• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (Fattig, men rik)
    Anonym skrev 2012-04-09 20:45:07 följande:
    Helt OT och du svarar bara om du vill.
    Varför har du bara kallvatten och hur klarar du tex hygienen?
    Jag har vattenkokare, kastruller och en spis med ett par fungerande plattor.

Varmvattenberedaren pajade.

Det går utmärkt att skopa sig som man gjorde på landet när jag var barn. För en dusch med hårtvätt tre gånger går endast 15 liter tempererat vatten. Jag har långt hår. En "vanlig" dusch drar många gånger fler liter vatten.
    Jag har inga småbarn som tur är. Då skulle det vara lite mer omständligt.
  • Anonym
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-09 21:29:23 följande:
    Jag har vattenkokare, kastruller och en spis med ett par fungerande plattor.

Varmvattenberedaren pajade.

Det går utmärkt att skopa sig som man gjorde på landet när jag var barn. För en dusch med hårtvätt tre gånger går endast 15 liter tempererat vatten. Jag har långt hår. En "vanlig" dusch drar många gånger fler liter vatten.
    Jag har inga småbarn som tur är. Då skulle det vara lite mer omständligt.
    Tack för svar.
    Du är värd att beundras som får ihop det trots att det är mer än besvärligt.
    Jag är inte säker på att jag hade fixat det.
    Jag håller tummarna för att det kommer att ordna sig för dig.
    Argo skrev 2012-04-09 20:53:35 följande:
    Gustav är en stor sak för dig och RB. ni anser att Gustav är fattig, men är han egentligen det? I tråden finns ett antal som uttryckt motsatsen. Inte undra på då att folk ifrågasätter begreppet fattig som det presenteras ev er.

Exakt varför utlänningar är överrepresenteraed i statistiken har ju inte att göra med det faktum ATT de är de är det. Du var den som sa att det var fördomfullt(?) att använda Muhammed som exempel när det i själva verket snarare är ett typfall. Så vad är det med det? Får vi inte tala om det faktum att Muhammeds föräldrar är fattiga?
    Hör nu här: Det är inte jag som definierar fattig enligt Riksnormen.
    Det är socialstyrelsen och samhället i stort.
    Det är vår lagstiftning, eller om du hellre vill höra det kallas sociallagstiftningen med socialtjänstlagen, som ska tillämpas för utbetalning av försörjningsstöd till den som inte annars når skälig levnadsstandard.

Att använda dina uttryck och namnval är det som är diskriminerande.
    Tror inte att du vill bli kallad "svennejävel" och utpekad Johan när du befinner dig som boende i Irak.

Nysvensk, av utländsk härkomst, eller något annat inte så nedsolkat och laddat uttryck passar bättre i en städad konversation. Pojken från Irak är också bättre än det namn du använt.

Så du ser inte orsak och verkan när det gäller att vissa utestängs från möjligheten till egen försörjning?

Faktum är att den som inte får ett jobb på grund av etnisk, social, kulturell, sexuell eller religiös tillhörighet, kön, hudfärg, språk, ålder, namn eller tro inte har en chans att försörja sig. De blir fattiga. De måste söka hjälp till sin försörjning från samhället.
    Kvinnor - i synnerhet över 40, ungdomar, araber, muslimer, nysvenskar, finländare, (homosexuella) har betydligt svårare att få en anställning än en vit medelålders eller yngre man med svenskt ursprung och svenskt namn.
    Att det förhåller sig så visar statistiken över fattiga / SCB:s statistik och Rädda Barnens rapport med all tydlighet.
    Anonym skrev 2012-04-09 21:06:49 följande:
    Varför ska man se helheten när man kan stirra sig blind på en liten, liten detalj hos Aftonbladet som gör att man kan avfärda alla expertiser. Skrikandes
    Det visar på förmågan att kunna tänka kritiskt och inhämta korrekt information.

Eller inte förstå hur samhället fungerar och tro att alla andra, särskilt lagstiftarna och makthavarna, är puckon..
    Anonym skrev 2012-04-09 21:34:41 följande:
    Tack för svar.
    Du är värd att beundras som får ihop det trots att det är mer än besvärligt.
    Jag är inte säker på att jag hade fixat det.
    Jag håller tummarna för att det kommer att ordna sig för dig.
    Att leva utan varmvatten är det minsta problemet.
    Att hela tiden befara att en av mina pyttesmå inkomster försvinner, är mycket värre. Jag klarar mig tack vare att jag har barn. Men de växer ju och blir stora. Har redan blivit av med ett barnbidrag och ett underhåll för äldsta barnet.
    Att vara medveten om att jag förmodligen aldrig mer kommer att ha en löneinkomst är nog värst. Eller rättare sagt att man är uträknad från arbetsmarknaden.
  • Anonym
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-09 22:03:18 följande:
    Att leva utan varmvatten är det minsta problemet.
    Att hela tiden befara att en av mina pyttesmå inkomster försvinner, är mycket värre. Jag klarar mig tack vare att jag har barn. Men de växer ju och blir stora. Har redan blivit av med ett barnbidrag och ett underhåll för äldsta barnet.
    Att vara medveten om att jag förmodligen aldrig mer kommer att ha en löneinkomst är nog värst. Eller rättare sagt att man är uträknad från arbetsmarknaden.
    Jag blir mållös och vet inte vad jag ska svara mer än att jag önskar ett förändrat samhällsklimat.

Jag kan inte ens föreställa mig hur du har det fastän jag försöker.  Det enda jag kan säga att jag blir glad, tacksam och mycket ödmjuk inför att du så sakligt försöker i inlägg efter inlägg förklara varför man inte kan resonera som vissa idioter gör i tråden, att fattigdom är ett lyxproblem eller handlar om missbruk i grunden.
  • Anonym

De vuxna människor som är födda i Sverige och är fattiga har tagit flera aktiva beslut för att bli det. Ingen behöver vara fattig i det här landet.

• Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-04-09 22:14:50 följande:
    De vuxna människor som är födda i Sverige och är fattiga har tagit flera aktiva beslut för att bli det. Ingen behöver vara fattig i det här landet.
    Jag förstår att du inte vågar stå för din åsikt. Att du inte vågar stå för att du skuldbelägger tex alla sjuka
  • Anonym (!!!!!)
    Anonym skrev 2012-04-09 15:37:53 följande:
    Då ska man komma ihåg att de flesta fattiga barn INTE har missbrukande föräldrar!!!
    Precis! Men faktum är ändå att barnfattigdom existerar i Sverige.. Vare sig föräldrarna missbrukar eller ej.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-04-09 22:14:50 följande:
    Aktiva beslut att bli lämnade? Aktiva beslut att bli sjuka? Aktiva beslut att den andra föräldern inte ska ta något som helst ansvar över barnen? Aktiva beslut att hamna utanför det "vanliga" samhället?

Tror du det så säger det mer om dig faktiskt.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?