Anonym (päppel) skrev 2012-03-21 18:24:11 följande:
Komiskt. Vi åkte ett par gånger till danmark en vecka och en gång till Mallorca. That's it på hela min barndom.
Jag fick sjunga i kyrkokör för det fick man betalt för, någon hundring per år. Men den fick jag i alla fall behålla, det var jag glad över.
Jag fick göra vissa andra aktiviteter någon termin, men eftersom vi inte hade råd med bil fick jag aldrig prova några av dem jag helst ville. Jag fick börja köpa mina egna cyklar från högstadiet och framåt.
Mina barn har aldrig varit utomlands. Förutom sent i höstas då jag lånade pengar av en släkting och under höstlovet åkte på "billig" resa till Turkiet med dem. De är i övre tonåren.
Lånet hoppas jag blir ett efterskänkt arv.
Vi har åkt skidor en gång när de var små. I Vemdalsskalet. Det var en höjdare!
Och vi har varit på Legoland två gånger under deras barndom. Korta resor med endast en dag på Legoland. Billigaste möjliga vandrarhemsboendet. Men dessa resor skedde när deras snåla far var med i spelet. Då var hushållets totala inkomster dubbelt så höga för fyra som inkomsterna under de senaste åren har varit för tre.
Min dröm är att kunna besöka barnens kusiner och min syster i USA. Biljetterna tur o retur kostar omkring 18000 i början av sommaren. Bor gör vi gratis hos syrran, men det kostar ju om man ska gör något där. Och så måste vi bidra med kostnaden för maten. Syrran har det än mer knapert än vi. Hennes två barn är lika gamla som mina.
Det hör egentligen inte hit, men mina barns far har nu dragit in månadspengen till dem, för att de tidvis bor hos honom. Han har en nettoinkomst som ligger 10000 kr högre än den gjorde för mig och barnen då jag hade dem full tid.
När jag gör en Provberäkning på honom och mycket generöst räknar att han skulle ha barnen nästan heltid och en hög hyra som jag tror är alldeles för hög, hamnar han på ett plus på 6400 kr. Och han har mage att påstå att han inte har pengar till barnens månadspeng!
I vårt speciella fall beror mina barns och min ekonomiska utsatthet till största delen på ett destruktivt förhållande, en kontrollerande och så snål far till mina barn, att han gör allt för att sko sig på dem och mig. Det fortsätter han med mot mig också.
De som kommer i kläm är hela tiden ungarna.
Men jag är stolt över mina söner. Den äldste har genom min försorg och mina ekonomiska umbäranden, redan lyckats göra sig ett artistnamn. Hade jag inte bidragit med lånade pengar till hans utrustning av olika slag, långa bilkörningar som kostade hundratals kronor bara de, uppmuntranden, pushningar och hjälp med att bygga hans självförtroende, hade han inte nått dit där han befinner sig idag. Han är ett geni inom sitt område och jag känner mig mycket delaktig i hans framgångar!
Barnen är det som har hållit mig uppe under hela deras levnad. För det har varit en ständig kamp om att lyckas stjäla tid till min egen person, till mitt företagande - för att kunna kompetensutveckla / plugga till en utbildning med bättre möjligheter till dräglig försörjning och en strid på kniven då jag hade egna yrkesrelaterade engagemang som gav en chans att kunna träffa andra inom mitt yrke och en evig kamp om rätten till ett eget liv utanför hemmets marktjänst och de mycket krävande typiska kvinnoanställnnigar som jag har haft.
Kort sagt har jag blivit ständigt motarbetad och utnyttjad både som piga och ekonomiskt under 15 års förhållande under samma tak. Och det är inte slut så länge barnen inte står på egna ben. Trots att jag lyckades bli kvitt och av med den som förstörde våra liv för fyra år sedan.