• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Donum
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 15:20:12 följande:
    Men får är ju precis vad det handlar om...
    Det håller jag inte med om, men det är en annan diskussion. 
  • Annette 732

ser att ni pratar om mc donalds,måååånga är ÖVERKVALIFICERADE för att jobba på mc donalds.
    de anställer ingen som de vet snart kommer försvinna.

• Donum
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 15:18:39 följande:
    Kan du precisera och förklara; i den här tråden är det Riksnormen och Provberäkning som gäller:

www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/fors...
    www.socialstyrelsen.se/nyheter/2011december/n...

Detta är vad som anges och lagstadgats som lägsta nivå för skälig levnadsstandard.

Hamnar man på minus i Provberäkningen, kan man ha rätt till motsvarande belopp - eller däromkring - i försörjningsstöd.
    Hamnar man på eller under normen när mangör Provberäkningen, betraktas man som "fattig". Det är denna definition som gäller för den här tråden. Det är detta som TS beskriver, som länkarna hänvisar till.
    Jag har förklarat för Regnig Måndag. Läs gärna de inläggen. Jag är inte intresserad av att upprepa samma sak igen. 

• Annette 732
    Donum skrev 2012-03-20 15:14:54 följande:
    Nej, en missnöjd sprider det till 12 andra. En nöjd bara till 3. 

Nej, det är inte bättre i och med att du påstår att McDonaldspersonal sparkar på sina kollegor när det är ungefär så långt ifrån sanningen man kan komma. Är det något som man lär sig på McDonalds så är det hur beroende alla är av varandra för att det överhuvudtaget ska gå att få jobbet gjort. 
    på vilket sätt är du beroende utav dina medarbetare på macdonalds för att gå ut och torka borden eller regöra toaletten?
    svar inte alls!
  • Donum
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 15:21:33 följande:
    Nej om det är vi eniga.
    Och jag tror att du nu förstår varför jag frågade om det..

Ok, soppan är ok. Hur var det med logementet då? Är det tillräckligt anser du?
    Nu vänder du på det. Frågan gällde inte vad som är minimum utan att ha mer än det man behöver. Idag har i princip alla i Sverige (åtminstone de som vi vet om finns i Sverige) mer än vad som behövs för att klara sig, varför jag inte anser att det är riktigt att tala om det behövs mer för att inte vara "fattig". 
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-20 15:22:37 följande:
    Vi borde även kunna enas om alla inte kan få jobb, det skulle inte heller fungera för Sverige. En viss arbetslöshet behövs som landet är uppbyggt. Sen kommer vi alltid att ha människor som pga sjukdom eller handikapp inte kan försörja sig själva.
    Mja, förutom då ordvalet "få". Javisst behövs en viss arbetslöshet. 
  • Donum
    Annette 732 skrev 2012-03-20 15:25:30 följande:
    ser att ni pratar om mc donalds,måååånga är ÖVERKVALIFICERADE för att jobba på mc donalds.
    de anställer ingen som de vet snart kommer försvinna.
    Icke då. Jag blev "befordrad" knappt ett halvår innan jag skulle börja plugga på heltid i en helt annan stad, vilket jag gjorde klart på tidigt stadie eftersom utbildningen inför befordran kostar ganska mycket. 
  • Annette 732
    Donum skrev 2012-03-20 15:28:15 följande:
    Nu vänder du på det. Frågan gällde inte vad som är minimum utan att ha mer än det man behöver. Idag har i princip alla i Sverige (åtminstone de som vi vet om finns i Sverige) mer än vad som behövs för att klara sig, varför jag inte anser att det är riktigt att tala om det behövs mer för att inte vara "fattig". 
    ok,då vill jag höra DIN definition på VEM som är fattig,vilken SUMMA har personen ut efter skatt,för det är det i slutänden det handlar om!
  • Donum
    Annette 732 skrev 2012-03-20 15:26:30 följande:
    på vilket sätt är du beroende utav dina medarbetare på macdonalds för att gå ut och torka borden eller regöra toaletten?
    svar inte alls!
    Erh..?
    Jag är beroende av att alla gör det se ska för att det ska fungera. Om Pelle inte går ut och torkar borden så kommer folk inte ha någonstans att sitta och kommer folk inte att ha någonstans att sitta så kommer de inte handla, om de ens kommer in i restaurangen.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?