• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym

Välfärdens förutsättningar var inte ett generöst bidragssystem. Det var efterkrigstidens goda möjligheter att bedriva handel. De förutsättningarna kommer aldrig tillbaka och verkligheten som vi måste anpassa oss efter är en global kris där Sverige har svårt att hävda sig när en stor del av den arbetsföra befolkningen varken vill eller anser sig kunna jobba.
    Hög skatt och många bidragsberoende skapade inte välfärden och den kommer inte att skapa en ny välfärd den här gången heller. Det går att ge många mer i bidrag men ganska snart blir det uppenbart att det försämrar vården, omsorgen och skolan - för alla utom de rikaste.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 11:02:01 följande:
    Ja det kommer att svida hårt att du inte kommer att kunna ha kvar 15 miljoner på banken, du kommer bara ha 12.
    Stackars stackars dig. Tycker otroligt synd om dig och dina barnbarn när jag tänker på de stora grupper som kan få det drägligt.

Flytta du, vi kommer faktiskt inte att sakna dig därför att samtidigt som du flyr kommer det hit andra, kapitalstarka. Det har det gjort i alla tider oberoende av skattetrycket.
    Det kan du ju intala dig själv.
    Men jag antar att huvudsaken är att du får mer i bidrag de närmaste åren. Allt annat är ganska oväsentligt.
  • Ermenegildo
    Anonym skrev 2012-04-10 10:58:09 följande:
    Min anonymitet har inget med saken att göra, det är ett fånigt påhopp av någon som saknar argument.

Jag vet att du skrev det och jag kontrade med att ANSVAR inte enbart handlar om privatekonomi utan att man har ett ANSVAR i samhället också.

Kan du nu svara på min fråga utan att begå nya påhopp?
    Vad är att ta ansvar?
    Enligt mig är det inte BARA för privatekonomin utan ansvaret är betydligt större än så.
    Du har ett ansvar i samhället och att inte ens vilja se till att alla medmänniskor har det drägligt snuddar till det som är totalt ansvarslöst. Alla kan inte få jobb, vi kan inte bygga sverige på akademiker. Hur ska grupper som inte får jobb eller utbildning kunna ta ansvar när det är din grundförutsättning?
    Varför så arg? Och varför känner du dig påhoppad? Här gäller diskussionen fattigdom och det är därför ansvarsfrågan handlar om ekonomi. Jag behöver inte se till att medmänniskor har det drägligt - de klarar de allra flesta av på egen hand. Man behöver ingen eftergymnasial utbildning för att få en bra ekonomi.

Man "får" inte jobb eller utbildning förresten. Utbildning ramlar inte ner från himlen och jobb fördelas inte av Arbetsförmedlingen. Ansvarstagande människor söker utbildningar och jobb, flyttar om det behövs - anstränger sig helt enkelt.

Däremot, återigen, tror jag på att också ge dem som på grund av missbruk, sjukdom eller på att de helt enkelt struntar i att ta ansvar en grundtrygghet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 10:58:09 följande:
    Min anonymitet har inget med saken att göra, det är ett fånigt påhopp av någon som saknar argument.

Jag vet att du skrev det och jag kontrade med att ANSVAR inte enbart handlar om privatekonomi utan att man har ett ANSVAR i samhället också.

Kan du nu svara på min fråga utan att begå nya påhopp?
    Vad är att ta ansvar?
    Enligt mig är det inte BARA för privatekonomin utan ansvaret är betydligt större än så.
    Du har ett ansvar i samhället och att inte ens vilja se till att alla medmänniskor har det drägligt snuddar till det som är totalt ansvarslöst. Alla kan inte få jobb, vi kan inte bygga sverige på akademiker. Hur ska grupper som inte får jobb eller utbildning kunna ta ansvar när det är din grundförutsättning?
    Vi betalar redan en av världens högsta skatter och du vill få det till att det inte är att ta samhällsansvar?
  • Border
    Anonym skrev 2012-04-10 10:51:41 följande:
    Det är förmodligen en ganska stor del av de fattiga som saknar eftergymnasial utbildning, sitter i nån håla med hög arbetslöshet och skaffade barn för tidigt, med någon som var helfel.
    Offerkoftan på.
    Så är det kanske i vissa fall, men so what? Jag är övertygad om att alla vill ha det så bra som möjligt, att ingen vill leva fattigt. Man kan inte alltid förutse hur livet ska bli, och en rad olika händelser kan leda till något som man inte har kunnat förutse. Det är väl fortfarande skitjobbigt att vara fattig även om det är man själv som begått misstag eller?
  • Anonym

Vad jag förstår så finns det inte några fattiga i Sverige och är det så att de ändå ligger på den nivå som RB, Eu och OECD klassar som fattigdom så får de skylla sig själva för att de valde fel väg i livet för 10, 15, 20 eller 30 år sedan.

