• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (!!!!!)

För att folk är blinda och önskar väl så innerligt att Sverige ska vara ett perfekt välfärdssamhälle.
    Jag växte upp i en familj med drogmissbrukande föräldrar, vi hade inte alltid mat på bordet. Min Farbror & Faster la ner 20.000 kr på att köpa kläder till mig och min bror en vinter eftersom att Pappa inte hade råd. Så visst fan finns det fattiga människor i Sverige.  

• Anonym (!!!!!)

Ska kanske tillägga att jag isf tillhör 1/3 som har en väldigt svensk bakrund. Heter inte muhammed eller yemame. Mitt problem var heller inte att jag inte hade de senaste kläderna, jag hade bara inga alls. I nionde klass fick jag stjäla en jacka på vintern eftersom att jag inte hade någon. 

• Anonym
    Anonym (!!!!!) skrev 2012-04-09 15:30:12 följande:
    För att folk är blinda och önskar väl så innerligt att Sverige ska vara ett perfekt välfärdssamhälle.
    Jag växte upp i en familj med drogmissbrukande föräldrar, vi hade inte alltid mat på bordet. Min Farbror & Faster la ner 20.000 kr på att köpa kläder till mig och min bror en vinter eftersom att Pappa inte hade råd. Så visst fan finns det fattiga människor i Sverige.  
    Då ska man komma ihåg att de flesta fattiga barn INTE har missbrukande föräldrar!!!
  • Argo
    Anonym skrev 2012-04-09 15:26:53 följande:
    Lär dej skilja på sak och person! Jag gjorde en korrekt analys av ditt inlägg, du tar det som påhopp men det är en brist hos dej och inte hos mej.  Du gör påhopp däremot som falskeligen anklagar mej för saker som du fått till i ditt eget huvud.

Ditt resonemang är att det är RB´s fel när media skriver om jeans. De flesta förvånas av din vägran att förstå hur absurt resonemanget är.

Åter tar du till det du läst från aftonbladet och bortser helt från allt annat än det faktum att aftonbladet har skrivit om JEANS. Din slutsats är att det inte finns mer bakom, att allt handlar om JEANS och att RB gör fel. 

Skön omskrivning av dej själv som allmänheten.
    Vill du använda personangrepp så ta dem i PM så slipper vi det i tråden. Min signatur har du.

Ditt on-topic handlar om RB och media. Det för oss tillbaka till mina två frågor till dig:

- Gustav 14, kallad fattig av RB och TS. När han kallas fattig när det enda som brister, så gott allmänheten kan se, är att han inte har råd med hip-hop-jeans av ett visst märke - gynnar, eller missgynnar, det då muhammed 12 som inte får frukost hemma innan han går til skolan?

- RB kommer fram till att 2/3 av de som de kallar "fattiga barn" är av utländsk härkomst. Är det farligt att peka ut detta faktum? Är det diskriminerande?

Vi kan lägga till: är RB:s bedömning av "fattig" rimlig när det får sådana konsekvenser som vi ser i fallet Gustav?

Jag kan skriva det i klartext en gång: jag har inte påstått att det är RB:s fel att media väljer att skriva om avsaknad av jeans. Jag har påpekat att Gustav faller inom ramen för vad RB kallas fattig och att det enda han gett uttryck för som fattigdom är avsaknaden av märkesjeans. 
  • Dr Mupp
    Argo skrev 2012-04-09 15:43:30 följande:
    Vill du använda personangrepp så ta dem i PM så slipper vi det i tråden. Min signatur har du.

Ditt on-topic handlar om RB och media. Det för oss tillbaka till mina två frågor till dig:

- Gustav 14, kallad fattig av RB och TS. När han kallas fattig när det enda som brister, så gott allmänheten kan se, är att han inte har råd med hip-hop-jeans av ett visst märke - gynnar, eller missgynnar, det då muhammed 12 som inte får frukost hemma innan han går til skolan?

- RB kommer fram till att 2/3 av de som de kallar "fattiga barn" är av utländsk härkomst. Är det farligt att peka ut detta faktum? Är det diskriminerande?

Vi kan lägga till: är RB:s bedömning av "fattig" rimlig när det får sådana konsekvenser som vi ser i fallet Gustav?

Jag kan skriva det i klartext en gång: jag har inte påstått att det är RB:s fel att media väljer att skriva om avsaknad av jeans. Jag har påpekat att Gustav faller inom ramen för vad RB kallas fattig och att det enda han gett uttryck för som fattigdom är avsaknaden av märkesjeans. 
    Eller i vårt fall, avsaknaden av dyra utlandsresor.

Fattigdomsbegreppet blir urvattnar när sånna som jag och Gustav räknas in i gruppen fattiga.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym
    Dr Mupp skrev 2012-04-09 16:05:38 följande:

Fattigdomsbegreppet blir urvattnar när sånna som jag och Gustav räknas in i gruppen fattiga.
    Jag har skrivit det förut och skriver det igen. Du är fattig fastän du inte KÄNNER dej som det. Utlandssemestrar är en halmgubbe för att få behålla din stolthet.
  • konkelbär
    Dr Mupp skrev 2012-04-09 16:05:38 följande:

Definitionen av fattig är relativ, men i Sverige brukar man mena "lever på existensminimum" när man talar om fattig. Och existensminimum är samma summa som man får i försörjningsstöd av kommunen (socialbidrag).
  • Dr Mupp
    konkelbär skrev 2012-04-09 16:20:55 följande:
    Definitionen av fattig är relativ, men i Sverige brukar man mena "lever på existensminimum" när man talar om fattig. Och existensminimum är samma summa som man får i försörjningsstöd av kommunen (socialbidrag).
    Vilket betyder att är fattiga, men det enda vi inte kan göra är att åka på dyra utlandsresor. 
    Anonym skrev 2012-04-09 16:20:36 följande:
    Jag har skrivit det förut och skriver det igen. Du är fattig fastän du inte KÄNNER dej som det. Utlandssemestrar är en halmgubbe för att få behålla din stolthet.
    Så fattig = inte kunna åka på dyra utlandsresor. För annars kan vi göra det vi vill. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Argo
    konkelbär skrev 2012-04-09 16:20:55 följande:
    Det är ju som Dr Mupp säger: när "fattig" kommer att inkludera familjer som kan göra allt annat (sånär som på utlandsresor) så riskerar ju ordet "fattig" att inte betyda någonting längre. Till skada för de som är fattigare än vad Dr Mupps familj var.
  • Anonym
    Argo skrev 2012-04-09 17:15:49 följande:
    Det är ju som Dr Mupp säger: när "fattig" kommer att inkludera familjer som kan göra allt annat (sånär som på utlandsresor) så riskerar ju ordet "fattig" att inte betyda någonting längre. Till skada för de som är fattigare än vad Dr Mupps familj var.
    Dr Mupp definierar efter sin egen känsla vilket blir helt fel, det BORDE tom du inse.
    De som FÖRSÖKER urholka begreppet är personer likt du som bara ser till en enda detalj "han nämnde bara jeansen" eller Dr Mupp "vi åkte inte utomlands". Det betyder inte att det kommer att urholkas utan det är ett rent önsketänkande av de som vägrar se mer än en enskild detalj i ett mycket större sammanhang.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?