• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Annette 732
    Donum skrev 2012-03-20 15:52:45 följande:
    Och det finns många människor som har diagnoser som gör att de inte lyckas hushålla med de pengar de har och får de mer så blir det inte bättre ändå. Går det att få god man om man t ex har ADHD?
    ingen aning,men det får du väl ta reda på,men god man kan man väl få även som "frisk" om du vill.
  • Annette 732
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 15:53:52 följande:
    Visst är det så och därför är det så outsägligt sorgligt att psykvården ser ut som den gör.
    Det om något är att rycka undan mattan på sköra människor.
    jag trodde nog att vi hade ett bättre och starkare skyddsnät än vad vi har för de som föds sjuka...som jag...
  • Regnig måndag
    Annette 732 skrev 2012-03-20 15:59:49 följande:
    jag trodde nog att vi hade ett bättre och starkare skyddsnät än vad vi har för de som föds sjuka...som jag...
    Vi hade det innan psykiatrireformen ja. Redan då protesterade expertisen på området och utvärderingar många år senare visade att de hade rätt. Det ledde framförallt inte till mer kvalitativ vård utan att folk dog eller hamnade på gatorna.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Annette 732
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 16:03:03 följande:
    Vi hade det innan psykiatrireformen ja. Redan då protesterade expertisen på området och utvärderingar många år senare visade att de hade rätt. Det ledde framförallt inte till mer kvalitativ vård utan att folk dog eller hamnade på gatorna.
    jag har diagnoser med HÖG självmordsrisk blandannat.
    man föds sjuk och man föds in i fattigdom..trodde vi kommit längre i sverige faktiskt...
  • Anonym (Fattig, men rik)
    Donum skrev 2012-03-20 15:25:57 följande:
    Jag har förklarat för Regnig Måndag. Läs gärna de inläggen. Jag är inte intresserad av att upprepa samma sak igen. 

Det största felet i all kommunikation är att man inte pratar om samma sak. Därför är det bra att veta om vi pratar om samma sak, har samma definition på det vi pratar om!
    Med samma utgångspunkt i diskussionen behöver man inte bli oense eller prata förbi varandra.
    Det underlättar om man menar samma sak och utgår från samma kriterier när man diskuterar.

Jag upplever till exempel, eller det är till och med tydligt, att du inte utgår från en Riksnorm eller en Provberäkning när du diskuterar. Då blir din konversation mot oss skev. Det orsakar irritation och smutskastning - helt i onödan!

Därför ber jag dig att utgå från en norm med kronor och olika poster. Då vet vi andra hur vi ska förhålla oss till dina åsikter och huruvida vi ska diskutera med dig eller inte.
  • Billig trevnad

Ok. Vi konstaterar att det finns fattiga i Sverige.
    Hur anser ni att man ska förbättra välfärden? Genom att höja skatten, höja alla bidrag och ha mer generösa regler för de som vill ha bidrag? Tror ni att det kan få några negativa effekter?

• Regnig måndag
    Annette 732 skrev 2012-03-20 16:05:38 följande:
    jag har diagnoser med HÖG självmordsrisk blandannat.
    man föds sjuk och man föds in i fattigdom..trodde vi kommit längre i sverige faktiskt...
    Det jag tycker är så förbannat sorgligt är att man tittar historiskt så motsvarar samhället idag i mångt och mycket det vi hade runt 17-1800-talet när det kommer till förhållningssätt, fördomar och hur samhället behandlar de som saknar feta plånböcker.

På 1700-talet rådde en extremt hård kontroll på den fattiga befolkningen, var man fattig hade man kommunarrest och man tvingades tvångsarbeta (vägrade man blev det spinnhus alt fängelse). Jag vet att det finns en jämförande studie någonstans och slutsatsen är att kontrollen är hårdare idag än vad den var då.

Samhällsutveckling? Nja... Vi har blivit mer tekniskt avancerade, fått bättre vård och rätt till utbildning men som samhälle betraktat har vi gått bakåt med flera sekler.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Annette 732
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 16:09:16 följande:
    Det största felet i all kommunikation är att man inte pratar om samma sak. Därför är det bra att veta om vi pratar om samma sak, har samma definition på det vi pratar om!
    Med samma utgångspunkt i diskussionen behöver man inte bli oense eller prata förbi varandra.
    Det underlättar om man menar samma sak och utgår från samma kriterier när man diskuterar.

Jag upplever till exempel, eller det är till och med tydligt, att du inte utgår från en Riksnorm eller en Provberäkning när du diskuterar. Då blir din konversation mot oss skev. Det orsakar irritation och smutskastning - helt i onödan!

Därför ber jag dig att utgå från en norm med kronor och olika poster. Då vet vi andra hur vi ska förhålla oss till dina åsikter och huruvida vi ska diskutera med dig eller inte.
    bra sagt! för det kommer ner till disponibel inkomst hur man än vänder och vrider på det!
  • Annette 732
    Billig trevnad skrev 2012-03-20 16:09:28 följande:
    Ok. Vi konstaterar att det finns fattiga i Sverige.
    Hur anser ni att man ska förbättra välfärden? Genom att höja skatten, höja alla bidrag och ha mer generösa regler för de som vill ha bidrag? Tror ni att det kan få några negativa effekter?
    jag tycker man ska titta på hur mycket folk har kvar när hyra och räkningar är betalda.
    vad finns då kvar till mat och övrigt som kläder,hygien,nöje osv..
  • Lonlely Wolf
    Annette 732 skrev 2012-03-20 15:52:00 följande:
    kan du inte redogöra för dina inkomster/utgifter så kanske jag kan hjälpa dig?
    Inkomst  8000-8800 kr

Hyra             4000 kr

el                 300-400 kr

Fack                  287 kr

försäkr              189 kr

Tel/bredb/tv       510 kr

Enlig beräkningarna där så skulle man som ensam ha över 3000 kr.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?