• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Donum
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 14:53:29 följande:
    Men det vet jag att det finns och att det inte är så ovanligt, sen finns det de som inte klarar sig så bra.
    Man kan inte hela tiden hänvisa till världssvälten eller att vissa klarar sig utan se att det problemet existerar utan att för den sakens skull hela tiden säga att det är den enskildas ansvar.
    Och därför har jag x antal gånger i den här tråden påtalat att det inte handlar om kronor och ören utan om andra saker, som t ex psykisk ohälsa. Har man t ex ett funktionshinder som innebär att man inte kan hushålla med pengar så hjälper det inte att man får mer pengar. De pengarna blir inte bättre hushållet med. 
  • Legacy
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 15:03:13 följande:
    Men vad menar du med det mer praktiskt?
    För det där är rätt flummigt och kan betyda i stort sett vad som helst.

Grundläggande behov är mat, värme och sex.
    Menar du att det räcker med att hysa in bidragstagare i logement, ge dem en slaf och servera dem en tallrik soppa?

Vad menar du med nödvändiga behov, kan du precisera?
    Är det tänder till den tandlöse? Han skulle kunna äta soppa.
    Eller medicin till den som har ont, man kan leva med smärta.
    Sen när är sex ett grundläggande behov
    A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station..
  • Anonym (vakna!)
    Donum skrev 2012-03-20 14:46:49 följande:
    Jag har träffat på ganska många 30+ under mina år på McDonalds. Jag började arbeta där när jag var 15 och bortsett från avbräck i form av utlandsresor och studier så jobbade jag där sammantaget i 14 år. Det är en grymt bra skola och en bra plattform för vidareutveckling. Ingen av de jag arbetat med under de åren har gått från McDonalds till arbetslöshet. De har alla haft både nytta och glädje av att arbeta på McDonalds. Det är synd att de har ett så dåligt rykte. 
    Du har helt rätt i att McD är en fantastisk språngbräda. Väljer en arbetsgivare mellan 2 kandidater med livärdig utbildning men där den ene har en termin extra statsvetenskap och den andre en termins arbete på McD så väljer 47% av personalcheferna den med erfarenhet från McD och 53 % den som har en termin extra statsvetenskap. 15% av McDs tidigare medarbetare är idag chefer. Så man ska absolut inte säga att det är ett skitjobb. Däremot kan inte alla få jobb på McD heller, men får man chansen tycker jag att man ska ta den.
  • Regnig måndag
    Donum skrev 2012-03-20 14:58:05 följande:
    Jodå, det brukar vara så att 1 missnöjd berättar för 12 personer medan 1 nöjd bara berättar för 3.
    Sparkat på sina kollegor?
    Nej, det märks verkligen att du inte har arbetat där. Jag har arbetat på... låt se... i alla fall 7 McDonaldsrestauranger. Det har varit en anmärkningsvärt god kamratskap på allihop. Jag är fortfarande vän med flera av dem jag arbetade med då. 
    Självklart är det så rykten sprids. En nöjd kund sprider det till 12 andra.

Jag berättade att jag inte jobbat där men det räcker att höra flera vittnesskildringar. Jag har lite svårt att förstå mig på denna erfarenhetsmentalitet som finns på FL. Om man inte påstår sig ha egen erfarenhet kan man förkasta det direkt.
    Ok, jag omformulerar mig: Jag har erfarenhet från flera McDonald och jag kan inte beskriva det i superlativ som du gör utan tvärtom. Att ta sig fram är enkelt om man sparkar tillräckligt hårt på sina kollegor.

Bättre så?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Donum
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 15:03:13 följande:
    Men vad menar du med det mer praktiskt?
    För det där är rätt flummigt och kan betyda i stort sett vad som helst.

Grundläggande behov är mat, värme och sex.
    Menar du att det räcker med att hysa in bidragstagare i logement, ge dem en slaf och servera dem en tallrik soppa?

Vad menar du med nödvändiga behov, kan du precisera?
    Är det tänder till den tandlöse? Han skulle kunna äta soppa.
    Eller medicin till den som har ont, man kan leva med smärta.
    Visst är det "flummigt". Om jag skulle göra en lista så skulle jag med sannolikhet allteftersom komma på att jag antingen glömt något eller borde ta bort något. Men, låt gå. Vi testar. 

