Inlägg från: MickeN1973 |Visa alla inlägg
  • MickeN1973

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Selfish Geene skrev 2012-03-18 16:21:28 följande:
    personligen skulle jag anlita någon privatperson för en bråkdel av det priset (ett tips är att hitta någon som redan arbetar väldigt mycket, de andra har sällan tid)
    Du menar att personen ska betala någon kompis svart för att flytta?

• MickeN1973
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 16:34:22 följande:
    ja, om det finns en sådan, men en bekants bekant skulle förståss funka lika bra, eller en annons på blocket etc etc
    Du anser alltså att det är mera ok med svarta pengar än att personer får bidrag?
  • MickeN1973

När det gäller personen som betalade 12000 kr för en flyttning, denne nämde att h*n hade barn.

Frågan är hur gamla dessa är.

Om de är i passande ålder hade man kunnat sätta dessa till att packa grejorna
    Så att flyttfirman bara ska ta möblerna och kartongerna.

• MickeN1973
    orpon skrev 2012-03-18 21:00:27 följande:
    Det stämmer, i Sverige behöver INGEN gå hungrig eller utan tak över huvudet... Allt beror på de personliga val du gör.... Uteliggare och knarkare har aktivt valt att ställa sig utanför samhällets skyddsnät....
    Jag hoppas att någon knäcker dig så att du hamnar på gatan
  • MickeN1973
    orpon skrev 2012-03-18 21:09:59 följande:
    Nä, det kommer jag inte att göra, samhället ser till att så inte sker, bara jag ställer upp på samhällets villkor...
    Det märks att du lever utan kontakt med verkligheten.
    Jag tycker du ska ta jobb som voluntär i stadsmissionen eller hos andra som jobbar med hemlösa så att du får en bild av vilka som hamnar utanför och varför de hamnar utanför.

• MickeN1973
    Anonym skrev 2012-03-18 21:23:10 följande:
    Jag packade och barnen packade allt själv, bor inte i någon storstad så prisbilden är helt annorlunda än i storstäderna eftersom det inte finns så många konkurrenter. Tror att det bara fanns 4 firmor när jag flyttade, varav den ena lämnade anbud trots att den precis gjort konkurs.
    Ok jag antog att det var en fullservice flyttning med tanke på priset.

När det gäller sådant kan det vara bra att kolla upp vilka kostnader flyttfirman har,  tex vad kostar lastbilen att hyra Vilken timlön har chauförren och flyttgubbarna.

Man kan mycket väl bli blåst om man inte vet vad det ska kosta på ett ungefär   
  • MickeN1973
    Anonym skrev 2012-03-18 22:09:31 följande:
    Jag är tillsammans med en kille som var helt underbar de första åren. Han har senare beställt och köpt saker på nätet i mitt namn utan att berätta detta. Han har slängt räkningarna innan jag ens hunnit se dem. Och på grund av detta har jag nu skulder hos kronofogden på närmare 100 000 kr.
    Jag har anmält min sambo, men förundersökningen har lagts ner i brist på bevis.
    Vi har tre barn tillsammans.
    Han sitter bara hemma, söker inga jobb, har 0 :- i inkomst. Jag har sökt jobb i två år (innan dess var jag mammledig), men får inget. Därför pluggar jag nu i stället. Jag får ca 7 000 kr i månaden, och 5 000 kr går till hyra.
    Jag kan inte ens skriva upp mig på lägenhetskö eftersom jag har betalningsanmärkningar.
    Jag har ingen jag kan bo hos, ingen som vill gå i god för mig så att jag kan hitta ett annat boende åt mig och barnen, jag har ingen som kan ställa upp med pengar eller annat.

Är det mitt fel att jag är fattig?       
    Har tanken inte slagit dig att göra dig av med han?  
  • MickeN1973
    Anonym skrev 2012-03-18 22:27:24 följande:
    Jo, givetvis! Det är det enda jag tänker på. Men hur ska jag bli av med honom?? Jag kan inte flytta, och han vägrar flytta. Jag kan inte kasta ut honom för det är han som står på hyreskontraktet
    Har du pratat med någon ang detta?  
  • MickeN1973
    Indianica skrev 2012-03-18 22:47:11 följande:
    Men funktionshinder innebär extremt sällan att man totalt saknar arbetsförmåga. Dte är klart det finns många med funktionshinder, men extremt få är totalt handikappade av dem.Jag har en bror med hjärnskada (rätt grav) rullstolsbunden (rullstolsburen om man ska vara PK) med diverse krämpor och han har jobbar i typ 20 år med att sortera persienndelar. I regel är man inte ett kolli även om man har sina krämpor. Däremot är det relativt vanligt att folk som är missnöjda med sin arbets- och livssituation upplever sig som just kollin som inte kan jobba alls om de blir sjuka eller får krämpor, de ser gärna att de blir helt sjukskrivna.
    Visst många skulle kunna jobba om man gav dem chansen och rätt stöd.

Men läser man hur folk får kämpa för sin rätt, då förstår man varför de ger upp. 
  • MickeN1973
    Seven Costanza skrev 2012-03-19 00:55:23 följande:
    Fast då hade ju dessa volovoarbetare INTE sett om sitt hus, att "se om sitt hus" innebär ju just att ha en bra buffert samt gärna en levnadsstandard där man klarar av de fasta kostnaderna även vid lägre inkomst men att man då får skära i sådant som är icke-nödvändigt. Och att inte binda upp så mycket i abonnemang som man inte kan komma ur om det krisar.
    tja varför tror du att handlen har panik när folk håller i plånboken?

Fundera över hur samhället hade sett ut om folk bara köpt det som de behövt  och sparat pengarna.

• MickeN1973
    Anonym skrev 2012-03-19 08:28:44 följande:
    Hur många planerar och agerar så att de ska att kunna klara sig på endast 40% av inkomsten under en längre tid?

Mycket, mycket få och jag tror inte att det finns NÅGON på FL som klarar det målet, inte ens du.
    Det innebär nämligen att oerhört få kan bo i villor, bostadsrätter eller nybyggnationer utan det är äldre hyresrätter som gäller.

Ordentlig skrapa du kommer med, allt för att ge skenet av att vara PK. Kräks
    Visst det skulle gått, men det hade blivit en ekonomiskt inbromsning av sällan skådat slag.
  • MickeN1973
    Ermenegildo skrev 2012-04-04 09:23:03 följande:
    Det där är en mycket bra poäng. Det finns absolut sociala problem i Sverige som jag inte förstår att man inte löser. Varför accepterar vi till exempel att hemlösa sover i garage och på gator. Det kan inte handla om pengar när man samtidigt bygger en helt meningslös spårvagnslinje i Stockholm för någon miljard.
    Man anser att det får skylla sig själva..
    Man tror att de bara kan kontakta de sociala myndigheterna och sedan är problemet löst 
  • MickeN1973
    Anonym (L) skrev 2012-12-14 10:41:07 följande:
    Jag har fyra olika kort med tre olika banker, så jag är redo!
    Vad gör du om bankomatsystemet lägger av...  
  • MickeN1973
    Border skrev 2012-12-14 11:34:27 följande:
    Det där har också hänt. Vi har flera Swedbank - automater här i stan, men det var en dag som alla var ur funktion. Vad gör man då liksom? Man kan ju varken ta ut pengar oavsett hur många kort man har, och man kan inte ta ut kontanter på banken.
    Man får betala i natura..... 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?