• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Lonlely Wolf

Jag är nog fattigast av er alla.....har ett par skor och går i dem 2 år....Jo jag vet att fötterna inte mår bra av ett par skor, men jag har inte råd att köpa fler. Skulle jag bo på landet skulle jag gå utan skor på sommaren, men nu bor jag i ett bostatsområde med skräp, skit och glas skärvor.

Allt vad skor, kläder, tidningar, nöjen, innebär har jag inte råd med. Kan sägas  att när man bor ensam så går räkningarna först sen maten hygienen det är vad mina inkomst räcker till.

• Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-22 15:05:15 följande:
    alltså jag är född 1977 och jag har då aldig gått på bio,varit på lekland eller simhall,dagens barn har sådana krav! om det gick bra att bada ute på badplatserna när jag va ung och leka i skogen och på lekplatser så går väl det idag med??
    När du pratar om leka i skogen och lekplatser menar du då att de 10 år och uppåt ska leka ensam i skogen och på lekplatsen när klasskompisarna är på diverse aktiviteter som tex. fotbollsträning?

Finns det badplatser i bostadsområden runt om i Sverige?

Mina barn har haft tur vi eftersom vi bodde bara ca 5 km från havet så vi mer eller mindre bodde på stranden vid badväder, hade vi bott där man bara haft tillgång till bassänger hade de inte alls kunnat få sådan somrar, det är nämligen inträdesavgift på sådana ställen

Exempelvis kostar det 30:- gången för de som är 4-15 år och 55:- från 16 år för bad i simhall i en av våra förorter utanför en av våra större städer, detta är inte ens något äventyrsbad.
     .
  • Anonym
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-22 15:17:04 följande:
    idag har vi HÖG skuldsättning i sverige och jag är nyfiken på vad som skulle hända bara om räntan går upp till 12% . verkar inte vara många hushåll som skulle klara det. skönt att man är skuldfri.
    De som är överskuldsatta räknas väl inte som fattiga egentligen?

Personerna som är med i Skuldfällan är ju inte fattiga, de flesta är normalinkomsttagare som har köpt en massa skit så att posten övrigt dvs "roliga" saker och skulderna för posten övrigt har förstört ekonomin. 
  • Åsa
    Anonym skrev 2012-03-22 17:10:30 följande:
    När du pratar om leka i skogen och lekplatser menar du då att de 10 år och uppåt ska leka ensam i skogen och på lekplatsen när klasskompisarna är på diverse aktiviteter som tex. fotbollsträning?

.
    Då har vi det där med jämförelsen med kompisarna. Den är en viktig del i den egna upplevelsen av standarden i det egna livet. Om många barn i omgivningen inte går på aktiviteter så upplevs det inte som något konstigt att leka på gården med dem.  Om alla vänner går på ridning, varav flera med egna hästar, upplevs det säkert som ett mycket större nedköp att inte få gå och rida om man vill än om ingen eller bara några gör det. En trixig fråga kan då dessvärre bli om barnets standard, i ett rättvisepespektiv och diskussion om ev tillskott av bidrag, ska jämföras med familjer med liknande ekonomi eller livsstil, med de barn som finns i den närmaste omgivningen (och därför troligast är de barnet relaterar till) eller med någon annan grupp som barnet/familjen känner det naturligt att relatera till.
  • Border
    Annette 732 skrev 2012-03-22 15:05:15 följande:
    alltså jag är född 1977 och jag har då aldig gått på bio,varit på lekland eller simhall,dagens barn har sådana krav! om det gick bra att bada ute på badplatserna när jag va ung och leka i skogen och på lekplatser så går väl det idag med??

Jag håller faktiskt med dig! 
    Jag gick inte på bio en enda gång förrän jag var i tonåren. Vi badade knappt på vintrarna, utan det hörde till sommarnöje. Och det var aldrig något jag ifrågasatte. Det bästa och roligaste jag visste när jag var liten var när jag, syrran, mamma å pappa gick ut i skogen, hade picnic och lekte.
    Min son har inga höga krav. För honom räcker det att vara ute på lekplatsen, hälsa på hos mormor och morfar, gå till skogen eller cykla till biblioteket bland annat  
  • Border
    Anonym skrev 2012-03-22 17:10:30 följande:

Finns det badplatser i bostadsområden runt om i Sverige?

