Anonym skrev 2012-04-09 10:55:33 följande:
Du påstår att du vet precis hur det är men har bara fördomar att komma med.
Du känner dej inte fattig men det är du lik förbannat när du går på soc. Svälj din förbannade stolthet och inse att fattigdom inte handlar om emotionella tillstånd utan mätbara värden.
Du är fattig. Du är
fattig.Du är fattig.
Hur ekonomisk du än är finns det saker du inte kan göra som tillhör en basal levnadsstandard. Om du måste gå till tandläkaren kan det kosta många tusen. Soc kan vägra betala med motiveringen att det inte är akut. Det finns regeringbeslut på att en vuxen människa bara behöver 4 tuggtänder! Så du kan tvingas gå med den trasiga tanden tills det blir akut och du får dra ut den.
Det finns medicin NÖDVÄNDIG medicin du kan tvingas avstå för att den inte ingår i läkemedelsförsäkringen. Nödvändig för att få ett drägligt liv men inte livsuppehållande.
Jo. Du ÄR fattig när du går på soc. Du har haft tur och du känner stolthet men du räknas likväl för FATTIG!
Missbruk och lån va. Det är så korkat så du vinner dagens pris i det mest idiotiska inlägget.
Folk vill inte veta av att de kallas fattiga av någon annan än möjligtvis sig själva. Det är en skam för de flesta och en ännu större skam att be soc om pengar.
Jag har aldrig någonsin sett mig som något annat än fattig, även om jag inte har använt just det uttrycket för att beskriva min ekonomisk situation. Jämför jag mig med nästan vem som helst som har tre-fyra tusen kvar att leva på enligt Provberäkningen, så ser jag mig som fattig. De är däremot rika i jämförelse med mig och alla medsystrar.
I samhället ses de dock inte som rika - snarare som låginkomsttagare; det är ju jag som är fattig!
Dr Mupp skrev 2012-04-09 11:08:30 följande:
Jag var hos tandläkaren när jag gick hos soc och jag betalade det ur egen ficka eftersom det inte räknades som akut. Gick på totalt 7000 kr för två lagningar och en rotfyllning. Jag delade förstås upp behandlingarna och kostnaderna över ett år. Vilket gav en månadskostnad på ca 600 kr (jag betalade dock lite högre summa en del månader och betalade därmed av det snabbare)
Om vi är fattiga så är fattigdom i Sverige det samma som att inte kunna åka på dyra utlandsresor. Billiga utlandsresor i Europa är dock inget problem, vi får spara bara. Förrförra sommaren var vi i Finland, i år blir det eventuellt Danmark och legoland.
Jag har försökt köpa nya glasögon på avbetalning. Men eftersom jag inte har en fast anställning och knappa inkomster beviljas jag inte någon som helst kredit. Vilket innebär att jag har gått med dålig glasögon i runt fyra år. Om polisen fick reda på hur dåligt jag ser skulle de dra in mitt körkort!
Jag tog ett lån, privat, för att kunna åka på billig höstlovssemester med mina barn. Under resan var jag tvungen att ifrågasätta varenda utgift och dessutom blev jag tvungen att låna mer för att mina barn skulle kunna äta och följa med på utflykterna. Det var en rundresa med utflykter, så att avstå från allt var inte praktiskt möjligt.
Denna resa var den första resa utomlands som vi någonsin gjort mina barn och jag. De är mitt i tonåren.
Jag räknar inte med att någonsin kunna betala tillbaks mitt privatlån; hoppas det blir ett förskott på kommande arv.