• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Annette 732
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-20 16:33:06 följande:
    Den beräkningen fungerar inte då jag betalt mina räkningar har jag kvar 1500 till mat och hygien. Finns inget över till kläder, sparande och nöjen. Alvarligt.

Jag skulle gärna spara så jag kunde någon gång komma upp till min släkt i norrbotten, men det går inte.
    men då får du ju skriva ALLA dina utgifter ,varför gjorde du inte det?
  • Annette 732

om det är nån mer i tråden som behöver hjälp med att göra budget hjälper jag hjärna till,jag ÄLSKAR att räkna!
    har blivit till ett intressen efter att ha levt hela livet på små inkomster.'

• Annette 732

NU går jag och dricker Cappucino och läser GP.
    ha det så hörs vi.

• Lonlely Wolf
    Annette 732 skrev 2012-03-20 16:34:48 följande:
    men då får du ju skriva ALLA dina utgifter ,varför gjorde du inte det?
    Inte på den beräkningen jag gjorde. Jag har också lärt mig att räkna på grund av fattigdom. Min dotter sa när hon var mindre att det är ingen ide att ha kollegieblockar framme för du sitter bara och räknar i dem  mamma.
  • Argo
    hallonfot skrev 2012-03-20 12:38:06 följande:
    Folk har enormt svårt att öppna ögonen och inse att det inte handlar om människor som inte har råd med senaste mobilen eller liknanade.       
    Jo, om man ska gå på RB:s siffror så  är det inkluderat de som inte har råd med märkesjeans och nyaste mobilen.

Det är där det blir fel. När man räknar in detta i "fattigdom". Då känner inte folk igen sig i verklighetsbeskrivningen.
  • Anonym
    Argo skrev 2012-03-20 17:37:27 följande:
    www.flashback.org/t1821495p9
    Så det låg annat bakom den sparken. Tycker ändå att det är illa att bli sparkad efter 20 timmar utan att det blivit påpekande/tillsägelse från chefen, detta förutsätter naturligtvis att personen aldrig arbetat på ett liknande arbete.
  • Border
    Annette 732 skrev 2012-03-20 16:37:15 följande:
    om det är nån mer i tråden som behöver hjälp med att göra budget hjälper jag hjärna till,jag ÄLSKAR att räkna!
    har blivit till ett intressen efter att ha levt hela livet på små inkomster.'

Samma här! Jag läste ekonomi förra terminen, och lärde mig massor på det. Jag tycker det är riktigt roligt att göra upp en budget varje månad
  • Border
    Argo skrev 2012-03-20 17:18:43 följande:
    Jo, om man ska gå på RB:s siffror så  är det inkluderat de som inte har råd med märkesjeans och nyaste mobilen.

Det är där det blir fel. När man räknar in detta i "fattigdom". Då känner inte folk igen sig i verklighetsbeskrivningen.
    Ja, då blir det ju fel. Jag har absolut inte råd att köpa dyra märkeskläder till mig själv. jag sparar lite varje månad hela året för att kunna köpa bra kvalitetskläder till sonen på vintern.
    Men trots att jag inte har råd med märkeskläder eller senaste mobilen, så anser jag absolut inte att jag är fattig 
  • Border
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 16:09:16 följande:
    Det största felet i all kommunikation är att man inte pratar om samma sak. Därför är det bra att veta om vi pratar om samma sak, har samma definition på det vi pratar om!
    Med samma utgångspunkt i diskussionen behöver man inte bli oense eller prata förbi varandra.
    Det underlättar om man menar samma sak och utgår från samma kriterier när man diskuterar.

Jag upplever till exempel, eller det är till och med tydligt, att du inte utgår från en Riksnorm eller en Provberäkning när du diskuterar. Då blir din konversation mot oss skev. Det orsakar irritation och smutskastning - helt i onödan!

Därför ber jag dig att utgå från en norm med kronor och olika poster. Då vet vi andra hur vi ska förhålla oss till dina åsikter och huruvida vi ska diskutera med dig eller inte.

Jag tycker att Du verkar vara en väldigt klok person. Du har en stor visdom
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?