• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Regnig måndag
    Åsa skrev 2012-03-22 15:17:30 följande:
    Det har det väl? Ingen bestämmer (väl?) vad någon gör med sina pengar ("har rätt till") vare sig de bestär av lön eller bidrag. Vari består en diskussion om "rätt till nöjen" om det inte handlar om att avsätta mer bidrag till nöjena ifråga?

En kompis till mig som gått på kompletterande socialbidrag det mesta av de senaste sex åren går för övrigt på både lekland och simskola med sin dotter vartill flickan går på så gott som gratis (kommunsubventionerad) körsång och blockflöjt samt frekventa biblioteksbesök.  
    Såvida man bor där det finns aktiviteter som går rimligt lätt att ta sig till till fots eller kollektivt tror jag knappast att just försörjningsstöd är det största hindret att gå på dem. När det inte handlar om riktigt dyra aktiviteter går den ekonomiska skillnaden vad gäller fritidsaktiviteter snarare  mellan dem som har någonstans att semestra utanför den egna bostaden eller ej. Om man inte har vänner eller släktingar att  hälsa på kan det vara svårt att göra något annat än "hemester", som iofs är underskattat, åtminstone i stan.
    Jag anser att de har det men alla gör inte det, därav den spinoffen.
    Det handlade öht inte om bidrag utan definitionen fattigdom.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (f.d. fattig)
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-22 18:47:12 följande:
    Ja jag har skrivit vettiga saker, men detta är sanning att jag köper ett par skor varannat år. Väljer jag att köpa fler par så då ryker summan från mat och hygien summan.

Men det kan väl du också inse att när man bor ensam och har en låg inkomst där räkningarna tar det mesta (dock vanliga husssolsräkningar) alltså inga lån så har man inte råd till skor och kläder. Har nu för till fället tagit ett privat lån för jag var tvungen att skaffa nya glasögon för de gamla var 7 år gamla repiga och jag såg inget med dem. Så därför har jag inget över just nu eftersom jag sitter och betalar glasögonen.
    Om du har möjlighet att spara 10-20 kr/månad slipper du ta lån nästa gång du måste köpa nya glasögon. Här kan man exempelvis köpa billigt: http://www.extraoptical.se/?gclid=CPDS1JaK-64CFYZZmAodxyqPxA

Tygskor kan vara ett alternativ på sommaren. Jag hittade för 30 kr paret förra sommaren i nån helt vanlig affär - en fyndlåda på ICA tror jag det var. Om du kan köpa ett par såna billiga skor att ha på sommaren så slipper du slita på de "riktiga" skorna. 
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-22 18:47:12 följande:
    Ja jag har skrivit vettiga saker, men detta är sanning att jag köper ett par skor varannat år. Väljer jag att köpa fler par så då ryker summan från mat och hygien summan.

Men det kan väl du också inse att när man bor ensam och har en låg inkomst där räkningarna tar det mesta (dock vanliga husssolsräkningar) alltså inga lån så har man inte råd till skor och kläder. Har nu för till fället tagit ett privat lån för jag var tvungen att skaffa nya glasögon för de gamla var 7 år gamla repiga och jag såg inget med dem. Så därför har jag inget över just nu eftersom jag sitter och betalar glasögonen.
    Man kan lägga fram sanningen på olika sätt, med "jag är fattigast av er alla"  klär man sej i martyr rollen .
    Jag köper också skor ca vartannat år, alltså är jag jättefattig trots normalinkomst.
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-22 19:01:02 följande:
    Man kan lägga fram sanningen på olika sätt, med "jag är fattigast av er alla"  klär man sej i martyr rollen .
    Jag köper också skor ca vartannat år, alltså är jag jättefattig trots normalinkomst.
    Jo man kan göra så, men som jag säger så jag har inte råd med nått övrigt så jag räknas nog som fattig.
  • Lonlely Wolf
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-22 18:59:47 följande:
    Om du har möjlighet att spara 10-20 kr/månad slipper du ta lån nästa gång du måste köpa nya glasögon. Här kan man exempelvis köpa billigt: www.extraoptical.se/

Tygskor kan vara ett alternativ på sommaren. Jag hittade för 30 kr paret förra sommaren i nån helt vanlig affär - en fyndlåda på ICA tror jag det var. Om du kan köpa ett par såna billiga skor att ha på sommaren så slipper du slita på de "riktiga" skorna. 
    Jag var tvungen nu att göra synkontroll då jag inte varit till optikern på 7 år. Sen när man har flera olika fel med synen så vill man prata med optikern. Hade problem med bågar då det progressiva glaset tar halva linsen. Sånt är svårt om man beställer på nätet.

Som jag sakt tidigare så har jag fibromyalgi och att gå i tunna sommar skor går inte då fotsulan ömmar ständigt, lederna smärtar och tål inga stötar, hälarna bränner. Skulle jag ha råd så kulle jag måsta ha ortopediska skor, men, men.
  • Anonym (f.d. fattig)
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-22 19:11:26 följande:
    Som jag sakt tidigare så har jag fibromyalgi och att gå i tunna sommar skor går inte då fotsulan ömmar ständigt, lederna smärtar och tål inga stötar, hälarna bränner. Skulle jag ha råd så kulle jag måsta ha ortopediska skor, men, men.
    Fast då borde du ju inte kunna gå barfota heller...
  • Lonlely Wolf
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-22 19:29:21 följande:
    Fast då borde du ju inte kunna gå barfota heller...
    Kanske inte...Har inte gjort det sen jag flyttade från norrbotten för 9 år sen. Min fibro har blivit sämre här ner i södra sverige.
  • Anonym
    Jag var tvungen nu att göra synkontroll då jag inte varit till optikern på 7 år. Sen när man har flera olika fel med synen så vill man prata med optikern. Hade problem med bågar då det progressiva glaset tar halva linsen. Sånt är svårt om man beställer på nätet.

Alternativet till progressiva är att ha flera glasögon och alternera. Jag har 3 par. Ett för långsseende, ett för läsning och ett för rumsnära.

Hur man än vrider och vänder på det är progressiva ingen nödvändighet utan man har det för att det är bekvämt.
    Men det kostar många tusenlappar och vanlioga enkelslipade kan du få för ett par hundra.
  • Anonym

Skulle rekommendera dig att inte köpa progressiva glas, det är billigare med ett par för att använda  för avståndsseende och ett för att läsa.
    Progressiva glasögon är mer för bekvämlighet för att slippa byta glasögon när man tex. arbetar, annars går det alldeles utmärkt med två par glasögon istället.

Blev själv övertalad att köpa progressiva för att det skulle vara så mycket smidigare med ett enda par, kommer aldrig mer att köpa sådana, dyrt och krångligt att bara ha en begränsad del när man läser. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 20:06:54 följande:
    Skulle rekommendera dig att inte köpa progressiva glas, det är billigare med ett par för att använda  för avståndsseende och ett för att läsa.
    Progressiva glasögon är mer för bekvämlighet för att slippa byta glasögon när man tex. arbetar, annars går det alldeles utmärkt med två par glasögon istället.

Blev själv övertalad att köpa progressiva för att det skulle vara så mycket smidigare med ett enda par, kommer aldrig mer att köpa sådana, dyrt och krångligt att bara ha en begränsad del när man läser. 
    Min optiker försökte övertala mig att köpa det för 7000. Han förklarade att jag kommer att vänja mej att vrida på huvudet fram och tillbaka när jag läser. Det känns ännu mer tveksamt när jag läser det du skriver.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?