• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Lonlely Wolf
    Annette 732 skrev 2012-03-21 14:55:16 följande:
    fast facket har ingenting mede AF att göra???
    Nej men jag ringde facket angående att dem höjt summan på fack avgift och då fick jag därifrån veta att jag har blivit eller blir utesluten från AF........vilket i sin tur innebär att jag inte kommer att få ersättning heller och då höjs fackavgiften ocm man inte har någon sysselsättning.
  • Anonym (var fattig)
    Anonym (Mio) skrev 2012-03-21 08:22:31 följande:
    Och vem hade satt er med en massa skulder? De kom ju knappast av sig själva?
    Alltså fy fan vilket hjärtlöst inlägg... Borde sluta gå in och läsa i den här tråden nu för man blir för ledsen.
  • Annette 732
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-21 14:57:52 följande:
    Har precis ringt  AF, men får inte tag på min handläggare.......någon anledning har jag inte fått. Min handläggare har inte kontaktat mig nått om detta. Väntar nu på att dem ska ringa mig från arbetsförmedlingens huvudkontor.

Så här fungerar det med allt i Linköping.......Du får inget veta bara slägnas ut på gatan utan förklaring.
    åk dit och prata med vem som helt på AF man behöver i8nte prata med just sin handläggare,andra kan hjäklpa dig att se i datorerna varför du blivit utesluten
    90% utav gångerna är det för att man har missat att gå på ett möte de har och det går att "återaktivera" sig igen hos akassan
  • Anonym (definitioner)
    Anonym skrev 2012-03-19 11:19:29 följande:
    Varför jämför du doktorander med de som lever på försörjningsstöd många gånger pga låglönejobb, arbetslöshet, sjukdom, de som av olika skäl inte lyckats något vidare i sin utbildning?

Att doktorera är väl i högsta grad något frivilligt som man väljer efter att man har sin examen?
    Om personen som håller på med sitt doktorsarbete tycker att ekonomin är svår är det bara att jobba i stället.
    Du tror att de som lever i fattigdom har valt detta på samma sätt som den som valt att doktorera?

Du är inne på något viktigt där. När något är självvalt tenderar människor att ha större känslomässig acceptans för de praktiska konsekvenserna. Doktoranden i exemplet står ut med ett antal år på låg nivå (för att sedan kanske med lite tur få en anställning, långt ifrån säkert välbetald). Familjer med två vuxna som frivilligt lever på en (låg) lön kan tycka det är helt ok. Konstnärer som försörjer sig med deltidsjobb likaså. Trots att det materiella i dessa fall inte sällan är liknande den som har försörjningsstöd och ibland mycket sämre.
    När man diskuterar konsekvenserna av fattigdom tycker jag det är relevant att samma materiella nivå, oavsett vilken nivå man väljer att diskutera kring, *uppfattas* olika av olika personer.  
  • Lonlely Wolf
    Annette 732 skrev 2012-03-21 15:02:38 följande:
    åk dit och prata med vem som helt på AF man behöver i8nte prata med just sin handläggare,andra kan hjäklpa dig att se i datorerna varför du blivit utesluten
    90% utav gångerna är det för att man har missat att gå på ett möte de har och det går att "återaktivera" sig igen hos akassan
    Jag väntar nu på samtalet från huvudkontoret kommer inte det snart så då åker jag in.

Jag har inte missat nått för jag har inte fått någon kallelse eller att någon ringt mig för att vara på nått möte.

Sist jag hade kontakt med min handläggare var i December då han fick läkarintyget
  • Anonym (definitioner)
    Anonym skrev 2012-03-19 11:25:54 följande:
    Ergo: DU KAN INTE JÄMFÖRA VÄRLDENS FATTIGA MED SVERIGES.

Det är ett hån och endast ett uttryck för människoförakt, antagligen pga brist på empatisk förmåga.

Du upprepar med stor envishet påståenden om att de som reflekterar på annat sätt runt fenomenet än du eller har andra referensramar saknar empatisk förmåga. Det tillför inte diskussionen särskilt mycket, lika lite som om jag satte lekmannapsykiatriska diagnoser på dig utifrån ditt enögda förhållningssätt.
  • Anonym (zzzz)

vi pratar om fattigdom i sverige,så kom inte dragandes med att de har det sämre i somalia,för det är inte det vi pratar om.
    tråden handlar om att man är fattig om man har typ 6.000kr i inkomst och en hyra på 4.000kr typ..

• Border
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-21 15:10:46 följande:
    vi pratar om fattigdom i sverige,så kom inte dragandes med att de har det sämre i somalia,för det är inte det vi pratar om.
    tråden handlar om att man är fattig om man har typ 6.000kr i inkomst och en hyra på 4.000kr typ..
  • Lonlely Wolf
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-21 15:10:46 följande:
    Och såna som oss som blir utskrivna från AF och FK utan att vi vet om det.....Hur ska jag leva i frmtiden med 0 kr i inkomst.....Gråter
  • Anonym (zzzz)

reagerar över hur mycket folk det är på biblioteket son aldrig verkar ha varit på ett bibliotek..svenskar,barnfamiljer,vanliga människor!
    tecken på fattigdom?

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?