• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-21 07:38:02 följande:
    Men strunta i själva ordet då, om du inte håller med om vad som är fattigdom.
    Se till innehållet istället.
    Är det bra eller ens ok att människor är hänvisade till kyrkan, välgörenhet, att rota efter pantflaskor i sopor, tigga för att få ihop pengar till mat till sina barn i Sverige? 

Är det ok att dra åt snaran mer och mer för dom som redan har det svårt?

Det skulle jag vilja höra vad du tycker om.       
     Självklart är det inte okej.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-21 10:22:32 följande:
     Självklart är det inte okej.

Bra, då är vi överens om det. 

Frågan är vad vi ska göra åt att mer och mer människor behöver leva på det viset?
    Har du något förslag?   
  • Border
    Anonym (Mio) skrev 2012-03-21 08:22:31 följande:
    Och vem hade satt er med en massa skulder? De kom ju knappast av sig själva?

*Jag fick fel på min lön flera månader i sträck (detta var många år sen). Jag hade knappt råd med hyran och kunde äta en måltid havregrynsgröt varannan dag. Men jag hade även internet och hemtelefon samt el som skulle betalas. Trots duster med min chef, länekontoret, högre chefer och indragande av facket tog det ett helt år innan jag fick mina pengar. Under de månader jag knappt fick någon lön alls gick alla mina räkningar (förutom hyran) vidare till kronofogden. Var det mitt fel?

*Jag läser andra terminen på komvux (man får läsa max 4 terminer på komvux där jag bor) för att försöka lyckas få Godkänt i matte A. Förra terminen kämpade jag som en blå, men fick ändå IG i matten. Nu kämpar jag igen, och hoppas på att klara det, så att jag se kan läsa vidare på högskolan. Men tänk om jag inte klarar av att få Godkänt i matten? Då står jag där efter 4 terminer med skulder till CSN och utan möjlighet att läsa upp mattebetyget igen. 
  • Border
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-21 08:20:46 följande:
    Som jag skrivit tidigare är det inte självklart att alla får försörjningsstöd. Vi fick det inte eftersom vi kunde vänta oss pengar några månader längre fram och någon annan i tråden fick det inte heller för att Försäkringskassan tappat bort dennes papper.

DE FLESTA får försörjningsstöd och om vi hade fått det hade vi inte hamnat i flera år av fattigdom och överskuldsatthet. Att vara tvungen att välja mellan att betala hyra och ge barnen mat ÄR fattigdom och det finns i Sverige.

När vi var fattiga var tanken på nya kläder bara en dröm och födelsedagspresenter eller julklappar likaså. Det handlade inte om att vi inte hade råd med märkeskläder, det handlade om att välja om vi skulle köpa potatis eller morötter för den sista tian, för vi hade inte råd med både och. Om kyrkan inte hade hjälpt oss med mat hade vi inte överlevt. Om hyresvärden inte hade ställt upp och låtit oss bo kvar trots att vi kommit efter med hyran så hade vi blivit hemlösa. 

Jag minns när jag haft det ekonomiskt katastrofalt ett tag och äntligen fick komma på en jobbintervju. Allt gick jättebra fram tills frågan "Vart ser du dig själv om 10 år?" kom. Jag kunde inte svara på det. Jag kunde inte se så långt framåt i tiden, jag hade ju ingen aning vad jag skulle svara på den frågan. Jag menar, min högsta önskan var att få ett jobb, och det var visst lite patetiskt i deras öron
  • Lonlely Wolf

Nu är det ett rent helvete hur sverige fungerar.......Hör nu i dag att jag är utskriven från AF och därmed får jag inte heller ersättning från aktvitetsstödet.....AF har inte ringt mig  utan detta får ja reda på från facket....................faaaaaaaaaaaan jag blir knäpp......nu hamnar jag på gatan......så här går det när man har  tjänat sitt land i 40 år och blir sjuk arbetslös.

• Annette 732

haloj haloj här är jag,nu en timma framåt!

• Annette 732
    Argo skrev 2012-03-21 07:47:23 följande:
    Gustav 14, han som inte har råd med Hip-Hop-jeans och som du och RB anser är fattig, tror du han kan lära sig något av att bo i ett land med absolut fattigdom?
    att inte ha råd med att par hip hopparbrallor är INTE fattigdom.
  • Anonym (zzzz)
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-21 14:29:01 följande:
    Nu är det ett rent helvete hur sverige fungerar.......Hör nu i dag att jag är utskriven från AF och därmed får jag inte heller ersättning från aktvitetsstödet.....AF har inte ringt mig  utan detta får ja reda på från facket....................faaaaaaaaaaaan jag blir knäpp......nu hamnar jag på gatan......så här går det när man har  tjänat sitt land i 40 år och blir sjuk arbetslös.
    anledning till att du blir utskriven från AF då?
  • Annette 732

fast facket har ingenting mede AF att göra???

• Lonlely Wolf
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-21 14:54:22 följande:
    anledning till att du blir utskriven från AF då?
    Har precis ringt  AF, men får inte tag på min handläggare.......någon anledning har jag inte fått. Min handläggare har inte kontaktat mig nått om detta. Väntar nu på att dem ska ringa mig från arbetsförmedlingens huvudkontor.

Så här fungerar det med allt i Linköping.......Du får inget veta bara slägnas ut på gatan utan förklaring.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?