• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • infragilis
    Esco skrev 2012-04-07 11:19:47 följande:
    Jag lägger mig i här. Såg att några utav er kommenterat att hemlösa är missbrukare. Till att börja med så finns det faktiskt hemlösa som INTE är missbrukare och framförallt de som INTE är missbrukare från början utan blir de med tiden de är hemlösa.

Jag håller helt och hållet med TS om att det finns fattiga människor i Sverige och vi borde hjälpa dessa hemlösa med andra innan vi hjälper alla andra människor.

Jag bjuder hellre en uteliggare på mat än skänker pengar till någon organisation.
    Ingen har skrivit att alla hemlösa är missbrukare.
  • Esco
    infragilis skrev 2012-04-07 11:28:15 följande:
    Ingen har skrivit att alla hemlösa är missbrukare.
    Har aldrig påstått att någon skrivit att alla hemlösa är missbrukare?! Det var jag som sa att ALLA hemlösa INTE är det.
  • Åsa
    Ermenegildo skrev 2012-04-06 18:09:00 följande:
    Det där har ett enkelt svar - avreglera hyresmarknaden så löser du nästan alla de problem du nämner. Hyresvärdarna river o renoverar för att det är det enda sättet att höja hyrorna, pga regleringar.

Jag bor hos ett allmännyttigt bolag och är de som "sätter" hyresnivån och påverkas inte av regleringarna du nämner (att privata värdars hyror sätts i relation till jämförbar allmännytta). De har enligt sitt regelverk inget vinstsyfte. Likväl...

Personligen tror jag inte på avreglerad hyresmarknad som ett medel för lägre hyror då jag sett resultatet av den utomlands. Där efterfrågan är hög drivs hyrorna upp. Men givetvis skulle många i de större städerna teoretiskt kunna flytta till orter med mindre efterfrågan. Problemet är att även för dem som vill flytta från orter de trivs på och ge upp sitt sociala nätverk så innebär sådan flytt ofta svårigheter att få jobb också (vilket förstås är en fördel om hyran ska betalas av A-kassa).
  • Anonym

man är fattig om man har mammapening på 6.90kr och en hyra på 4.000kr.

• Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-04-07 16:51:56 följande:
    Är man? Har man ca 100 000 i årsinkomst och den hyran så får man 2600 per månad i bostadsbidrag. Glöm inte underhåll och barnbidrag också... Fattig är man inte per automatik med den inkomsten.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-07 16:51:56 följande:
    Har du en mammapeng på 7kr och hyra på 4000kr så är du fattig, det håller jag med om. Det betyder ju -3993kr.
    Å andra sidan lär du få socialbidrag då. Men då räknas du som fattig i alla fall.
  • Anonym (Fattig, men rik)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-04-07 08:17:01 följande:
    Att leva en längre tid på riksnormen gör en fattig... Man får aldrig pengar att spara ihop till större inköp.
    Vist blir man fattigare och fattigare av att lev på gränsen under en lång tid. Jag vet. Har en spis med ugn som inte fungerar, en av de fyra plattorna har spruckit och kan inte användas.
    Har också en varmvattenberedare som är kapsejsad.
    Har två badrum som aldrig renoverats och där det är duschförbud i det ena - och säkert vore det i det andra också om försäkringsbolaget hade sett att där också är lösa våtrumstapeter. spruckna läckande toastolar. Spruckna handfat, dock inte rakt igenom. Tvättstuga med lös våtrumstapet.
    I varje rum finns något som måste åtgärdas, men detta var de viktigaste och grövsta felen.
    Jag skulle behöva tre-fyra hundra tusen för att fixa det värsta.
  • Anonym (Fattig, men rik)
    Argo skrev 2012-04-07 07:25:41 följande:
    Du är rolig du.

Skrattande

r det värt energin? Hmmm ...*

OK.

Läs RB.s rapport om vilka som inkluderas i vilka kategorier och återkom sedan om du har några frågor kring exemeplvis namnvalen.

