• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (zzzz)
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-21 15:14:54 följande:
    Och såna som oss som blir utskrivna från AF och FK utan att vi vet om det.....Hur ska jag leva i frmtiden med 0 kr i inkomst.....Gråter
    fast om du åker DIT och står öga mot öga och säger som det är:
     ingenting har ändrats ,varför blir jag utskriven??
    de skickar nämligen såkallade "standardbrev" och de som inte reagerar genom kontakt,blir 2avskrivna"
    därför är det viktigt att reagera. de gör detta för att bli av med utgifter...
  • Anonym (f.d. fattig)
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-21 15:15:18 följande:
    reagerar över hur mycket folk det är på biblioteket son aldrig verkar ha varit på ett bibliotek..svenskar,barnfamiljer,vanliga människor!
    tecken på fattigdom?
    Jag förstår inte riktigt vad du menar med "...folk det är på bibliotek son aldrig verkar ha varit på ett bibliotek..."
  • Lonlely Wolf
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-21 15:17:40 följande:
    fast om du åker DIT och står öga mot öga och säger som det är:
     ingenting har ändrats ,varför blir jag utskriven??
    de skickar nämligen såkallade "standardbrev" och de som inte reagerar genom kontakt,blir 2avskrivna"
    därför är det viktigt att reagera. de gör detta för att bli av med utgifter...
    I dag kan jag inte åka dit mer AF stänger 15.00. Några brev har jag inte fått inte blivit uppringd ingenting. Senast jag fått ett brev där jag ska skriva under för att förlänga aktivitetstiden är nog för ett år sen. Tidigare var det vart 3:dje månad.

Min handläggare skiter i allt
  • Anonym (zzzz)
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-21 15:23:00 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du menar med "...folk det är på bibliotek son aldrig verkar ha varit på ett bibliotek..."
    de vet inte hur det funkar,de vet inte att ett lånekort kostar 20kr,att det finns datorer och dagstidningar och filmer att läsa/låna/använda,att de kan kopiera mot en avgift,ja kort sagt de har aldrig satt sin fot på ett bibliotek.
  • Anonym (f.d. fattig)
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-21 15:25:39 följande:
    de vet inte hur det funkar,de vet inte att ett lånekort kostar 20kr,att det finns datorer och dagstidningar och filmer att läsa/låna/använda,att de kan kopiera mot en avgift,ja kort sagt de har aldrig satt sin fot på ett bibliotek.
    Då förstår jag! Ja, det har jag också lagt märke till. Dessutom brukar biblioteken ha aktiviteter som inte kostar något.
  • Anonym (zzzz)
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-21 15:28:46 följande:
    Då förstår jag! Ja, det har jag också lagt märke till. Dessutom brukar biblioteken ha aktiviteter som inte kostar något.
    ja,och utställningar mm...
    även kyrkan kan ha konserter som är gratis.
  • Annette 732

denna månaden har jag avsatt 500kr till skor,det är verkligen på tiden!

• Ermenegildo

Fattigdom är ju relativt. Får jag välja vart mina skattepengar ska gå så prioriterar jag de som riskerar dö av svält framför de som har som största problem att de inte har råd att följa med på en klassresa. Med dagens definition av barnfattigdom var jag definitivt fattig som barn. Det var inte alltid så kul men det var aldrig någon fara för mitt liv och jag tyckte aldrig att det var samhällets ansvar. Vi barn bet ihop och tog oss vidare och fick en jäkla skjuts att skaffa egna pengar när vi blev vuxna.

• Anonym (zzzz)
    Ermenegildo skrev 2012-03-21 15:34:57 följande:
    Fattigdom är ju relativt. Får jag välja vart mina skattepengar ska gå så prioriterar jag de som riskerar dö av svält framför de som har som största problem att de inte har råd att följa med på en klassresa. Med dagens definition av barnfattigdom var jag definitivt fattig som barn. Det var inte alltid så kul men det var aldrig någon fara för mitt liv och jag tyckte aldrig att det var samhällets ansvar. Vi barn bet ihop och tog oss vidare och fick en jäkla skjuts att skaffa egna pengar när vi blev vuxna.
    och jag va inte fattiog som barn fast jag trodde det.
    jag fick pulka,skidliftkort,åka till Idre med scouterna,åka på semester,hjälp vad det måste kostat att åka till norrland på 90talet ,idag kostar det ju minst 4.000kr i bensin bara fram och tillbaka!
  • Border
    Ermenegildo skrev 2012-03-21 15:34:57 följande:
    Jag får tillbaka 14 000 på skatten. Samtliga pengar går till behövande. Så gör jag varje år
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?