• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2012-04-06 18:25:09 följande:
    Samtidigt som de kasserar in enorma summor i kassakistorna, vilket är grunden till renoveringarna och hyreshöjningarna.

Du anser att man ska höja hyrorna bara för att man kan?
    Jag är också för en avreglering av hyresmarknaden trots att jag är en av dem som skulle få hyran höjd.

Men systemet är faktiskt helt sjukt när syrran som bor i en taskig förort med stök och bråk betalar samma hyra per kvm som jag gör för mitt radhus i ett fint, lungt område. Samma hyresvärd.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Fattig, men rik)
    Dr Mupp skrev 2012-04-04 11:33:40 följande:
    Många av dessa hemlösa är just hemlösa för att de inte vill ställa upp på de krav som ställs. De vill inte sluta missbruka. För grejen är den att ingen behöver vara hemlös om de ställer upp på de krav som ställls. 

Men visst det skulle behöva fler half-way hus och liknande, problemet är att ingen vill ha dessa som grannar. 
    Det finns även ickmisbrukare som är hemlösa. Tro´t eller ej. Jag vet och känner minst en.
    Dr Mupp skrev 2012-04-03 16:11:51 följande:
    Klart det ska ha socialbidrag om det uppfyller kraven. Jag anser dock inte att man är fattig om man har socialbidrag. Man kan leva ett helt vanligt normalt liv med socialbidrag, men det kräver att man planerar sin ekonomi och inte drar på sig en massa skitlån och skulder.
    Har man försörjningsstöd, förr kallat socialbidrag, är man inte fattig längre - det stämmer! Då når man nämligen upp till Riksnormen.

Det är inte samma sak som att det varje månad fattas pengar till mat och kläder, hela månaden eller en del av den. Om det så bara är en dag som försörjningsstödet måste täcka upp, och man inte har försörjningsstöd, definieras man av alla inblandade myndigheter och samhället - utanför FL - som fattig.
    Argo skrev 2012-04-04 06:34:41 följande:
    Nä, det är inte "den definition som gäller i Sverige", som om det vore en allsmäktig sanning.

Det är den definition RB har valt. Godtyckligt.

Problemet med den är att den framställer Gustav 14 (han som inte hade råd med hip-hop-jeans) som fattig på samma sätt som Muhammed 12 (som inte får frukost innan skolan) och Arto 48 (som onykter köar utanför Frälsis för en morgonmacka efter en natt under Västerbron).

Eftersom Gustav 14 är den som visas upp utåt blir blir det en backlash när folk inser att Gustavs avsaknad av hip-hop-jeans är ett lyxproblem och då avfärdas även Muhammed och Arto "på köpet".
    DU tycker det är godtyckligt att dra gränsen där socialstyrelsen, myndigheter, RB och samhället i övrigt drar den. Av förklarliga anledningar har man dragit gränsen just här - och om det är så svårt att acceptera, har du kanske lätttare att förlika dig med tiggare och uteliggare i alla städer och samhällen?

För att kunna jämföra Gustav, Mohammed och Artos ekonomiska situation och det den leder till, måste du också sätta dig in i vars och ens problematik.
    Sedan tycker jag det är rysligt diskriminerande och fördomsfullt att framställa Gustav som en som har lyxproblem, Mohammed som en som svälter och Arto som en som super. Du borde ha tänkt dig för innan du skrev så korkat.

Men för att inte röra till det hela så kan vi köra på dina namnval:
    Låt oss säga att alla tre har samma kostnader för boende, el, värme, a-kassa, resor med allmänna kommunikationer, hemförsäkring och alla de utgifter som ryms inom posten gemensamma hushållsutgifter. Det är bla dagstidning, telefon, Tv, toapapper och andra förbrukningsartiklar.

Gustavs föräldrar satsar på ekologiskt närodlat och ekologiska baskläder, Mohammeds mormor som är kvar i hemlandet är sjuk och skulle dö utan medicinering och sonen, Mohammeds pappa, skickar varje månad pengar till henne och till kvarvarande syskon.
    Arto känner inte när han är hungrig - bara när han är törstig. Och det är han så gott som jämt. Sjuk, alltså.

Alla tre har exakt samma summa att leva på sedan alla fasta utgifter har betalats. Alla tre har genom tidigare erfarenhet och liv, sina bördor att bära.
    Alla tre är lika fattiga, men har olika möjligheter att handskas med sin fattigdom.
    Anonym skrev 2012-04-06 15:08:01 följande:
    Trist nog missar du stora grupper när du associerar hemlöshet med missbruk.  Ingen behöver sakna tak över huvudet men det innebär oftast härbärge och liknande - även för barnfamiljer!
    Idag är det hyfsat enkelt att bli hemlös, skaffa dig en depression och lite håglöshet där du är för frisk för att få hjälp men för sjuk för att fixa vardagen.

