• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-03-22 08:00:06 följande:
    Ja det finns skolor som sparat in på simundervisningen och låter dem plaska runt i sjön i juni istället. Och det är gott om de kommunerna.

Att du inte hade TV, vad säger det? Om du inte är född för ca 10 år sedan så har du en hel del samhällsutveckling att ta hänsyn till.
    Tex var barn ute och lekte mycket mer än vad de gör idag. Man kan tycka vad man vill om det men man ska inte tvinga ut fattiga bara för att det saknas andra vettiga alternativ. Vad tror du den påtvingade, samhällsstipulerade segregeringen kan leda till på sikt?

Det du talar om är absolut fattigdom, här diskuteras relativ fattigdom. Visste du att det är skillnad på de begreppen?
    Jag svarade bara på din fråga om du ansåg att det var dräglig levnadsnivå att inte få åka till lekland och simhall, och det anser jag att det är.
     Jag anser att en odräglig levnadsnivå är när man lever i absolut fattigdom, det som beskrivs enligt artikeln i TS är mer lyx tycker jag.
     Har man inte råd till medicin och glasögon är det fel, det borde alla barn ha rätt till. Där kan man gärna se till att det skjuts till eventuella bidrag. Men det är nödvändiga saker, jag tycker fortfarande inte att man är fattig bara för att man inte kan gå på bio.

På vilket sätt är det mer vettigt att vara på ett lekland eller en simhall än ute? Okej, om man bor i storstaden håller jag med om att det inte är så vettigt att vara ute. Annars anser jag det bra mycket mer vettigt att vara ute och leka än att vara i en lekhall, simhall eller bio!
     Varför blir man mer segregerad för att man inte får vara på såna ställen? 

• Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-03-22 09:44:27 följande:
    Jag hoppas för din egen skull att du är ironisk. Ett tips är att du skriver ut det då eftersom ironi är extremt svårt att få fram i text.

Du har inte funderat på om överviktproblematiken kan ha att göra med att föräldrar inte har råd att låta barnen gå på aktiviteter. Eller att gymnastikundervisningen skurits ner rejält i skolorna?

Men det är säkert bättre att straffa en hel grupp för att några har problem. Vad ska vi göra härnäst, införa motbok så att fattiga inte kan handla alkohol? Inkomstkontroll på biografer så att fattiga går ut i friska luften istället för att sitta inne på en bio och låta sig roas?
    Jag tänkte att smileyn visade att det var ironi.

Hur lite gymnastikundervisning har de nu då, om de skurit ner? När jag gick i skolan hade vi jympa 1-2 timmar i veckan.
  • Lonlely Wolf

Mina bonusbarnbarn som går i skolan har ingen simundervisning alls i skolan det får dom göra på fritiden och ska dom lära sig simma så kostar det massor.

• Åsa
    Anonym skrev 2012-03-22 09:49:17 följande:
     På vilket sätt är det mer vettigt att vara på ett lekland eller en simhall än ute? Okej, om man bor i storstaden håller jag med om att det inte är så vettigt att vara ute. Annars anser jag det bra mycket mer vettigt att vara ute och leka än att vara i en lekhall, simhall eller bio!

Det är helt socialt OK att avstå från lekland eller TV om det är av ideologiska skäl, på samma sätt som med ex bil; ger rentav en viss status i "rätt" kretsar (förmodligen vanligare att göra så i en akademisk medelklass där man hade haft råd).
    Här handlar det dock om att _tvingas_ avstå vilket har en helt annan påverkan på självförtroendet än att frvilligt (från föräldrarna åtminstone) låta bli dessa saker.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-03-22 09:49:17 följande:
    Jag svarade bara på din fråga om du ansåg att det var dräglig levnadsnivå att inte få åka till lekland och simhall, och det anser jag att det är.
     Jag anser att en odräglig levnadsnivå är när man lever i absolut fattigdom, det som beskrivs enligt artikeln i TS är mer lyx tycker jag.
     Har man inte råd till medicin och glasögon är det fel, det borde alla barn ha rätt till. Där kan man gärna se till att det skjuts till eventuella bidrag. Men det är nödvändiga saker, jag tycker fortfarande inte att man är fattig bara för att man inte kan gå på bio.

Jag förstod att det handlade om dina åsikter, det var därför jag förklarade att man inte kan diskutera fattigdom efter åsikter eller känslor utan måste utgå från de definitioner som finns. Annars kan vi lika gärna anta definitionen som "de som lever i armod" har. Även där finns det de som har det värre och alltså är det tveksamt om ens de vill/kan/ska/känner/tycker att de är fattiga. Ganska smart sätt att trolla bort all fattigdom i världen, eller hur?

På din sista fråga har Åsa svarat dig riktigt bra i inlägg 2144
    Alla mår bra av att vistas ute, även de i storstäder! Segregering blir det om man skulle följa din linje och tvinga en grupp att avstå enkom för att det annars sticker i ögonen på vissa som envisas med att jämföra med absolut fattigdom i Indien.