De får även skylla sig själva för att deras föräldrar valde fel eller inte klarade av att se till att deras barn inte valde fel.

De får också skylla sig själva för att de inte utbildade sig genom högre utbildning eller att de valde fel utbildning även fall de valt utifrån arbetsmarknadsprognoser.

De får skylla sig själva om den person de bildat familj med och tagit gemensamma ekonomiska beslut med blivit sjuk, arbetslös, förändrats, lämnat familjen osv.

De får skylla sig själva för att de valt ett låglönearbete som de älskat men som inte gjort att de kunnat bygga upp en buffert att leva på när livet förändrats. 

• Ermenegildo
    Anonym skrev 2012-04-10 13:02:06 följande:
    Vad jag förstår så finns det inte några fattiga i Sverige och är det så att de ändå ligger på den nivå som RB, Eu och OECD klassar som fattigdom så får de skylla sig själva för att de valde fel väg i livet för 10, 15, 20 eller 30 år sedan.

De får även skylla sig själva för att deras föräldrar valde fel eller inte klarade av att se till att deras barn inte valde fel.

De får också skylla sig själva för att de inte utbildade sig genom högre utbildning eller att de valde fel utbildning även fall de valt utifrån arbetsmarknadsprognoser.

De får skylla sig själva om den person de bildat familj med och tagit gemensamma ekonomiska beslut med blivit sjuk, arbetslös, förändrats, lämnat familjen osv.

De får skylla sig själva för att de valt ett låglönearbete som de älskat men som inte gjort att de kunnat bygga upp en buffert att leva på när livet förändrats. 
    Ja, i viss mening får de skylla sig själva. Eller menar du att de ska skylla på någon annan? Det kan inte vara många i Sverige som inte KAN skapa sig en dräglig tillvaro om man verkligen vill. Sverige är ett av världens rikaste länder, sjukvård är gratis, utbildning är gratis och det finns fantastiska socialförsäkringar.

Därmed inte sagt att man inte ska hjälpa dem som trots alla möjligheter inte får det att gå ihop. Man ska heller inte strunta i de som håller på att supa, knarka eller äta ihjäl sig eller strunta i kriminella.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 13:02:06 följande:

1. Alla kan studera i Sverige. Mina föräldrar har inte ens gymnasieutbildning - jag har disputerat. Mitt liv - mitt val.

2. Ja, man får skylla sig själv om man inte gör det bästa av sina förutsättningar.

3. Om "ta gemensamma ekonomiska beslut" med en annan person innebär att man skapar en livsstil med barn, hus etc som man inte har råd med ensam, tja, då har man kanske inte planerat helt bra. Och vad är det som säger att såna personer inte kan leva drägligt om de anpassar sig efter sin nya situation?

4. Om man väljer ett låglönearbete är det väl knappast rimligt att klaga på den låga lönen?
  • Anonym

Ni som tycker att det är så oacceptabelt fattigt för vissa i Sverige - vilket ansvar anser ni att individen har för sin tillvaro?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 14:15:19 följande:
    1. Alla kan studera i Sverige. Mina föräldrar har inte ens gymnasieutbildning - jag har disputerat. Mitt liv - mitt val.

2. Ja, man får skylla sig själv om man inte gör det bästa av sina förutsättningar.

3. Om "ta gemensamma ekonomiska beslut" med en annan person innebär att man skapar en livsstil med barn, hus etc som man inte har råd med ensam, tja, då har man kanske inte planerat helt bra. Och vad är det som säger att såna personer inte kan leva drägligt om de anpassar sig efter sin nya situation?

4. Om man väljer ett låglönearbete är det väl knappast rimligt att klaga på den låga lönen?
    1.Nej alla kan inte studera, alla har inte förmågan att verkligen klara en utbildning som leder till någon form av arbete.

Om så varit fallet att alla kan studera på högre utbildning än gymnasienivå skulle det inte vara så få som 46% som studerar på universitets/högskolenivå. 

2. Du tror inte på att förutsättningar förändras under livet?
    Du tror att man alltid är ung, frisk och har förmåga att förändra sitt liv?

3. Du tror att man när man bildade familj för 10,15 eller 20 år sedan räknade med att familjen skulle splittras och därför levt som om man ska klara alla kostnader på egen hand?

Man ska vad jag förstår leva som katastrofen finns runt hörnet under hela sitt liv fram till pensionen?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?