föra en saklig diskussion, men det verkar du inte vilja. (Var du hittar självförhärligande vet jag inte och jag röstar - vad det nu har med saken att göra - inte moderat.)

Att kräva att någon tar ansvar och kämpar är inte att skita i den personen. Har du barn? I så fall har du förhoppningsvis fattat att man gör barn en otjänst om man inte ställer några som helst krav på dem och gör dem osjälvständiga. Jag älskar mina barn mer än något annat, därför vill jag att de ska lära sig att ta hand om sig själva. Det är inte av elakhet...

Massage och terapi skulle jag i normalfallet inte betrakta som sjukvård och jag tycker det är helt rimligt att den som vill ha det får betala det själv. Jo, utbildning är gratis i Sverige. Att du får betala uppehället själv är nog för de flesta självklart. Eller menar du att alla som skriver in sig för någon form av utbildning ska få boendet betalt med skattemedel? Vilka konsekvenser tror du det får?

Du verkar väldigt arg och upprörd men du verkar inte ha funderat igenom särskilt noga hur samhället ska se ut. Om du tycker att man ska ha ett samhälle med avsevärt högre skatter och bidrag är du rätt ensam, det är bara V som tror på det. Du får heller inte glömma att Sverige är en del av en världsekonomi - det fungerar inte att göra saker här utan att det får konsekvenser för hur andra länder behandlar oss och det får i sin tur direkt påverkan på vår ekonomi. 
    Anonym skrev 2012-04-10 16:25:09 följande:
    Utan arbetarna under dig hade du inte varit annat än en liten lort.
    Hahahahaha . . .

{#emotions_dlg.djavulsk}
  • Anonym
    Ermenegildo skrev 2012-04-10 18:08:03 följande:
    Och du låter arg och bitter. Jag har inte någonstans skrivit att jag tycker man ska "skita i andra" eller att någon annan "är flugskit". Och var du får rasism ifrån har jag ingen aning om. Jag hatar rasism. Jag har överhuvudtaget försökt föra en saklig diskussion, men det verkar du inte vilja. (Var du hittar självförhärligande vet jag inte och jag röstar - vad det nu har med saken att göra - inte moderat.)

Att kräva att någon tar ansvar och kämpar är inte att skita i den personen. Har du barn? I så fall har du förhoppningsvis fattat att man gör barn en otjänst om man inte ställer några som helst krav på dem och gör dem osjälvständiga. Jag älskar mina barn mer än något annat, därför vill jag att de ska lära sig att ta hand om sig själva. Det är inte av elakhet...

Massage och terapi skulle jag i normalfallet inte betrakta som sjukvård och jag tycker det är helt rimligt att den som vill ha det får betala det själv. Jo, utbildning är gratis i Sverige. Att du får betala uppehället själv är nog för de flesta självklart. Eller menar du att alla som skriver in sig för någon form av utbildning ska få boendet betalt med skattemedel? Vilka konsekvenser tror du det får?

Du verkar väldigt arg och upprörd men du verkar inte ha funderat igenom särskilt noga hur samhället ska se ut. Om du tycker att man ska ha ett samhälle med avsevärt högre skatter och bidrag är du rätt ensam, det är bara V som tror på det. Du får heller inte glömma att Sverige är en del av en världsekonomi - det fungerar inte att göra saker här utan att det får konsekvenser för hur andra länder behandlar oss och det får i sin tur direkt påverkan på vår ekonomi. 
    Terapi inte sjukvård?
    Tydligen har du missat totalt att istället för psykofarmaka ska det satsas på olika terapiformer eftersom det visat sig att det ger bättre resultat.

• Ermenegildo
    Anonym skrev 2012-04-10 18:12:03 följande:
    Terapi inte sjukvård?
    Tydligen har du missat totalt att istället för psykofarmaka ska det satsas på olika terapiformer eftersom det visat sig att det ger bättre resultat.
    Jag skrev "i normalfallet". Det finns också studier som starkt ifrågasätter värdet av terapi. En del människor - möjligen även några i denna tråd - har en tendens att tycka väldigt synd om sig själva istället för att ta tag i sina liv. Jag tror inte det är så många människor i tredje världen - med högst reella problem  - som längtar efter terapi.

Livet är en fantastisk gåva och i Sverige finns otroliga möjligheter att göra det man helst vill. Men det går också lätt att förstöra sitt liv genom att klaga på allt. Valet är ditt.
    Anonym skrev 2012-04-10 16:35:47 följande:
    Jag accepterar fattigdomsdefinitionen. Det jag inte har någon tolerans mot är att fattiga människor planerar barn.
    Och yaddayadda - jag vet att många fattiga har blivit det efter att de fått barn. Men då har de uppenbarligen inte varit tillräckligt förankrade i arbetslivet eller hur?
    Är man sjukskriven är man arbetsoförmögen. Då ska man inte ha några barn heller.
    Vad gör du med alla som blir sjukskrivna när barnen redan är födda? Ska de fråntas sina barn, menar du?

Folk blir inte uppsagda efter att de fått barn?

Är du så korkad som du försöker framstå?
    Anonym skrev 2012-04-10 16:37:11 följande:
    Nej, det är inte avundsjuka. Jag har bara inte någon lust att lägga så stor del av min inkomst på att försörja latmaskar.
    Och varför ska vi andra betala med VÅRA skatter till de vägar du åker på, dina barns olika förmåner, din sjukvård och annat som vi själva aldrig utnyttjar?
    Det har vi verkligen ingen lust med!!!
  • Anonym
    Ermenegildo skrev 2012-04-10 18:25:51 följande:
    Jag tror du ska söka anledningen till att du inte får jobb i bristande kommunikationsförmåga och eq. Jag tror inte du lyckats skriva ett enda inlägg här där du inte försöker förlöjliga de som tycker annorlunda än du. Det kanske för övrigt förklarar de "dåliga män" du tydligen tycker dig vara utsatt för.
    Anonym (Fattig, men rik) har hållet en saklig ton hela tiden. Den som står för påhoppen och spydigheterna är de som inte håller med henne, dvs det är du som står för det du beskyller henne förr.

Jag har anmält flera av dina inlägg där du håller den här låga nivån på inläggen som i princip bara är ett enda långt personangrepp. Men du har tur moderatorerna verkar ha tagit lånledigt så det lär ta några dagar innan du har mess i din inkorg.
    Anonym skrev 2012-04-10 16:35:13 följande:
    Felet många gör är att ogint titta på det individriktade bidraget och väljer aktivt att blunda för helheten, ur entt nationalekonomiskt perspektiv.
    Det finns hur många undersökningar som helst som visar att många barn OCH bidrag är lönande för samhället.
    Det finns hur många undersökningar som helst som visar att en viss arbetslöshet är MYCKET lönsamt för samhället.

Ändå stirrar man på de fåtaliga kronor det handlar om i samhället och försöker få det till en förlustaffär.  Deras resonemang leder till ett enda resultat - galopperande inflation - och DÅ kan vi börja prata om ekonomisk flykt från Sverige. Jag har faktiskt väldigt svårt att förstå att man kan vara så dåligt insatt som många är att de tror att det bara handlar om bidraget.
    Sanningen är att det handlar om ren och skär avundsjuka på att några få det de själva inte har rätt till.
    Jag tror att det krävs betydligt mycket mer än en bubbla av självförhärligande, hög lön och "rätt partitillhörighet" för att förstå och se samhällsbyggnaden som en helhet  Flört !
    Förmodligen hängde de oinsatta inte med under lektionerna. Och inte har de tänkt efter hur samhället är byggt.
    De är liksom bara lite dummare än normalinsatta individer.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?