Jag anser inte att sex ska räknas in som ett grundläggande behov i bemärkelsen att man på något sätt har rätt till det. 

Mat, värme, tak över huvudet, tillgång till sjukvård vid behov. Är det mindre flummigt?
  • Regnig måndag
    April barn skrev 2012-03-20 15:00:12 följande:
    Så du menar att det inte är den enskildes ansvar hur den lägger upp sin egen ekonomi? Jag har sett otaligt många människor som lever på bidrag som både röker äter på resturang och går på krogen, sen gnäller de över att pengarna de får inte räcker till mat. INTE mitt problem utan enbart den enskilde personens!
    Och om många precis som mig klarade sig utmärkt på bidrag så förstår jag verkligen inte varför andra inte också skulle kunna göra det, jag är verkligen inte född med en silversked i munnen utan har fått lära mig hur man hanterar sin ekonomi!
    Har jag skrivit det?

Min poäng var inte det egna ansvaret även om det var ett av orden jag skrev.
    Även i detta inlägg är poängen att det finns en fattigdomsproblematik i Sverige fastän du inte upplevt det själv.

Du har återkommande tagit världssvälten som bevis på att det inte finns fattigdom i Sverige. Finns det heller inget som heter måttlig smärta eftersom det finns de som lever i outsägliga plågor. Ja eller nej?
  • Donum
    Legacy skrev 2012-03-20 15:04:10 följande:
    Man vänder inte hamburgare på Mc Donalds doh Drömmer

Mc Donalds är troligen den viktigaste arbetsgivaren jag haft, de gav mig en bra grund att stå på inför mitt kommande arbetsliv i hur man förväntas prestera och bete sig. Jag jobbade med kollegor som var 50+, många av oss var mellan 20-30 och ett par mellan 30-50.

Vad är det som är så fel med att "vända hamburgare"? Har du själv stått där på golvet och försökt ta dig igenom ett 8timmarspass?    
    Agreed.

• Regnig måndag
    Legacy skrev 2012-03-20 15:05:03 följande:
    Sen när är sex ett grundläggande behov
    Mashlovs behovstrappa....
  • Anonym
    Legacy skrev 2012-03-20 15:04:10 följande:
    Man vänder inte hamburgare på Mc Donalds doh Drömmer

Mc Donalds är troligen den viktigaste arbetsgivaren jag haft, de gav mig en bra grund att stå på inför mitt kommande arbetsliv i hur man förväntas prestera och bete sig. Jag jobbade med kollegor som var 50+, många av oss var mellan 20-30 och ett par mellan 30-50.

Vad är det som är så fel med att "vända hamburgare"? Har du själv stått där på golvet och försökt ta dig igenom ett 8timmarspass?    
    Inget fel med att jobba där, jag är fullt övertygad att det krävs både fysisk som psykisk styrka, att det är både stressigt och pressande.

Jag pratar endast om att de som av olika skäl är arbetslösa, blivit friskförklarade av FK eller går på försörjningsstöd bara kan ta sig i kragen och skaffa ett arbete, att det finns massor med arbeten. De flesta massor av arbeten som inte kräver utbildning eller erfaren het är just snabbmatsbranschen och callcenter. 

Jag påvisar bara att alla faktiskt inte är mellan 18-25 år, många är betydligt äldre.
    Tror du att dessa ställen anställer 45+ utan erfarenhet på området, de som kanske är lite sjuka, lite slitna i kroppen, inte har lika mycket ork som en 20-åring? 
  • Regnig måndag
    Donum skrev 2012-03-20 15:07:27 följande:
    Visst är det "flummigt". Om jag skulle göra en lista så skulle jag med sannolikhet allteftersom komma på att jag antingen glömt något eller borde ta bort något. Men, låt gå. Vi testar. 

Jag anser inte att sex ska räknas in som ett grundläggande behov i bemärkelsen att man på något sätt har rätt till det. 

Mat, värme, tak över huvudet, tillgång till sjukvård vid behov. Är det mindre flummigt?
    Nu är ju sex ett grundläggande behov och det var därför jag frågade specifikt om det.
    Jag försöker sätta fingret på vad du tycker och tänker helt enkelt, lite lättare att diskutera då

Ja det blev lite mindre flummigt, tack.
    Så egentligen duger det med inhysning in i logement och en tallrik soppa enligt dig?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?