Det tragiska är att hemlösheten permanentas. Utan hem inget jobb, inget jobb inget boende.
    Vägen därifrån är lång och svår och många beskriver att myndigheter sätter onödiga käppar i hjulet. 
    Jag undrar hur många som börjar missbruka i det läget pga hopplösheten!

Alternativ för missbrukare i all ära, det stora problemet är att hyresmarknaden idag utestänger riktigt stora grupper och befinner man sig redan i gråzonen genom tex arbetslöshet är det enkelt att halka utanför det sociala skyddsnätet och en dag stå utan bostad.
    Mycket kloka och insatta ord!
    Tack!
  • Argo
    MickeN1973 skrev 2012-04-06 15:15:47 följande:
    Man anser att det får skylla sig själva..
    Man tror att de bara kan kontakta de sociala myndigheterna och sedan är problemet löst 
    Vilket inte är särskilt underligt eftersom det är exakt den bild som myndigheterna spridit under decennier som ett försvar för höga skatter:

"Men vi har ju ett socialt skyddsnät därefter!"
  • Argo
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-06 21:26:01 följande:
    DU tycker det är godtyckligt att dra gränsen där socialstyrelsen, myndigheter, RB och samhället i övrigt drar den. Av förklarliga anledningar har man dragit gränsen just här - och om det är så svårt att acceptera, har du kanske lätttare att förlika dig med tiggare och uteliggare i alla städer och samhällen?

För att kunna jämföra Gustav, Mohammed och Artos ekonomiska situation och det den leder till, måste du också sätta dig in i vars och ens problematik.
    Sedan tycker jag det är rysligt diskriminerande och fördomsfullt att framställa Gustav som en som har lyxproblem, Mohammed som en som svälter och Arto som en som super. Du borde ha tänkt dig för innan du skrev så korkat.

Men för att inte röra till det hela så kan vi köra på dina namnval:
    Låt oss säga att alla tre har samma kostnader för boende, el, värme, a-kassa, resor med allmänna kommunikationer, hemförsäkring och alla de utgifter som ryms inom posten gemensamma hushållsutgifter. Det är bla dagstidning, telefon, Tv, toapapper och andra förbrukningsartiklar.

Gustavs föräldrar satsar på ekologiskt närodlat och ekologiska baskläder, Mohammeds mormor som är kvar i hemlandet är sjuk och skulle dö utan medicinering och sonen, Mohammeds pappa, skickar varje månad pengar till henne och till kvarvarande syskon.
    Arto känner inte när han är hungrig - bara när han är törstig. Och det är han så gott som jämt. Sjuk, alltså.

Alla tre har exakt samma summa att leva på sedan alla fasta utgifter har betalats. Alla tre har genom tidigare erfarenhet och liv, sina bördor att bära.
    Alla tre är lika fattiga, men har olika möjligheter att handskas med sin fattigdom.
    Du är rolig du.

Skrattande

r det värt energin? Hmmm ...*

OK.

Läs RB.s rapport om vilka som inkluderas i vilka kategorier och återkom sedan om du har några frågor kring exemeplvis namnvalen.

Det var för övrigt inte jag som tog fram Gustav som exempel. Det var kvällspressen (jag har länkat innan) och hans mamma satsade inte på några ekologiska grönsaker.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-06 21:06:48 följande:
    Har man försörjningsstöd, förr kallat socialbidrag, är man inte fattig längre - det stämmer! Då når man nämligen upp till Riksnormen.

Det är inte samma sak som att det varje månad fattas pengar till mat och kläder, hela månaden eller en del av den. Om det så bara är en dag som försörjningsstödet måste täcka upp, och man inte har försörjningsstöd, definieras man av alla inblandade myndigheter och samhället - utanför FL - som fattig.
    Att leva en längre tid på riksnormen gör en fattig... Man får aldrig pengar att spara ihop till större inköp.
  • Dr Mupp
    Anonym (vakna!) skrev 2012-04-07 08:17:01 följande:
    Att leva en längre tid på riksnormen gör en fattig... Man får aldrig pengar att spara ihop till större inköp.
    Beror på hur ekonomisk man är och gäller inköpet möbler så kan man söka extra bidrag (om man har socialbidrag) till det om man kan visa ett behov tex att soffan gått sönder eller att skolbarnet behöver ett skrivbord att göra sina läxor vid.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Esco

Jag lägger mig i här. Såg att några utav er kommenterat att hemlösa är missbrukare. Till att börja med så finns det faktiskt hemlösa som INTE är missbrukare och framförallt de som INTE är missbrukare från början utan blir de med tiden de är hemlösa.

Jag håller helt och hållet med TS om att det finns fattiga människor i Sverige och vi borde hjälpa dessa hemlösa med andra innan vi hjälper alla andra människor.

Jag bjuder hellre en uteliggare på mat än skänker pengar till någon organisation.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?