Det var för övrigt inte jag som tog fram Gustav som exempel. Det var kvällspressen (jag har länkat innan) och hans mamma satsade inte på några ekologiska grönsaker.
    Vilka skvallerblaskor du läser är inte intressant. En tidning gör allt för att få sälja. Har själv jobbat som reporter, så jag vet.
    Att du däremot suger åt dig det du läser utan att kritiskt fråga dig vad problemet egentligen är, är skrämmande. Och tyvärr alldeles för vanligt. Det där med hiphop-jeansen är för mig en ickefråga. Utanför frågan om vad som finns kvar när allt det nödvändiga betalats.
    Det finns många som genom ekonomiskt sinnelag, prismedvetenhet och planering kan fixa att spara ihop till en utlandssemester - fast de lever på eller under Riksnormen.
    Ju fler man är i familjen -desto lättare är det.
    Barn kan ärva varandra i fråga om kläder, leksaker och fritidsprylar. Att spara pengar genom hushållsplanering är i praktiken mycket lättare när man är många som äter än om man är ensam.
    Det finns helt enkelt mycket större möjligheter att nalla kostnaderna i kanten effektivt när det finns många att nalla av.
    Där jag bor är prisläget bland de lägsta i landet, på grund av konkurrensen bland annat. Gäller nog inte bara matbutikerna utan alla andra varor också.

Begriper du inte hur diskriminerande dina namnval är? Du förutsätter med dem och din beskrivning att olika kulturer är funtade på olika sätt.
    Mina exempel - som var exempel på ett par av miljoner tänkbara bakomliggande orsaker till de olika individernas fattigdom - var just bara tänkbara orsaker. Och de valde jag utifrån dina diskriminerande namnval med dina vidföljande förutfattade antaganden om hur de olika individerna lever. På grund av sina kulturer och sitt ursprung.
    Så trångsynt får man inte vara när man diskuterar fattigdom. Eller något annat heller för den delen.
    Om nu Gustavs mamma inte satsade på ekologiskt och närproducerat var det något annat som gjorde familjeekonomin ansträngd. Föräldrarna  kanske rökte? Snusade? Gick på systemet? Åt ute jämt och ständigt? Tog taxi då och då? Köpte fikabröd och godis varje dag?
    Listan kan göras hur lång som helst på vad som kostar mycket i ett kortare eller längre perspektiv och som inte ingår i Riksnormen.

Har du någon som helst egen erfarenhet av att för en eller ett par socialtjänstemän redovisa alla  inkomster, utgifter och livsföring tre månader bakåt för att du inte fått ihop ekonomin?
    Har du aldrig rannsakat dig själv och din livsföring, kommer du att tvingas göra det vid ett sådant tillfälle.
  • Ermenegildo
    Åsa skrev 2012-04-07 13:27:43 följande:
    Jag bor hos ett allmännyttigt bolag och är de som "sätter" hyresnivån och påverkas inte av regleringarna du nämner (att privata värdars hyror sätts i relation till jämförbar allmännytta). De har enligt sitt regelverk inget vinstsyfte. Likväl...

Personligen tror jag inte på avreglerad hyresmarknad som ett medel för lägre hyror då jag sett resultatet av den utomlands. Där efterfrågan är hög drivs hyrorna upp. Men givetvis skulle många i de större städerna teoretiskt kunna flytta till orter med mindre efterfrågan. Problemet är att även för dem som vill flytta från orter de trivs på och ge upp sitt sociala nätverk så innebär sådan flytt ofta svårigheter att få jobb också (vilket förstås är en fördel om hyran ska betalas av A-kassa).
    Ja har också bott i (två) länder med oreglerad hyresmarknad. I båda länderna tog det en vecka att hitta en hyresrätt som passade mig. I Sverige är det alldeles för billigt att hyra på Östermalm och för dyrt i Rinkeby. Det är omöjligt att få tag i en fin hyreslägenhet i Stockholm om du inte betalar under bordet eller har kontakter. Är det rättvist? Fast det här är en annan diskussion.
  • Dr Mupp
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-09 02:24:38 följande:
    Har du någon som helst egen erfarenhet av att för en eller ett par socialtjänstemän redovisa alla  inkomster, utgifter och livsföring tre månader bakåt för att du inte fått ihop ekonomin?
    Har du aldrig rannsakat dig själv och din livsföring, kommer du att tvingas göra det vid ett sådant tillfälle.
    Jag har gjort det, har gått på socialbidrag under några perioder. Därför vet jag på kronan hur mycket pengar man får och hur reglerna ser ut. Och jag anser fortfarande inte att man är fattig på socialbidrag. Man har råd med det man behöver och lite till om man är lite ekonomisk. Alla på socialbidrag som klagar på att de inte har råd med ditten och datten sitter med skulder, lån eller missbruk. Det är ett faktum. För annars har man råd med ett normalt liv på socialbidrag. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?