• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Paksenarrion
    April barn skrev 2012-03-20 15:00:12 följande:
    Så du menar att det inte är den enskildes ansvar hur den lägger upp sin egen ekonomi? Jag har sett otaligt många människor som lever på bidrag som både röker äter på resturang och går på krogen, sen gnäller de över att pengarna de får inte räcker till mat. INTE mitt problem utan enbart den enskilde personens!
    Och om många precis som mig klarade sig utmärkt på bidrag så förstår jag verkligen inte varför andra inte också skulle kunna göra det, jag är verkligen inte född med en silversked i munnen utan har fått lära mig hur man hanterar sin ekonomi!
    Alla har inte förutsättningar för att handla billigt. Idag krävs det ofta av bidragstagare (soc-hjälp) att de ska vara på någon sysselsättning 9h om dagen (inkl raster), sen ska barn hämtas osv. Då finns inte tiden att åka runt till femton butiker att handla eller ställa sig och laga mat i timvis.

Sen finns det de som bor så att de inte har nära till någon butik och då blir det dyrare. Att bara flytta är inte så bara.
  • Anonym
    Argo skrev 2012-03-20 18:09:27 följande:
    Just så, och så känner nog de flesta.

Men säg det till de som ställt upp i kvällspressen och visat upp sin "fattigdom" när barnen inte haft råd med senaste hip-hop-jeansen för 2000 spänn.

www.expressen.se/nyheter/gustav-14-ager-bara-.../

Man kanske inte är fattig för att man får nöja sig med Dressman?
    Om man får nöja sig med Dressman är man inte fattig, fattig är man när man inte kan köpa kläder när de gamla kläderna är slut, när skorna inte klarar att vistas ute osv.

Man är heller inte fattig när man har platt-TV. 
  • April barn
    Paksenarrion skrev 2012-03-20 18:23:50 följande:
    Alla har inte förutsättningar för att handla billigt. Idag krävs det ofta av bidragstagare (soc-hjälp) att de ska vara på någon sysselsättning 9h om dagen (inkl raster), sen ska barn hämtas osv. Då finns inte tiden att åka runt till femton butiker att handla eller ställa sig och laga mat i timvis.

Sen finns det de som bor så att de inte har nära till någon butik och då blir det dyrare. Att bara flytta är inte så bara.
    Fast man måste inte handla billigt, vi handlade allt ekologiskt när vi hade bidrag så billigare mat än så är nog ganska lätt att få tag på i vanliga matbutiker..
    Sen är det väl ganska rimligt att man får gå på arbetssökning och sysselsättning?
    MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Border
    Anonym skrev 2012-03-20 18:27:26 följande:
    Om man får nöja sig med Dressman är man inte fattig, fattig är man när man inte kan köpa kläder när de gamla kläderna är slut, när skorna inte klarar att vistas ute osv.

Man är heller inte fattig när man har platt-TV. 
    Håller med dig till 100 %. Jag och min sambo hade inte råd med vinterskor ett år. Jag har en snäll mamma som ställde upp och inte klarade av att se mig utan riktiga vinterskor så hon köpte ett par till mig. Men sambon fick gå med sina converse fulla med hål hela vintern
  • Paksenarrion
    April barn skrev 2012-03-20 18:32:32 följande:
    Fast man måste inte handla billigt, vi handlade allt ekologiskt när vi hade bidrag så billigare mat än så är nog ganska lätt att få tag på i vanliga matbutiker..
    Sen är det väl ganska rimligt att man får gå på arbetssökning och sysselsättning?
    Ni hade lätt att få tag på det. Där jag bor är ekologisk mat dyr. På andra ställen är all mat (+ sånt som toapapper mm) dyrt.

Alla har inte samma förutsättningar att handla billigt. Tyvärr. När man inte har det så blir det knapert att leva på försörjningsstöd
  • April barn
    Paksenarrion skrev 2012-03-20 18:34:54 följande:
    Ni hade lätt att få tag på det. Där jag bor är ekologisk mat dyr. På andra ställen är all mat (+ sånt som toapapper mm) dyrt.

Alla har inte samma förutsättningar att handla billigt. Tyvärr. När man inte har det så blir det knapert att leva på försörjningsstöd
    Ekologisk mat är svindyr där vi bor med, men det är viktigt för oss så det var ingen fråga om något annat. Ica basic eller coop xtra finns väl i alla ica och coop affärer?
    MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Paksenarrion
    April barn skrev 2012-03-20 18:38:26 följande:
    Ekologisk mat är svindyr där vi bor med, men det är viktigt för oss så det var ingen fråga om något annat. Ica basic eller coop xtra finns väl i alla ica och coop affärer?
    Det har påpekats tidigare i tråden att det inte finns i alla butiker och inte i samma utsträckning som i storstäder och prissättningen är inte den samma i alla butiker
  • Anonym (3)
    Paksenarrion skrev 2012-03-20 18:41:17 följande:
    Det har påpekats tidigare i tråden att det inte finns i alla butiker och inte i samma utsträckning som i storstäder och prissättningen är inte den samma i alla butiker
    Fast det tror jag inte på.
  • Anonym
    April barn skrev 2012-03-20 18:38:26 följande:
    Du förutsätter att alla har tillgång till stormarknader, ICA och Konsum på småorter har inte alls så mycket ur ICA Basic och COOP xtra.
    För att ta sig till köpcentra där dessa finns där jag bor krävs 3 bussbyten, reslängd drygt 1 timma enkel resa.
  • Paksenarrion
    Anonym (3) skrev 2012-03-20 18:46:01 följande:
    Fast det tror jag inte på.
    Du får tro vad du vill. Det är så det ser ut för många.

Ska vi prata personlig erfarenhet så har jag hjälpt flera som bott på mindre orter med just dyra närbutiker att handla billigare (dvs erbjudit att hjälpa dem ta sig till större orter med bättre prissättning)
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?