• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-22 20:00:01 följande:
    Alternativet till progressiva är att ha flera glasögon och alternera. Jag har 3 par. Ett för långsseende, ett för läsning och ett för rumsnära.

Hur man än vrider och vänder på det är progressiva ingen nödvändighet utan man har det för att det är bekvämt.
    Men det kostar många tusenlappar och vanlioga enkelslipade kan du få för ett par hundra.
    Skulle inte jag ha progressiva så skulle jag inte se nått.....Att gå ut och handla med 3 par glasögon skulle vara jobbigt för mig för jag bär aldrig med mig handväska....jag äger inte ens en....ha 3 par glasögon i jackfickan nä.

Jag har haft glasögon sen jag var 16 år och att jag i 40 årsåldern var tvungen att ha progressiva som jag inte klarar mig mer utan kan jag inte rå för.

Om jag skulle ha bil skulle jag inte kunna köra med vanliga glasögon för jag skulle inte se skyltarna.
  • Anonym (f.d. fattig)
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-22 20:14:33 följande:
    Skulle inte jag ha progressiva så skulle jag inte se nått.....Att gå ut och handla med 3 par glasögon skulle vara jobbigt för mig för jag bär aldrig med mig handväska....jag äger inte ens en....ha 3 par glasögon i jackfickan nä.

Jag har haft glasögon sen jag var 16 år och att jag i 40 årsåldern var tvungen att ha progressiva som jag inte klarar mig mer utan kan jag inte rå för.

Om jag skulle ha bil skulle jag inte kunna köra med vanliga glasögon för jag skulle inte se skyltarna.
    Om du går till länken jag skrev så ser du att progressiva glasögon där kostar mellan 80 och 500 kr. Om du väljer ett av de billigare paren så blir det 80 kr (portot är gratis i mars) + kostnaden hos optiker för synundersökning brukar kosta 200-300 kr. Totalt blir det alltså max 400 kr. Om du sparar 10 kr/månad så har du råd med nya glasögon varje år. Om du sparar 5 kr/månad kan du köpa nya glasögon vartannat år.

Jag känner mig elak när jag skriver det här, men just nu känns det som att du letar problem istället för lösningar. 
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-22 20:14:33 följande:

Men nu hittar du bara hinder istället för att se möjligheterna.
    Är handväska det stora bekymret? Använd plastkasse då. Ser inte så kul ut men det duger om man inte har råd att köpa en på loppis.

Själv använder jag _ett_ glasögonfodral modell större till de två paren jag har extra förutom de jag har på näsan.
    Det ryms i en rymligare ficka. Och så himla besvärligt är det inte att byta glasögon _eller_ att ha en plastkasse med sej. Sen har du väl inte 4 par glasögon utan tre, då behöver du högst ha med dig två par i fickan. Annars får du tänka efter lite och planera efter vilka glasögon du använder när. kanske att du faktiskt inte behöver _släpa_ omkring på alla hela tiden.

Jag tycker såna här inlägg är skittrista därför att det här är det som gör att folk påstår att det inte finns fattigdom. Du är inte alls trovärdig längre när du spelar martyr och dillar om att du måste ha de dyraste glasögonen bara för att du saknar handväska!
    Jag hoppas du inser _hur_ mycket det här förstör för alla andra som faktiskt kämpar för att hålla näsan ovanför vattenytan. Skrikandes
  • Den vita staden
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-22 18:59:47 följande:
    Om du har möjlighet att spara 10-20 kr/månad slipper du ta lån nästa gång du måste köpa nya glasögon. Här kan man exempelvis köpa billigt: www.extraoptical.se/

Tygskor kan vara ett alternativ på sommaren. Jag hittade för 30 kr paret förra sommaren i nån helt vanlig affär - en fyndlåda på ICA tror jag det var. Om du kan köpa ett par såna billiga skor att ha på sommaren så slipper du slita på de "riktiga" skorna. 
    Följt tråden utan att skriva, men ville bara säga tack, vilken bra länk, den spar jag .
    B ö n _ ä r _ m ä n n i s k o r n a s _ v i l j e f ä r d _ t i l l _ G u d.
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-22 20:33:30 följande:
    Men nu hittar du bara hinder istället för att se möjligheterna.
    Är handväska det stora bekymret? Använd plastkasse då. Ser inte så kul ut men det duger om man inte har råd att köpa en på loppis.

