• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Åsa
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-23 18:19:25 följande:
    Jag tankar för dina förslag. Jag vet att det finns massor av glasögon säljare på nätet, men som jag sakt jag kan inte beställa glasögon från dem och då har jag valt den billigaste optikern i stan.

När jag var 16 år på -70 talet då fanns det inte heller någon internet och man var tvungen ändå att ha glasögonen så på nått sätt måste man betala oavsett vart man är tvungen att ta dem. Jag är tvungen att ta mina hos optiker då standardglas inte går. Pluss att mina linser måste skickas till Tyskland för cylinder borrning för jag har en brytningsfel.
    Bågarna jag tog nu var det allra billigaste.
    Ursäkta om du sagt det men vad fick du ge? På lågpriskedjor med optikerbutiker så har man ju inte heller standardglas utan personlig service som hos vilken optiker som helst. Brytningsfel hör ju till de vanligaste felen; jag har det själv och har aldrig fått mina glas skickade tilll Tyskland för det; är det någon specialare? Till England har de gått men det är ju för att kedjan jag köpt från på senare år slipar sina glas där.
  • Lonlely Wolf
    Åsa skrev 2012-03-23 21:06:47 följande:
    Ursäkta om du sagt det men vad fick du ge? På lågpriskedjor med optikerbutiker så har man ju inte heller standardglas utan personlig service som hos vilken optiker som helst. Brytningsfel hör ju till de vanligaste felen; jag har det själv och har aldrig fått mina glas skickade tilll Tyskland för det; är det någon specialare? Till England har de gått men det är ju för att kedjan jag köpt från på senare år slipar sina glas där.
    Jag behöver inte redovisa för någon vad glasögonen kostade vare sig dig eller någon annan.

Och mina glasögon har alltid skickats till tyskland från det jag var 16 och idag är jag över 50 så jag borde veta det.
  • Åsa
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-23 21:17:00 följande:
    Jag behöver inte redovisa för någon vad glasögonen kostade vare sig dig eller någon annan.

Och mina glasögon har alltid skickats till tyskland från det jag var 16 och idag är jag över 50 så jag borde veta det.
    Varför den tonen?
    Du nämner bara brytningsfel och detta motiverar inte normalt slipning på specialanläggning varför det är naturligt att fråga. Givetvis behöver du inte "redovisa". Det blir dock en konstig dialog om du hävdar saker för att sedan direkt underkänna förslag om att göra på annat sätt, givna utifrån vad du skrivit, utan att ge för ämnet nödvändig relevant information. Ev svar underlättas om man vet vilket prisspann det är du upplever som nödvändig. Om det redan är i prisnivå med de billiga priser någon annan har erfarenhet av är det ju meningslöst att tipsa.
  • Anonym
    Åsa skrev 2012-03-24 01:47:04 följande:
    Varför den tonen?
    Du nämner bara brytningsfel och detta motiverar inte normalt slipning på specialanläggning varför det är naturligt att fråga. Givetvis behöver du inte "redovisa". Det blir dock en konstig dialog om du hävdar saker för att sedan direkt underkänna förslag om att göra på annat sätt, givna utifrån vad du skrivit, utan att ge för ämnet nödvändig relevant information. Ev svar underlättas om man vet vilket prisspann det är du upplever som nödvändig. Om det redan är i prisnivå med de billiga priser någon annan har erfarenhet av är det ju meningslöst att tipsa.
    Lonlely Wolf vill inte ha några råd. Hen vill bara vältra sig i bitterhet och fattigdom.
  • Annette 732

men har man ett specielt synfel är det vä inte alltid det går att köpa biligt.

• Lonlely Wolf
    Annette 732 skrev 2012-03-24 15:33:20 följande:
    men har man ett specielt synfel är det vä inte alltid det går att köpa biligt.
    Så är det, men endel i den här tråden måste bara  få tjaffsa för sakens skull.....Vi som har låg inkomst ska ju varken synas eller höras för vad vi än säger så blir det fel.
  • Donum
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 15:57:07 följande:
    Tack! =)

Så om jag summerar:
    De som lever på bidrag ska leva i logementen och få en tallrik soppa, möjligen mediciner om det behövs.
    Då har de så de "klara sig" och vi slipper se miljoners miljoner gå till bidragsparasiter.
    Rätt uppfattat?
    Nej, precis som jag skrev i mitt inlägg tidigare, så uttalar jag mig inte om hur det borde vara utan vad jag anser är grundläggande för att klara sig. Det är två olika saker och jag förtydligade det för dig också när du försökte ändra frågan till att handla om hur jag skulle vilja att det ser ut. 
  • Donum
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 16:09:16 följande:
    Det största felet i all kommunikation är att man inte pratar om samma sak. Därför är det bra att veta om vi pratar om samma sak, har samma definition på det vi pratar om!
    Med samma utgångspunkt i diskussionen behöver man inte bli oense eller prata förbi varandra.
    Det underlättar om man menar samma sak och utgår från samma kriterier när man diskuterar.

Jag upplever till exempel, eller det är till och med tydligt, att du inte utgår från en Riksnorm eller en Provberäkning när du diskuterar. Då blir din konversation mot oss skev. Det orsakar irritation och smutskastning - helt i onödan!

Därför ber jag dig att utgå från en norm med kronor och olika poster. Då vet vi andra hur vi ska förhålla oss till dina åsikter och huruvida vi ska diskutera med dig eller inte.
    Du är välkommen att läsa mina inlägg till Regnig Måndag om vad jag anser vara grundläggande behov. 
  • Donum
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 16:18:39 följande:
    Du Donum: Vi är nog alla som inte tycker det är lönt att besvara dina k....e inlägg.

Kan du inte, för ditt eget bästa, förstå att att vara fattig i Sverige innebär för både den som är fattig i Sverige, för socialförsäkringen, för CSN, för hyresvärdar, för ICA, för all handel, för kreditgivare och alla som har med människor att göra att en person som är just fattig enligt svensk mall, inte har tillräckligt med pengar att betala hyra, handla mat, köpa kläder efter väder, åka buss istället för att gå, att vara utan telefon i stället för att bli beviljad ett billigt abonnemang, att gå i läckande skor, mm, osv.

Det innebär att inte behöva överväga självmord eller prostitution som enda möjliga utvägen.

Fattigdom i Afrika är en helt annan kategori. Den talar vi inte om i den här tråden.
    Vi talar om svensk fattigdom. Den finns -hur svårt det än kan vara att tvingas inse det. Den är vanlig, mycket vanligare än du vill erkänna.
    Nej, jag är inte så simpel i mitt tankesätt att jag rakt av sväljer vad du eller andra tycker utan förbehåller mig rätten att resonera och diskutera kring företeelser. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?