• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Donum skrev 2012-03-25 13:03:04 följande:
    Nej, precis som jag skrev i mitt inlägg tidigare, så uttalar jag mig inte om hur det borde vara utan vad jag anser är grundläggande för att klara sig. Det är två olika saker och jag förtydligade det för dig också när du försökte ändra frågan till att handla om hur jag skulle vilja att det ser ut. 
    Det är så nu att även regeringen tydligen ser fattiga familjer som ett problem, var ett uttalande i nyheterna härom dagen att det ska tillses att alla barn ska i så långt det är möjligt ha lika förutsättningar.

Vad detta innebär framkom inte men tydligen är det ett problem att det finns fattiga barn, kanske det äntligen gått in orsak och verkan vad gäller misslyckande i skolan, psykisk ohälsa bland unga, arbetslöshet, kriminalitet, dvs förlorade redan från start.

Blir dyrt i längden för samhället att skapa ett utanförskap redan i barndomen.

• Donum
    Anonym (definitioner) skrev 2012-03-21 15:08:08 följande:
    Du upprepar med stor envishet påståenden om att de som reflekterar på annat sätt runt fenomenet än du eller har andra referensramar saknar empatisk förmåga. Det tillför inte diskussionen särskilt mycket, lika lite som om jag satte lekmannapsykiatriska diagnoser på dig utifrån ditt enögda förhållningssätt.
  • Argo
    Argo skrev 2012-03-23 10:08:11 följande:
    Inlägget ovanför: några svar på de frågorna?

Och frågorna till Regnig Måndag som avses är alltså nedanstående:

"RB definierar alla som någon gång mottagit socialbidrag under året som fattiga. Tycker du att det är en bra definition eller kan du se briser med den? 

Ett fall som Gustav 14, han som inte hade råd med hiphop-jeans utan var hänvisad till billigare alternativ, anser du att han är fattig? 

I socialbidraget räknas in pengar för ”fritid och lek”. Anser du trots det, att ”fattiga” (i den benämningen att de erhållit socialbidrag) inte ges rätten och möjligheten att exempelvis gå på bio? 

Anser du att barn är automatiskt fattiga om de inte har råd att följa med kompisarna – även om det innefattar exempelvis segling?"

• Argo
    Anonym skrev 2012-03-25 13:19:26 följande:
    Det är så nu att även regeringen tydligen ser fattiga familjer som ett problem, 
    Klart att fattiga familjer är ett problem. Det kommer väl inte som en chock får någon?

Här i tråden handlar det dock även om folk som kallas "fattiga" men som kanske egentligen inte är det? Sådär på riktigt?

Redan frågan i rubriken är ju inne på det spåret: hur kan ni säga att det inte finns fattiga?

Nja, det kanske vi inte säger, men vi kanske säger att det inte handlar om det antal som RB tycker.
  • Anonym
    Argo skrev 2012-03-26 07:35:37 följande:
    Klart att fattiga familjer är ett problem. Det kommer väl inte som en chock får någon?

Här i tråden handlar det dock även om folk som kallas "fattiga" men som kanske egentligen inte är det? Sådär på riktigt?

Redan frågan i rubriken är ju inne på det spåret: hur kan ni säga att det inte finns fattiga?

Nja, det kanske vi inte säger, men vi kanske säger att det inte handlar om det antal som RB tycker.
    Tror att RB har rätt i både antal och fattigdom, däremot finns det en hel del av dessa som ändå inte uppfattar sig som fattiga eller lever som om de skulle vara fattiga.

Eftersom man tittar 3 månader bakåt vid ansökan om försörjningsstöd så måste man för att få stöd levt dessa tre månader på så låg nivå att det inte har kunnat bli något överskott.

De som på något sätt har uppbackning av människor i sin närhet familj, vänner osv, de som kan ärva utrustning, kläder, har tillgång till ställen inom släkten att semestra hos.

• Argo
    Anonym skrev 2012-03-26 09:15:44 följande:
    Tror att RB har rätt i både antal och fattigdom, däremot finns det en hel del av dessa som ändå inte uppfattar sig som fattiga eller lever som om de skulle vara fattiga.

Eftersom man tittar 3 månader bakåt vid ansökan om försörjningsstöd så måste man för att få stöd levt dessa tre månader på så låg nivå att det inte har kunnat bli något överskott.

De som på något sätt har uppbackning av människor i sin närhet familj, vänner osv, de som kan ärva utrustning, kläder, har tillgång till ställen inom släkten att semestra hos.