Själv använder jag _ett_ glasögonfodral modell större till de två paren jag har extra förutom de jag har på näsan.
    Det ryms i en rymligare ficka. Och så himla besvärligt är det inte att byta glasögon _eller_ att ha en plastkasse med sej. Sen har du väl inte 4 par glasögon utan tre, då behöver du högst ha med dig två par i fickan. Annars får du tänka efter lite och planera efter vilka glasögon du använder när. kanske att du faktiskt inte behöver _släpa_ omkring på alla hela tiden.

Jag tycker såna här inlägg är skittrista därför att det här är det som gör att folk påstår att det inte finns fattigdom. Du är inte alls trovärdig längre när du spelar martyr och dillar om att du måste ha de dyraste glasögonen bara för att du saknar handväska!
    Jag hoppas du inser _hur_ mycket det här förstör för alla andra som faktiskt kämpar för att hålla näsan ovanför vattenytan. Skrikandes
    Har jag någonstans påstått att mina glasögon är dyra bara för att dem har progressiva!!!!!!!?????????

Det enda jag sakt är att jag skaffat ett par nya glasögon för att det var ett måste.
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-22 20:40:49 följande:
    Har jag någonstans påstått att mina glasögon är dyra bara för att dem har progressiva!!!!!!!?????????

Det enda jag sakt är att jag skaffat ett par nya glasögon för att det var ett måste.
    "Har nu för till fället tagit ett privat lån för jag var tvungen att skaffa nya glasögon för de gamla var 7 år gamla repiga och jag såg inget med dem. Så därför har jag inget över just nu eftersom jag sitter och betalar glasögonen."

Enkelslipade glas får du för 100kr. Om du behöver 4 par kostar det 400. Så himla svårt är det inte att betala av lån på 400kr.
  • Anonym (f.d. fattig)
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-22 20:27:57 följande:
    Om du går till länken jag skrev så ser du att progressiva glasögon där kostar mellan 80 och 500 kr. Om du väljer ett av de billigare paren så blir det 80 kr (portot är gratis i mars) + kostnaden hos optiker för synundersökning brukar kosta 200-300 kr. Totalt blir det alltså max 400 kr. Om du sparar 10 kr/månad så har du råd med nya glasögon varje år. Om du sparar 5 kr/månad kan du köpa nya glasögon vartannat år.

Jag känner mig elak när jag skriver det här, men just nu känns det som att du letar problem istället för lösningar. 
    Jag hittade ett fel i mitt inlägg - det ska naturligtvis vara 10 kr/vecka (520 kr/år). Fast 10 kr/månad räcker ju också till ett par glasögon.
  • Paksenarrion

Tyvärr och jag menar verkligen tyvärr tänker jag offer också

Jag säger inte att livet inte är svårt, det är det. Säkerligen jävligt tufft men det blir den bild jag får upp

• Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-22 21:00:07 följande:
    "Har nu för till fället tagit ett privat lån för jag var tvungen att skaffa nya glasögon för de gamla var 7 år gamla repiga och jag såg inget med dem. Så därför har jag inget över just nu eftersom jag sitter och betalar glasögonen."

Enkelslipade glas får du för 100kr. Om du behöver 4 par kostar det 400. Så himla svårt är det inte att betala av lån på 400kr.
    Har jag påståt att jag inte kan betala det lånet jag lånade för glasögon......just vid det tillfället jag vara till optikern hade jag inga pengar......Sluta fan och gapa om detta....lånet har jag INTE tagit på någon bank....

Och ni vet inte vad jag har för syn fel.......och om jag får säga så har den här stan 7 optiker var av jag valde den billigaste.
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-22 21:36:21 följande:
    Har jag påståt att jag inte kan betala det lånet jag lånade för glasögon......just vid det tillfället jag vara till optikern hade jag inga pengar......Sluta fan och gapa om detta....lånet har jag INTE tagit på någon bank....

Och ni vet inte vad jag har för syn fel.......och om jag får säga så har den här stan 7 optiker var av jag valde den billigaste.
    Vi gapar inte om det utan att du gör dej till offer, att du är världens syndaste och att du väljer att inte se lösningar för det bara ska vara dyrt.
    Vi vet inte vad du har för synfel men du avslöjar mer än vad du tror du vill inte ha 3 glasögon med dej när du handlar för du har ingen handväska. Inlägg 2201.
    Vill du ha medhåll får du börja tänka på vad du berättar och hur du uttrycker dej.

Nu lämnar jag den här tråden. Jag trodde verkligen att det fanns fattiga i sverige men inser nu att det inte gör det. Det finns bara bortskämda människor som inte orkar ha handväskor för att det är besvärligt.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?