• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (f.d. fattig)
    Argo skrev 2012-03-22 13:42:55 följande:

Fast för trådens skull: även om de flesta som får socialbidrag kan leva hyggligt i Sverige så räknas ALLA dessa som ”fattiga”. Enligt definitionen hos RB och i TS.

Jo, jag vet, men det känns konstigt eftersom det på nåt sätt knuffar undan de som faktiskt är fattiga i vårt land och får det att se ut som att verklig fattigdom (där man inte har så att det räcker till mat, kläder och bostad) inte finns i Sverige. Men det är min personliga åsikt...
  • Argo
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-22 13:51:02 följande:
    Jo, jag vet, men det känns konstigt eftersom det på nåt sätt knuffar undan de som faktiskt är fattiga i vårt land och får det att se ut som att verklig fattigdom (där man inte har så att det räcker till mat, kläder och bostad) inte finns i Sverige. Men det är min personliga åsikt...

Ja, det är ett konstigt synsätt. Det tycker nog de flesta. Framförallt är det ett väldigt stelbent mått på ”att vara fattig”. 500 spänn i extra stöd från socialen en månad så är du fattig – oavsett hur mycket extra du tjänar under resten av året.

• Annette 732

såg att någon tog upp bio,simhall och lekland.
    at gå på bio har jag gjort 1gång i mitt 35åriga liv,inget jag har behov utav.
    simhal,vad är fel med landets ute badplatser?
    lekland? det fins väl lekplatser,skog,grönytor...
    herregud.

• Regnig måndag
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-22 13:51:02 följande:
    Det där är en halmgubbe och mycket krystat. Det du påstår att bara för att det finns de som definieras fattiga så upphör de som har det ännu sämre att existera!
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Argo
    Annette 732 skrev 2012-03-22 14:08:57 följande:
    såg att någon tog upp bio,simhall och lekland.
    at gå på bio har jag gjort 1gång i mitt 35åriga liv,inget jag har behov utav.
    simhal,vad är fel med landets ute badplatser?
    lekland? det fins väl lekplatser,skog,grönytor...
    herregud.

I viss mån kan man visst argumentera för att bio och bad är ”en nödvändighet” för barn. Om inte annat är det nyttigt för barnen att kunna hänga med kompisarna på bio. Men samtidigt inräknas detta till viss del i socialbidraget under ”fritid och lek”, så är man automatiskt fattig för att man tar emot socialbidrag?

• Anonym (zzzz)
    Argo skrev 2012-03-22 14:18:10 följande:

I viss mån kan man visst argumentera för att bio och bad är ”en nödvändighet” för barn. Om inte annat är det nyttigt för barnen att kunna hänga med kompisarna på bio. Men samtidigt inräknas detta till viss del i socialbidraget under ”fritid och lek”, så är man automatiskt fattig för att man tar emot socialbidrag?

ALLT BEROR PÅ HUR STOR FAMILJEN ÄR,FLERA BARN SÅ KAN JU EN FAMILJ LIGGA PÅ 15-20.000KR/MÅNd I SOCIALBIDRAG.

en ensam person får hyran betald+2.950kr till övrigt som mat,andra räkningar,hygien,kläder osv...
  • Regnig måndag
    Ermenegildo skrev 2012-03-22 13:29:25 följande:
    Jag har aldrig påstått att jag vill ha ett samhälle där man bara ska få tillbaka motsvarande vad man stoppar in. Däremot tycker jag att jag som stor nettobetalare har full rätt att ifrågasätta hur pengarna används. Ditt resonemang om att det är bra med arbetslöshet för att bekämpa inflation är för övrigt ganska cyniskt.

Jag tror inte att allt var bättre på 70-talet men mina egna iakttagelser är att det fanns fler bibliotek, betydligt bättre service i vården, fri tandvård och inga hemlösa på Stockholms gator. Att folk inte har dass på gården har inget med skatter att göra utan det handlar om att tillväxten lett till högre levnadsstandard.
    Cyniskt måhända att det är men det är så verkligheten ser ut och det är därför arbetslösheten är stipulerad av politikerna. Läs på om krisen på 80-talet så kanske du förstår sambandet.

Så faktumet att du betalar skatt ger dig rätt att ifrågasätta skattepolitik på individnivå?
    Självklart har du rätt att ifrågasätta men då är det här inte rätt forum utan då engagerar du dig i partipolitiken och kör samma race där. Det är där dina skepsism hör hemma.
  • Argo
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-22 14:27:33 följande:
    ALLT BEROR PÅ HUR STOR FAMILJEN ÄR,FLERA BARN SÅ KAN JU EN FAMILJ LIGGA PÅ 15-20.000KR/MÅNd I SOCIALBIDRAG.

en ensam person får hyran betald+2.950kr till övrigt som mat,andra räkningar,hygien,kläder osv...

I sig spelar det ingen roll hur stor familjen är eftersom bidraget räknas ut per person. Varje person, oavsett om det är en eller tio i en familj, har en viss summa för ”lek och fritid”.

• Anonym

Självfallet är det barnfattigdom om barnen inte kan göra något på friiden som deras kompisar gör,att aldrig kunna följa med på bio, simhall eller syssla med någon aktivitet som kompisarna gör.

Finns en hel del barn som aldrig  inte en enda gång under hela sommarlovet lämnar sin gård i bostadsområdet. Förr om åren fanns det kollo för barn så de kunde komma på semester, detta finns nästen inte alls kvar.

• Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-03-22 12:57:34 följande:
    Jag jämför inte med Indien, där har du blandat ihop mig med någon annan. Jag menar att om man i Sverige inte har tak över huvudet eller mat varje dag så är man fattig! Och visst, enligt Rädda barnen är man visst fattig om man inte har råd med bio, och TS fråga var hur man kan påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige. Det finns det ju, men jag påstår ändå att det inte är fattigt så länge man har mat, kläder och tak över huvudet.
     Självklart är det nyttigare att vara ute, man får frisk luft istället för alla baciller som far runt inne i en lekhall, och att man skulle röra sig mindre ute är konstigt att påstå - då har du inte sett mina barn när de är ute i skogen!
     Jag har inget emot att andra får bidrag från mina skattepengar - jag har syskon som i perioder har fått bidrag.
     Jag trodde att det var ett fritt land där man får tycka saker, och jag tycker som jag sagt. Definierar man det enligt rädda barnen så finns det ju fattiga barn i Sverige, det är bara det att jag inte håller med rädda barnen om att man är fattig för att man inte har råd att gå på bio!
    Jag blandar inte ihop dig, jag besvarade ditt inlägg. Eftersom du är anonym går det inte att särskilja dig bakåt bland inläggen.

Ta av dig offerkoftan "Får man inte tycka vad man vill". Trams.
    Jag gav dig svar på tal varför man inte kan tala i termer av tyckande och känslor. Du insinuerar mao att jag inte kan tycka eftersom det förtrycker ditt tyckande?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?