RB har givetvis rätt OM man accepterar deras definition, men som du kan se i denna tråd, exempelvis de exempel jag visar på, kan det finnas legitima skäl att ifrågasätta denna.
  • Anonym (Fattig, men rik)
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-23 21:17:00 följande:
    Jag behöver inte redovisa för någon vad glasögonen kostade vare sig dig eller någon annan.

Och mina glasögon har alltid skickats till tyskland från det jag var 16 och idag är jag över 50 så jag borde veta det.
    Har du provat att byta optiker någon gång?
    Det finns optiker vars priser ligger på ungefär hälften av vad de med högre priser gör.
    Det finns ju också en möjlighet för dig att ifrågasätta varför just ditt brytningsfel gör att glasen/linserna måste kosta mer? För det är så dina inlägg för fram dina kostnader.
    Är det inte bättre att försöka lyssna på de råd du får av oss? Vi försöker ju hjälpa dig med allt mellan himmel och jord.

Mina glasögon är alldeles för gamla och svaga. De är både repiga och ger ingen skärpa eftersom min syn har förändrats ganska mycket sedan jag fick dem.
    När bågen gick sönder var jag tvungen att lämna in dem. Optikern ville naturligtvis att jag köpte nya glas och bågar. Det rekommenderar även min ögonläkare. Att laga bågen skulle kosta 600 kr. Om det gick över huvud taget, vill säga. Nya glasögon, progressiva, anpassade efter min astigmatism och min närsynthet, skulle kosta som minst 6000 kr. Till saken hör att jag inte kan köpa dem på avbetalning eftersom de inte godkänner kreditkunder som inte har fast anställning. Så det blev en lagning ã 600 kr som inte är fin. Färgen på bågen har bränts bort när de lödde.

Jag kör bil med mina glas. Jag har också ett nytt synfel som ger mig grumlingar i glaskroppen. Det resulterar i svarta "flugor" eller "bubblor" som flyger runt i synfältet. De kom först på ena ögat och sedan på det andra. Går inte att operera.
    Jag ser med andra ord väldigt dåligt. Jag har också torra ögon som ska droppas minst fem gånger om dagen. Sitter jag vid datorn eller läser, blir det ett helvete på kvällen att se texten på TV:n. Det dröjer ett par timmar innan det blir någorlunda okej då ögonen behöver den tiden för att ställa om. Detta är typiskt för ålderssynthet som uppträder redan i 40-årsåldern.
    Hade jag råd skulle jag göra allt jag kunde för att rädda min syn. Handarbetandet, mitt yrke, måste numera ske utan glasögon eller under förstoringslampa. Det är mycket ansträngande.
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-23 18:19:25 följande:
    Jag tankar för dina förslag. Jag vet att det finns massor av glasögon säljare på nätet, men som jag sakt jag kan inte beställa glasögon från dem och då har jag valt den billigaste optikern i stan.

När jag var 16 år på -70 talet då fanns det inte heller någon internet och man var tvungen ändå att ha glasögonen så på nått sätt måste man betala oavsett vart man är tvungen att ta dem. Jag är tvungen att ta mina hos optiker då standardglas inte går. Pluss att mina linser måste skickas till Tyskland för cylinder borrning för jag har en brytningsfel.
    Bågarna jag tog nu var det allra billigaste.
    Just inköp av glasögon är en del av det som ingår i försörjningsstödet. Vet dock inte om du är speciellt mottaglig för ekonomiskt bistånd över huvud taget?
    Donum skrev 2012-03-25 13:05:59 följande:
    Du är välkommen att läsa mina inlägg till Regnig Måndag om vad jag anser vara grundläggande behov. 
    Du måste vara medveten om att du talar om en sak och vi andra om något annat.
    Kan vi komma överens om det?
  • Anonym
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-01 16:29:35 följande:
    Just inköp av glasögon är en del av det som ingår i försörjningsstödet. Vet dock inte om du är speciellt mottaglig för ekonomiskt bistånd över huvud taget?
    Vad jag förstår är personen inte berättigad till försörjningsstöd eftersom hon ligger över norm, däremot kan man faktiskt söka stöd om man ligger bara något över existensminimum för en del utgifter. 
    Man kan alltså ibland få hjälp med tex. glasögon, tandvård eller annat om man har väldigt låg inkomst.

Jag hade försörjningsstöd under ca 1 år för ungefär 20 år sedan, det året fick jag "julpengar" från en kommunfond. Varje år under 15 års tid kom det sedan ansökningshandlingar till denna fond vilket jag sökte, första gången jag inte fick var för 2 år sedan eftersom min inkomst låg 400:-/månaden över den gräns där fonden beviljade pengar.

Det var inte mycket pengar man fick till de där jularna, tror det var omkring 1000:- som max när jag hade hemmaboende barn.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?