• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (f.d. fattig)

Jag vet inte vad som räknas som vanliga synfel, men jag har svår närsynthet och brytningsfel på båda ögonen och jag kan få glasögon för under tusenlappen. Däremot vet jag att en väninnas optiker smällde i henne att hon "var tvungen" att ha dyrare glasögon p.g.a. sin dåliga syn. När jag frågade vad hon hade för synfel fick jag veta att har exakt samma som jag har - hennes optiker hade ljugit för henne för jag ser bra med mina glasögon och de är inte alls tjocka och min väninna ser bra med mina glasögon.

• Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-23 16:13:22 följande:
    Tror att dessa priser bara gäller standardglas, jag kunde inte köpa på något sådant billigt ställe.

Det är bara vid standardglas man kan köpa så billiga glasögon, jag kunde inte köpa från de billiga butikerna eftersom jag har flera synfel, översynt på ett öga kraftigt närsynt på ett öga samt astigmatisk.
    Tack för att det finns andra som inte kan beställa standardglas. Jag har flera olika synfel och måste vara till en optiker.
  • Anonym (f.d. fattig)
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-23 16:32:11 följande:
    Tack för att det finns andra som inte kan beställa standardglas. Jag har flera olika synfel och måste vara till en optiker.
    Självklart går man till en optiker och gör sin synkontroll och får sitt recept på glasögon, men sen köper man glasögonen online så blir de billigare.
  • Lonlely Wolf
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-23 16:42:03 följande:
    Självklart går man till en optiker och gör sin synkontroll och får sitt recept på glasögon, men sen köper man glasögonen online så blir de billigare.
    Varför hoppar du på mig direkt jag skriver, men inte till det andra som säger att dem inte kan beställa standard glas. Tänkt efter före innan du ber mig göra nått. Jag kan som sakt inte ha standalrd glas.
  • Ermenegildo

Lite utanför ämnet kanske men bara stark astigmatism och extrema progressiva slipningar de inte gör på Favoptic. Jag förutsätter att den som har dålig ekonomi noga kollar var man kan få de billigaste glasögonen.

• Lonlely Wolf
    Ermenegildo skrev 2012-03-23 16:47:42 följande:
    Lite utanför ämnet kanske men bara stark astigmatism och extrema progressiva slipningar de inte gör på Favoptic. Jag förutsätter att den som har dålig ekonomi noga kollar var man kan få de billigaste glasögonen.
    Och detta har jag gjort. Kollade priser på alla 7 optikerna här i stan. Valde den som var billigast.
  • Åsa
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-23 16:59:42 följande:
    Och detta har jag gjort. Kollade priser på alla 7 optikerna här i stan. Valde den som var billigast.

Missat om du skrivit vad du fick betala eller vilken optiker. Själv köper jag på Specsavers sedan några år och kommer undan med en tredjedel av vad glasögonen kostar hos "vanlig" optiker - för tjugo år sedan... 

Dyrare optiker hävdar att deras glas är bättre; behöver putsas mer sällan, håller bättre mot repor etc. Jag säger inte att det inte är sant, men jag är inte särskilt hårdhänt mot mina glas och Specsaver-kvalitén räcker bra till mig.

Om utifall du inte kollat den eller liknande kedjor så brukar de ha kampanjer med billiga glas som är grundpris (båge ingår, eller om man ska säga att glaset ingår i bågen, för priset varierar med bågen), sedan läggs det på beroende på tillval som progressiva glas, reflexfria, tonade etc. Brukar vara billigt att få ett extrapar också.  
  • Anonym
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-23 16:42:03 följande:
    Nu hade jag råd att köpa glasögon var jag ville, men försökte ändå komma billigt undan för mig gick det inte att få några billiga glasögon, tom. optikern sa att de skulle försöka få bästa möjliga synskärpa men sa att det var svårt att få det bra.
  • Anonym (f.d. fattig)
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-23 16:46:33 följande:
    Varför hoppar du på mig direkt jag skriver, men inte till det andra som säger att dem inte kan beställa standard glas. 
    Jag har svarat andra också. Jag är ledsen om du känner dig påhoppad, för inget av mina inlägg har varit avsett som ett påhopp och endast ett som kritik och det var inte det inlägg du citerade. De övriga menade jag som förslag på hur du slipper onödiga utgifter eftersom du har dåligt ställt.
  • Lonlely Wolf
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-23 18:05:06 följande:
    Jag har svarat andra också. Jag är ledsen om du känner dig påhoppad, för inget av mina inlägg har varit avsett som ett påhopp och endast ett som kritik och det var inte det inlägg du citerade. De övriga menade jag som förslag på hur du slipper onödiga utgifter eftersom du har dåligt ställt.
    Jag tankar för dina förslag. Jag vet att det finns massor av glasögon säljare på nätet, men som jag sakt jag kan inte beställa glasögon från dem och då har jag valt den billigaste optikern i stan.

När jag var 16 år på -70 talet då fanns det inte heller någon internet och man var tvungen ändå att ha glasögonen så på nått sätt måste man betala oavsett vart man är tvungen att ta dem. Jag är tvungen att ta mina hos optiker då standardglas inte går. Pluss att mina linser måste skickas till Tyskland för cylinder borrning för jag har en brytningsfel.
    Bågarna jag tog nu var det allra billigaste.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?