Fö fattar jag inte varför du tycker att det är nyttigare att vara ute än i simhall och lekland, där om något rör man på sig och det är det du resonerar kring. Så kokar man ner det handlar det om ogina skattebetalare som ylar i högans sky över "mina skattepengar minsann" går till något du inte vill, sen tar du till, liksom de flesta andra med dessa åsikter, absurda argument och ologiskt/verklighetsfrämmande resonemang.
    Vad beror det på, okunskap?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (definitioner) skrev 2012-03-22 09:28:15 följande:
    Nej, det gör den inte enligt trådstarten och andra som använder sig av samma definition; det handlar om bra mycket större mariginal än så.
    Bra mycket större? 2920 kronor för alla kostnader för en ensamstående efter boendet är betalt...
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-03-22 09:58:22 följande:
    Jag tänkte att smileyn visade att det var ironi.

Hur lite gymnastikundervisning har de nu då, om de skurit ner? När jag gick i skolan hade vi jympa 1-2 timmar i veckan.
    Random smiley avslöjar inget om ev ironi. Det gäller att det blir rätt där också.

Tja mina barn har en halv idrottsdag i månaden i övrigt ingenting vilket motsvarar en timme i veckan.
    Det ska jämföras med de som fanns innan nya läroplaner (eller liknande beslut) då de hade bortåt 5-6 timmar i veckan.

1 timme/vecka är åt helsike för lite om man tittar från ett folkhälsoperspektiv. Delar av fetmaepedemin kan förklaras med detta, att goda motionsvanor inte längre grundläggs från tidiga år.
    Och nej, det är uppenbart att man inte kan lägga hela ansvaret på föräldrar.
    Och nej alla har inte råd med aktiviteter. Har man dessutom inte de grundläggande vanorna är det inte bara att trava ut och "röra på sig".
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Ermenegildo
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-21 16:40:31 följande:
    Intressant att notera att de som saknar arbete, de som har det sämst bland de som har en egen försörjning, betalar mer skatt i förhållande till sin inkomst än vad de som jobbar gör (om man inte betalar statlig skatt). Ändå är det många i tråden som envisas med att prata om "sina" skattepengar. Undrar varför.
    Ja det är klart att om man har noll i inkomst men ändå får betala någon slags skatt så blir andelen skatt jämfört med inkomsten oändlig.. Jag talar om "mina" skattepengar för jag har betalat in så oerhört mycket mer än jag och min familj fått ut. Men det skulle vara ok om pengarna användes på ett vettigt sätt. Slöseriet med skattemedel är dock helt ofattbart. Som ett exempel: i Stockholm har man lagt ner flera hundra miljoner på att bygga den s k NK Express, en spårvagn som tar folk från Djurgården till NK och tillbaka. På sträckan fanns redan fungerande bussar som var miljövänliga och som inte stannade stup i kvarten och ledde till att hela stan får stängas av.

Slöseri och extrema felprioriteringar gör att lusten att betala skatt är väldigt begränsad. Skattetrycket var mycket lägre på 1970-talet när jag växte upp samtidigt som jag uppfattade att servicenivån var högre eller minst lika bra.
  • Anonym (f.d. fattig)

Jag är oändligt tacksam att jag under alla år har betalat in skatt. I september förra året råkade äldste pojken ut för en fruktansvärd olycka och hans vård kostade, och kostar fortfarande, massor och vi behöver inte betala ett öre mer än mat och boende åt oss själva när vi var tvungna att vara med honom på neurointensiven. Trots att vi inte fick hjälp från socialen när vi behövde det så har vi helt klart fått valuta för en skatt vi betalat under åren. 

• Ermenegildo
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-22 11:56:12 följande:
    Jag är oändligt tacksam att jag under alla år har betalat in skatt. I september förra året råkade äldste pojken ut för en fruktansvärd olycka och hans vård kostade, och kostar fortfarande, massor och vi behöver inte betala ett öre mer än mat och boende åt oss själva när vi var tvungna att vara med honom på neurointensiven. Trots att vi inte fick hjälp från socialen när vi behövde det så har vi helt klart fått valuta för en skatt vi betalat under åren. 
    Ja, och fri sjukvård för alla svårt sjuka tycker jag är rätt prioriterade skattepengar, det är jag gärna med och finansierar. Tyvärr erbjuder dock Sverige inte längre världens bästa sjukvård, inte ens i närheten. Kostnaderna ökar stadigt medan kvaliteten minskar.

Frågan om skatter blir tyvärr alltid svartvit i den politiska debatten. Det finns några få som vågar tala om att inte bara öka skatterna utan faktiskt ställa krav på att vi får valuta för dem. Ilja Batljan är en av dessa få: di.se/Artiklar/2012/3/21/262420/Politkerna-har-inte-lart-sig-nagonting/
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?