Mina barn har haft tur vi eftersom vi bodde bara ca 5 km från havet så vi mer eller mindre bodde på stranden vid badväder, hade vi bott där man bara haft tillgång till bassänger hade de inte alls kunnat få sådan somrar, det är nämligen inträdesavgift på sådana ställen

Exempelvis kostar det 30:- gången för de som är 4-15 år och 55:- från 16 år för bad i simhall i en av våra förorter utanför en av våra större städer, detta är inte ens något äventyrsbad.
     .
    Jag har egentligen aldrig haft organiserade fritidsaktiviteter. Jag lekte i skogen året runt tills jag blev tonåring och slutade leka
  • Anonym
    hallonfot skrev 2012-03-22 17:38:31 följande:
    Jag har egentligen aldrig haft organiserade fritidsaktiviteter. Jag lekte i skogen året runt tills jag blev tonåring och slutade leka
    Det har inte mina barn heller, men om 
    Åsa skrev 2012-03-22 17:28:15 följande:
    Då har vi det där med jämförelsen med kompisarna. Den är en viktig del i den egna upplevelsen av standarden i det egna livet. Om många barn i omgivningen inte går på aktiviteter så upplevs det inte som något konstigt att leka på gården med dem.  Om alla vänner går på ridning, varav flera med egna hästar, upplevs det säkert som ett mycket större nedköp att inte få gå och rida om man vill än om ingen eller bara några gör det. En trixig fråga kan då dessvärre bli om barnets standard, i ett rättvisepespektiv och diskussion om ev tillskott av bidrag, ska jämföras med familjer med liknande ekonomi eller livsstil, med de barn som finns i den närmaste omgivningen (och därför troligast är de barnet relaterar till) eller med någon annan grupp som barnet/familjen känner det naturligt att relatera till.
    Därför borde det på något sätt även vara möjligt för de som har låg inkomst att få göra de billiga aktiviteterna som resten av kompisarna kan göra.
    När mina barn var små var fotboll, innebandy,skytte, aktiviteter på fritidsgården, musikskola och liknande billiga aktiviteter.
    Sedan är det väl inte så väldigt troligt att de som är fattiga bor i samma område och har klasskompisar där majoriteten sysslar med de aktiviteter som är väldigt dyra?
  • Border
    Anonym skrev 2012-03-22 17:45:36 följande:
    Det har inte mina barn heller, men om 
    Därför borde det på något sätt även vara möjligt för de som har låg inkomst att få göra de billiga aktiviteterna som resten av kompisarna kan göra.
    När mina barn var små var fotboll, innebandy,skytte, aktiviteter på fritidsgården, musikskola och liknande billiga aktiviteter.
    Sedan är det väl inte så väldigt troligt att de som är fattiga bor i samma område och har klasskompisar där majoriteten sysslar med de aktiviteter som är väldigt dyra?

Absolut! Ju äldre barnen blir, desto mer jämför de sig med andra. Och visst vill man ge barnen den bästa av världar, och barnen är ändå oskyldiga i det hela, och man borde därför ha möjligheten att ha råd att låta barnen gå i fotbollsskola eller annat.
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-22 16:53:42 följande:
    Jag är nog fattigast av er alla.....har ett par skor och går i dem 2 år....Jo jag vet att fötterna inte mår bra av ett par skor, men jag har inte råd att köpa fler. Skulle jag bo på landet skulle jag gå utan skor på sommaren, men nu bor jag i ett bostatsområde med skräp, skit och glas skärvor.

Allt vad skor, kläder, tidningar, nöjen, innebär har jag inte råd med. Kan sägas  att när man bor ensam så går räkningarna först sen maten hygienen det är vad mina inkomst räcker till.
    Men allvarligt. Du har skrivit en hel del vettigt i den här tråden men...
    Det här inlägget får mej att fundera på om du njuter av att vara martyr. Det är det här som ger näring på brasan för de som anser att det inte finns fattigdom för det handlar eg om bortskämda parasiter.
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-22 18:34:27 följande:
    Men allvarligt. Du har skrivit en hel del vettigt i den här tråden men...
    Det här inlägget får mej att fundera på om du njuter av att vara martyr. Det är det här som ger näring på brasan för de som anser att det inte finns fattigdom för det handlar eg om bortskämda parasiter.
    Ja jag har skrivit vettiga saker, men detta är sanning att jag köper ett par skor varannat år. Väljer jag att köpa fler par så då ryker summan från mat och hygien summan.

Men det kan väl du också inse att när man bor ensam och har en låg inkomst där räkningarna tar det mesta (dock vanliga husssolsräkningar) alltså inga lån så har man inte råd till skor och kläder. Har nu för till fället tagit ett privat lån för jag var tvungen att skaffa nya glasögon för de gamla var 7 år gamla repiga och jag såg inget med dem. Så därför har jag inget över just nu eftersom jag sitter och betalar glasögonen.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?