• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Paksenarrion
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 20:21:04 följande:
    Nej, det är inte rimligt!
    Det tyckte inte heller de som såg mig.

I ett av de första av mina inlägg skriver jag också att alla inte har samma förutsättningar att klara sig. Det kan vara dels på försörjningsstödet, dels praktiskt.

Men det är så här verkligheten ser ut för väldigt många med sjukdom, låga inkomster, inget eller svagt socialt skyddsnät, funktionshinder och gud vet allt.
    Det är verkligheten och jag ville bara ge en bild av hur verkligheten kan se ut. Så att den som inte har sett den eller haft egen erfarenhet av den inser att det faktiskt kan vara så här.

Hopplöst. Hopplöst ibland. Rent för jävligt. Oöverstigligt. Lycka över helt basic fungerande saker som andra tar för givet.

Det var en bild jag ville förmedla. Inte ett fördömande eller "ta dig i kragen - kan jag så kan du". För så fungerar inte människan. Vi är alla olika och har alla olika förmågor och möjligheter att klara även de mest pressande situationer.
    Sådant jag klarade av för bara några år sedan är omöjliga för mig idag. Och det är jag inte ensam om att erfara om min egen förmåga och uthållighet.
    Då förstår jag dig. (det var dock väldigt lätt att ta ditt inlägg som "jag kan, se hur jag kämpade, ni kämpar inte tillräckligt" och nu förstår jag att det inte var så du menade )

Jag vet att verkligheten ser ut så, jag har levt så. Det tog ut sitt pris.

Jag anser att ersättningen som gives är för låg, samtidigt vet jag att det finns individer som inte gör vad de kan men de är förhoppningsvis undantagen. Och jag väljer att se dem som undantagen, för ingen normal människa vill kämpa så varje månad och redovisa varenda pappersbit om pengar till en förmyndare (soc-sekreteraren)
    Ja
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (Finns ej fattiga) skrev 2012-03-20 21:56:30 följande:
    Helt otroligt tycker jag att han inte ens kunde låna eller panta ihop ca 15:- till en paket med havregryn, då hade han haft mat iaf 2 veckor fram.
    (Absolut inte en idealisk situation) men jag menar något kan man ju göra själv om man nu är så hungrig och desperat!!
    Hur lätt är det om man mår psykiskt dåligt av någon anledning (kan vara social fobi, depression eller vad som helst)och just blivit utskriven?
  • Regnig måndag
    Helt otroligt tycker jag att han inte ens kunde låna eller panta ihop ca 15:- till en paket med havregryn, då hade han haft mat iaf 2 veckor fram.
    (Absolut inte en idealisk situation) men jag menar något kan man ju göra själv om man nu är så hungrig och desperat!!
    Jag anser att det inte är ett civiliserat samhälle där människor tvingas rota på soptippar och i papperskorgar för att få eller hitta mat. Anser du det verkligen?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Anonym (3) skrev 2012-03-20 20:01:51 följande:
    Ja och det tycker jag är det minsta man kan förvänta sig av en vuxen människa som har jobbat ett par år. Det handlar ju om prioriteringar. Alldeles för många går och köper fin bil o nya möbler på avbetalning. Spara först till en buffert, spara sen till allt du vill ha och fortsätt sen spara till det du vill ha i framtiden.
    Fast då anser jag att du inte förstår hur människors vardag ser ut.
    Det är vanligt med unga familjer, att de har jobb som uskor eller kassörskor och den lönen är inte hög. Det är dessutom vanligt med ensamstående. Lägg därtill att en normalhyra är runt 6000.
    Säg att de får ut gissningsvis 15 000 efter hyra + normala räkningar som el, försäkring, a-kassa osv så finns inte så mycket att spela på.

Så att det "alltför ofta" handlar om överkonsumtion anser jag är en myt.
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 22:36:20 följande:
    Fast då anser jag att du inte förstår hur människors vardag ser ut.
    Det är vanligt med unga familjer, att de har jobb som uskor eller kassörskor och den lönen är inte hög. Det är dessutom vanligt med ensamstående. Lägg därtill att en normalhyra är runt 6000.
    Säg att de får ut gissningsvis 15 000 efter hyra + normala räkningar som el, försäkring, a-kassa osv så finns inte så mycket att spela på.

Så att det "alltför ofta" handlar om överkonsumtion anser jag är en myt.
    Dessutom är det faktiskt så att väldigt många arbetar hela sitt liv som undersköterska, i kassa eller andra låglöneyrken. Löneutvecklingenär inte speciellt stor inom dessa yrken.

• orpon
  • Themis
    Men nu utgår du från någon som har sin hjärna under kontroll och inte är psykiskt sjuk.

Du och jag hade säkert kommit på att göra så, men hur gör man om man lider av fobier, vanföreställningar eller andra hinder som är helt ologiska för friska personer, men som kan göra att den sjuke klamrar sig fast vid ett värmeelement en hel dag tills han får kramp eller nåt?

Din skalle är sönder, du är van att få maten serverad sedan flera år utan att behöva tänka på hur den kommer på bordet, hur mycket ansvar tror du att du kan ta för dig själv då?
    Full frontal nerdity.
  • Anonym (vakna!)
    Themis skrev 2012-03-20 23:05:20 följande:
    Men nu utgår du från någon som har sin hjärna under kontroll och inte är psykiskt sjuk.

Du och jag hade säkert kommit på att göra så, men hur gör man om man lider av fobier, vanföreställningar eller andra hinder som är helt ologiska för friska personer, men som kan göra att den sjuke klamrar sig fast vid ett värmeelement en hel dag tills han får kramp eller nåt?

Din skalle är sönder, du är van att få maten serverad sedan flera år utan att behöva tänka på hur den kommer på bordet, hur mycket ansvar tror du att du kan ta för dig själv då?
    Bra skrivet.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-03-20 22:48:32 följande:
    Dessutom är det faktiskt så att väldigt många arbetar hela sitt liv som undersköterska, i kassa eller andra låglöneyrken. Löneutvecklingenär inte speciellt stor inom dessa yrken.

Och så kan vi lägga till det eviga förslaget med ungdomslöner för alla under 25 år.
    Hur sjutton är det tänkt att en familj ska klara sig med en lön på 12-13000 brutto?

Eller, vad dum jag är. Det är inte alls meningen för det struntar man i. Vi har ju inga fattiga och allt beror på överkonsumtion och bristande ansvarstagande... Klart som korvspad att man klara sig på halverad lön bara pga ålder!
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 23:14:51 följande:
    Och så kan vi lägga till det eviga förslaget med ungdomslöner för alla under 25 år.
    Hur sjutton är det tänkt att en familj ska klara sig med en lön på 12-13000 brutto?

Eller, vad dum jag är. Det är inte alls meningen för det struntar man i. Vi har ju inga fattiga och allt beror på överkonsumtion och bristande ansvarstagande... Klart som korvspad att man klara sig på halverad lön bara pga ålder!
    Inte så svårt att klara sig på om man tänker sig att ungdomar bor hemma till 25 år. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?