• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Argo
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-03 16:05:38 följande:
    Du, jag ser mig inte heller som fattig, men jag är det!
    Den definition som RB lägger i uttrycket fattig, gällande i Sverige och gällande svenska förhållanden, är den definition som gäller. Inte vad du eller någon annan tycker.
    Om du inte kan förlika dig med att fattig betyder att leva på eller existensminimum, är det en helt annan fråga, lämplig att ta upp i en annan tråd.
    TS tar upp och konstaterar att det tydligen är väldigt många som inte accepterar att finns väldigt många som lever under eller precis på Riksnormen.

Hur man handskas med sin ekonomi utifrån hur stora tillgångar och inkomster man har, är inget som hör hit. Jag vet högavlönade som inte får ekonomin att gå ihop, för att de slösar, inte tänker, är mindre ekonomiskt sinnade, statusfixerade och väldigt lata.
    De anpassar absolut inte sitt leverne efter sina inkomster.

För att säga det kort: En del individer har ett nätverk, är ekonomiska, har tillräckligt med kunskap och intresse av att ordna sitt leverne så att inkomsterna räcker - även om de är ytterst små.
    Ska dessa individer då inte ha rätt till försörjningsstöd för att du och andra inte vill se dem som fattiga. *Om man resonerar som du är vi snart tillbaks i ett land så som det såg ut för hundra år sedan i Sverige. Med tiggare, fattigdom med svält och armod, smittsamma allvarliga sjukdomar, tiggeri och fattighus.
    Säg inte att du vill ha det så!
    Nä, det är inte "den definition som gäller i Sverige", som om det vore en allsmäktig sanning.

Det är den definition RB har valt. Godtyckligt.

Problemet med den är att den framställer Gustav 14 (han som inte hade råd med hip-hop-jeans) som fattig på samma sätt som Muhammed 12 (som inte får frukost innan skolan) och Arto 48 (som onykter köar utanför Frälsis för en morgonmacka efter en natt under Västerbron).

Eftersom Gustav 14 är den som visas upp utåt blir blir det en backlash när folk inser att Gustavs avsaknad av hip-hop-jeans är ett lyxproblem och då avfärdas även Muhammed och Arto "på köpet".
  • Ermenegildo
    Argo skrev 2012-04-04 06:34:41 följande:
    Nä, det är inte "den definition som gäller i Sverige", som om det vore en allsmäktig sanning.

Det är den definition RB har valt. Godtyckligt.

Problemet med den är att den framställer Gustav 14 (han som inte hade råd med hip-hop-jeans) som fattig på samma sätt som Muhammed 12 (som inte får frukost innan skolan) och Arto 48 (som onykter köar utanför Frälsis för en morgonmacka efter en natt under Västerbron).

Eftersom Gustav 14 är den som visas upp utåt blir blir det en backlash när folk inser att Gustavs avsaknad av hip-hop-jeans är ett lyxproblem och då avfärdas även Muhammed och Arto "på köpet".
    Det där är en mycket bra poäng. Det finns absolut sociala problem i Sverige som jag inte förstår att man inte löser. Varför accepterar vi till exempel att hemlösa sover i garage och på gator. Det kan inte handla om pengar när man samtidigt bygger en helt meningslös spårvagnslinje i Stockholm för någon miljard.
  • Dr Mupp
    Ermenegildo skrev 2012-04-04 09:23:03 följande:
    Det där är en mycket bra poäng. Det finns absolut sociala problem i Sverige som jag inte förstår att man inte löser. Varför accepterar vi till exempel att hemlösa sover i garage och på gator. Det kan inte handla om pengar när man samtidigt bygger en helt meningslös spårvagnslinje i Stockholm för någon miljard.
    Många av dessa hemlösa är just hemlösa för att de inte vill ställa upp på de krav som ställs. De vill inte sluta missbruka. För grejen är den att ingen behöver vara hemlös om de ställer upp på de krav som ställls. 

Men visst det skulle behöva fler half-way hus och liknande, problemet är att ingen vill ha dessa som grannar. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Ermenegildo
    Dr Mupp skrev 2012-04-04 11:33:40 följande:
    Många av dessa hemlösa är just hemlösa för att de inte vill ställa upp på de krav som ställs. De vill inte sluta missbruka. För grejen är den att ingen behöver vara hemlös om de ställer upp på de krav som ställls. 

Men visst det skulle behöva fler half-way hus och liknande, problemet är att ingen vill ha dessa som grannar. 
    Så har jag också förstått det. Men samhället måste klara av att ge tak över huvudet även till missbrukare. Det kan inte vara en olöslig fråga.
  • Åsa
    Ermenegildo skrev 2012-04-04 11:46:21 följande:
    Så har jag också förstått det. Men samhället måste klara av att ge tak över huvudet även till missbrukare. Det kan inte vara en olöslig fråga.

