• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Border
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-21 15:28:46 följande:
    Då förstår jag! Ja, det har jag också lagt märke till. Dessutom brukar biblioteken ha aktiviteter som inte kostar något.

Ja, biblioteket är en guldgruva! Gratis sagostund för barn, rimstuga, bokcirkel för lite större barn. Dessutom är det ju gratis att låna böcker och en DVD-film kostar en tjuga.
    Där jag bor finns det en bondgård som är öppen för allmänheten på våren/sommaren/hösten. Där finns lekplats, hinderbana, café, hästar, hundar, katter, grisar, får, kossor mm. Dessutom är det gratis påskpyssel för alla barn där på långfredagen 
  • Anonym (Fattig, men rik)
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-21 14:59:58 följande:
    Nej men jag ringde facket angående att dem höjt summan på fack avgift och då fick jag därifrån veta att jag har blivit eller blir utesluten från AF........vilket i sin tur innebär att jag inte kommer att få ersättning heller och då höjs fackavgiften ocm man inte har någon sysselsättning.
    Skaffa dig genast ett Personligt ombud som kan hjälpa dig nu genast!

Sedan kanske det är läge att gå ur fackföreningen för att endast stå kvar i a-kassan? Som jag skrev i tidigare inlägg; avgiften till a-kassan är bara en tredjedel eller mindre av vad det kostar att vara med i facket. Aktivitetsstödet baseras på din a-kassaersättning.

Och angående att du blivit utslängd från försäkringen och din handläggare inte har skött sina åtaganden mot dig; det går att stämma dem. Eller åtminstone att anmäla dem. Ring AF och fråga hur man gör. Eller låt ditt Personliga ombud ta hand om det åt dig.

Du verkar behöva någon som kan hjälpa dig ha koll på allt!
  • Anonym (vakna!)

Intressant att notera att de som saknar arbete, de som har det sämst bland de som har en egen försörjning, betalar mer skatt i förhållande till sin inkomst än vad de som jobbar gör (om man inte betalar statlig skatt). Ändå är det många i tråden som envisas med att prata om "sina" skattepengar. Undrar varför.

• Lonlely Wolf
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-21 16:36:15 följande:
    Skaffa dig genast ett Personligt ombud som kan hjälpa dig nu genast!

Sedan kanske det är läge att gå ur fackföreningen för att endast stå kvar i a-kassan? Som jag skrev i tidigare inlägg; avgiften till a-kassan är bara en tredjedel eller mindre av vad det kostar att vara med i facket. Aktivitetsstödet baseras på din a-kassaersättning.

Och angående att du blivit utslängd från försäkringen och din handläggare inte har skött sina åtaganden mot dig; det går att stämma dem. Eller åtminstone att anmäla dem. Ring AF och fråga hur man gör. Eller låt ditt Personliga ombud ta hand om det åt dig.

Du verkar behöva någon som kan hjälpa dig ha koll på allt!
    Jag har ringt AF, men fick inte tag på min handläggare. Jag sa till telefonisten att jag skulle stämma handläggaren som inte har skött sitt jobb. Hon telefonisten tog kontakt med huvudkontoret medans jag var i telefon. Huvudkontoret skulle ringa upp mig, men ännu har dem inte gjort det. Ringer inte HK mig nu i kväll så åker jag ner till AF i morgon. Och jag lovar jag kommer att stämma handläggaren. Jag har inga problem att ta hand om saker för jag vågar både ringa och prata och se till vad som är rätt och fel.
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-21 16:45:47 följande:
    Jag har ringt AF, men fick inte tag på min handläggare. Jag sa till telefonisten att jag skulle stämma handläggaren som inte har skött sitt jobb. Hon telefonisten tog kontakt med huvudkontoret medans jag var i telefon. Huvudkontoret skulle ringa upp mig, men ännu har dem inte gjort det. Ringer inte HK mig nu i kväll så åker jag ner till AF i morgon. Och jag lovar jag kommer att stämma handläggaren. Jag har inga problem att ta hand om saker för jag vågar både ringa och prata och se till vad som är rätt och fel.
    Brukar du skicka in kassa-kort till A-kassan för att få ersättning?

Det är inte så att du får pengar från FK och inte A-kassan, du säger att du har 65% av A-kassan?
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-21 17:06:33 följande:

Det är inte så att du får pengar från FK och inte A-kassan, du säger att du har 65% av A-kassan?
    Jag sickar till Försäkringskassan får ersättningen därifrån.
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-21 16:45:47 följande:
    Bra, omvandla din vrede till aktiv energi!
    Anonym skrev 2012-03-21 17:06:33 följande:

Lonlely Wolf skrev 2012-03-21 17:15:31 följande:
    Jag sickar till Försäkringskassan får ersättningen därifrån.
    Lonlely Wolf:
    Du har väl aktivitetsstöd, om jag förstått det rätt?
    Intyget skickas eller lämnas till FK varje månad och behöver sedan ett par månader tillbaks inte fyllas i av AF. Om det kan man ju tycka. Jag tycker inte bra. Man tappar liksom kontakten med sin handläggare.

Aktivitetsstödet är från 80% och ner till 65%.
    A-kassan räknar ut hur mycket ersättning motsvarande procentnivå av hel ersättning du ska få. Ibland är den samma genom alla procent, ibland inte. Hur de räknar har jag ingen aning om, men jag vet att det är så.

Har du hittat ett Personligt ombud?

• Lonlely Wolf
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-21 17:38:36 följande:
    Bra, omvandla din vrede till aktiv energi!
    Jag har ingen vrede.....jag år orolig för min framtid.
  • Anonym (3)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-21 16:40:31 följande:
    Intressant att notera att de som saknar arbete, de som har det sämst bland de som har en egen försörjning, betalar mer skatt i förhållande till sin inkomst än vad de som jobbar gör (om man inte betalar statlig skatt). Ändå är det många i tråden som envisas med att prata om "sina" skattepengar. Undrar varför.

Fast arbetar man så har man ju fler omkostnade också. Resa till o från jobb, arbetskläder/skor m.m.
    För min del skulle jag ha så mycket mindre utgifter om jag var arbetslös än när jag jobbar så jag skulle ha mer pengar att leva för som arbetslös. Dvs första året innan A-kassan sjunker.  
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?