Själv kan jag tycka att välfärdstänkandets positiva grund till trots det kan gå till överdrift också. När jag flyttade till Gbg fanns det lägenheter med toaletter i trappen, rentav på gården (en stor förvåning för mig som kom från mindre stad där kaklade badrum hörde till standard i den allmännytta som dominerade bostadsutbudet). Jag tror iofs ingen vill känna sig tvungen att gå på dass i snöstormen MEN idag saknas så gott som helt billiga enkla boenden ens för dem som faktiskt vill ha det. Gemensamma badrum/kök försvinner till och med från studentrum. Industriområdena ska bort från stadsnära områden för att "minska segregationen" och "alla ska kunna bo nära vattnet/centralt". I nyproduktioner där en etta går upp mot 7000...  Jag är dubbel till folk - ofta konstnärstyper som kombinerar arbetsyta och boende - som inreder industrilokaler inte avsedda till boenden att bo i, med tanke på brandrisk etc men jag kan förstå dem. Där jag bor skyndar hyresvärden in och river ut kök  så fort någon flyttar, även när de är i gott skick (fall jag känner till där de nyrenoverats för fem år sedan...) för att kunna höja hyran innan ny hyresgäst, inte sällan med mindre funktionella lösningar och sämre material.

För att gå vidare på ämnet ovan, om människor som medvetet avstår från att inordna sig i gällande samhällsnormer, är en mångårig camping här i stan (vad jag förstår rätt så välordnad) enligt lokaltidningen på väg att bli av med arrende och folk som, med eller utan sociala problem, valt att bo permanent i vagn blir utan boende.  Detta på en bostadsmarknad där det är svårt att hyra bostad ens för folk med lön och utan betalningsanmärkningar och köppriser för den som vill/måste köpa kräver några hundratusen i besparingar även i normalskiktet.

• Anonym
    Dr Mupp skrev 2012-04-04 11:33:40 följande:

Trist nog missar du stora grupper när du associerar hemlöshet med missbruk.  Ingen behöver sakna tak över huvudet men det innebär oftast härbärge och liknande - även för barnfamiljer!
    Idag är det hyfsat enkelt att bli hemlös, skaffa dig en depression och lite håglöshet där du är för frisk för att få hjälp men för sjuk för att fixa vardagen.

Det tragiska är att hemlösheten permanentas. Utan hem inget jobb, inget jobb inget boende.
    Vägen därifrån är lång och svår och många beskriver att myndigheter sätter onödiga käppar i hjulet. 
    Jag undrar hur många som börjar missbruka i det läget pga hopplösheten!

Alternativ för missbrukare i all ära, det stora problemet är att hyresmarknaden idag utestänger riktigt stora grupper och befinner man sig redan i gråzonen genom tex arbetslöshet är det enkelt att halka utanför det sociala skyddsnätet och en dag stå utan bostad.
  • MickeN1973
    Ermenegildo skrev 2012-04-04 09:23:03 följande:
    Man anser att det får skylla sig själva..
    Man tror att de bara kan kontakta de sociala myndigheterna och sedan är problemet löst 
  • Anonym

Efter vad jag har hört har de gjort rätt.
    Soc tar inte hänsyn till privata skulder utan man har en skyldighet att skjuta på dem tills man har det bättre ställt.
    Tänker man efter är detta helt rätt eftersom det annars skulle odla för ett system av fiffel.
    Men visa upp skrivet kvitto på skulden så blir säkert läget ett annat.

• Ermenegildo
    Åsa skrev 2012-04-06 14:07:42 följande:
    Själv kan jag tycka att välfärdstänkandets positiva grund till trots det kan gå till överdrift också. När jag flyttade till Gbg fanns det lägenheter med toaletter i trappen, rentav på gården (en stor förvåning för mig som kom från mindre stad där kaklade badrum hörde till standard i den allmännytta som dominerade bostadsutbudet). Jag tror iofs ingen vill känna sig tvungen att gå på dass i snöstormen MEN idag saknas så gott som helt billiga enkla boenden ens för dem som faktiskt vill ha det. Gemensamma badrum/kök försvinner till och med från studentrum. Industriområdena ska bort från stadsnära områden för att "minska segregationen" och "alla ska kunna bo nära vattnet/centralt". I nyproduktioner där en etta går upp mot 7000...  Jag är dubbel till folk - ofta konstnärstyper som kombinerar arbetsyta och boende - som inreder industrilokaler inte avsedda till boenden att bo i, med tanke på brandrisk etc men jag kan förstå dem. Där jag bor skyndar hyresvärden in och river ut kök  så fort någon flyttar, även när de är i gott skick (fall jag känner till där de nyrenoverats för fem år sedan...) för att kunna höja hyran innan ny hyresgäst, inte sällan med mindre funktionella lösningar och sämre material.

För att gå vidare på ämnet ovan, om människor som medvetet avstår från att inordna sig i gällande samhällsnormer, är en mångårig camping här i stan (vad jag förstår rätt så välordnad) enligt lokaltidningen på väg att bli av med arrende och folk som, med eller utan sociala problem, valt att bo permanent i vagn blir utan boende.  Detta på en bostadsmarknad där det är svårt att hyra bostad ens för folk med lön och utan betalningsanmärkningar och köppriser för den som vill/måste köpa kräver några hundratusen i besparingar även i normalskiktet.
    Det där har ett enkelt svar - avreglera hyresmarknaden så löser du nästan alla de problem du nämner. Hyresvärdarna river o renoverar för att det är det enda sättet att höja hyrorna, pga regleringar.
  • Anonym
    Ermenegildo skrev 2012-04-06 18:09:00 följande:
    Det där har ett enkelt svar - avreglera hyresmarknaden så löser du nästan alla de problem du nämner. Hyresvärdarna river o renoverar för att det är det enda sättet att höja hyrorna, pga regleringar.
    Samtidigt som de kasserar in enorma summor i kassakistorna, vilket är grunden till renoveringarna och hyreshöjningarna.

Du anser att man ska höja hyrorna bara för att man kan?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?