• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • April barn
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 13:13:38 följande:
    Det ska väl gälla alla eller?
    Som tex bibliotekarier och lärare. Deras utbildning motsvarar läkarnas i längd.

Om du menar det du säger ska de ha ett lönepåslag med minst 10-15 000.
    Jag antar att du röstar efter den tanken också och inte återremitterar din tanke med att de får ta sitt ansvar själva och höja sina löner själv!
    Självklart, jag skrev att alla som jobbar och/eller har en lång tuff utbildning bakom sig ska ha lön för det också. Nu är det ju så att alliansen sänker skatterna mycket för låginkomsttagare och lite för höginkomsttagare. Så den där skrämselpropagandan om att de rika blir rikare stämmer ju inte ett dugg.

Är det då rätt att min vän med bra utbildning ska betala bort nästan hela sin lön i skatt, så han måste jobba nästan dygnet runt för att få in så det räcker till, så han knappt hinner träffa sina barn. Bara för att skatterna och bidragen ska vara högre !?!
    MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Border
    April barn skrev 2012-03-20 13:30:32 följande:
    Jag tycker det är ett stort elakt hån mot de i andra länder som verkligen är fattiga. De som inte har någon bostad, som äter bananskal ur soptunnorna, som dör av svält, som måste sälja sina barn för att de andra syskonen ska kunna överleva!
    Så sitter vi i ett av världens rikaste länder Sverige och påstår att vi är fattiga, fy satan jag blir nästan förbannad!

Fast vi kan inte jämföra oss med det. Men om man tänker på det så inser man att vi har det mycket bättre här i Sverige.
    Det finns olika grad av fattigdom och i Sverige finns det fattiga, och då jämför man inte med U-länder 
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 13:32:12 följande:
    Det är oväsentligt utan det handlade om att man ska ha betalt efter utbildning.

Fö är inte ens prästers jobb ett kall, det är länge sedan vi officiellt avskaffade den typen av livegendom, det trodde jag att du visste.

Vad är skillnaden på en ingenjör som älskar sitt arbete och en lärare? F
    Eller du menar kanske att vi ska sätta lönen efter hur vi känner för våra jobb? I så fall så ligger väldigt många ingenjörer riktigt risigt till för det kan vara minst lika mycket kall fastän det handlar om maskiner.
    Det var menat som ironi, det finns faktiskt en hel del som tycker så. De låga lönerna finns främst i kvinnodominerade yrken medan alla dessa tekniker finns i mansdominerade branscher.
    Kvinnorna har  valt sina yrken för att de är så vårdande och tycker om  att ta hand om andra, medan männen kämpar och sliter och leder samhället framåt.

Har läst så många gånger om att de inom vården mest fikar, skvallrar och bäddar någon säng ibland, så lönen är alldeles lagom. 
  • Regnig måndag
    Jag tycker det är ett stort elakt hån mot de i andra länder som verkligen är fattiga. De som inte har någon bostad, som äter bananskal ur soptunnorna, som dör av svält, som måste sälja sina barn för att de andra syskonen ska kunna överleva!
    Så sitter vi i ett av världens rikaste länder Sverige och påstår att vi är fattiga, fy satan jag blir nästan förbannad!
    Förklara vad det ena har med det andra att göra och hur du kan göra den jämförelsen annat än i syftet att få andra att sluta prata om det du finner obekvämt?

Det du gör är att prata emot all världens expertis, har du berättat för dem om din ståndpunkt?
    Jag gissar att de skulle bli överlyckliga eftersom det här löser problem av mångmiljardklassen globalt sett.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Guy Gadbois
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-20 13:16:31 följande:
    Precis så är de. Om moderaterna hade tagit av det rikas löner då hade det blivit ett RAMASKRI........Nej ta från den fattige och ge till dom rika. Trampa på den som redan ligger. Det är moderaternas mellody.
    De rikas löner tillhör enskilda personer, medan statliga medel tillhör alla och fördelas enligt de kriterier staten ställer upp.

Staten kan inte ta enskilda personers egendom. De kan höja skatten, men det innebär ju inte i sig att de extra pengarna fördelas till dem som redan ligger.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-03-20 13:39:39 följande:
    Det var menat som ironi, det finns faktiskt en hel del som tycker så. De låga lönerna finns främst i kvinnodominerade yrken medan alla dessa tekniker finns i mansdominerade branscher.
    Kvinnorna har  valt sina yrken för att de är så vårdande och tycker om  att ta hand om andra, medan männen kämpar och sliter och leder samhället framåt.

Har läst så många gånger om att de inom vården mest fikar, skvallrar och bäddar någon säng ibland, så lönen är alldeles lagom. 
    Aha...
    Jag fattade inte det.
  • Donum
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-20 13:04:47 följande:
    Vad menar du met det.......Det beror vä antagligen på att jag bor i en studentstad och att dem går före i allt.
    Jag menar just det - vad tror du att det beror på?
    Jag har bott lite varstans i landet (och världen också för den delen). Jag har bott i studentstäder, industristäder, storstäder, småstäder, byar, från norr till söder. Jag har aldrig någonsin varit med om att bli nekad arbete med motiveringen att de hellre vill ha studenter. Det låter som en dålig ursäkt. Vilken arbetsgivare tackar nej till någon som de uppfattar skulle vara dem till gagn, vare sig det är en student eller ej..?
  • Regnig måndag
    April barn skrev 2012-03-20 13:36:43 följande:
    Självklart, jag skrev att alla som jobbar och/eller har en lång tuff utbildning bakom sig ska ha lön för det också. Nu är det ju så att alliansen sänker skatterna mycket för låginkomsttagare och lite för höginkomsttagare. Så den där skrämselpropagandan om att de rika blir rikare stämmer ju inte ett dugg.

Är det då rätt att min vän med bra utbildning ska betala bort nästan hela sin lön i skatt, så han måste jobba nästan dygnet runt för att få in så det räcker till, så han knappt hinner träffa sina barn. Bara för att skatterna och bidragen ska vara högre !?!
    Så det säger du att det inte stämmer ett dugg att rikare har blivit rikare.
    Visa källa på det!

Nu är det andra gången du pratar emot ungefär alla som kan och vet något, det bekymrar inte dig?
    Hädanefter bör du skriva att du anser, tycker, tror och inte lägga fram det som en sanning.

Din vän betalar inte bort hela sin lön i skatt, det där är bara fånigt och det tar ifrån dig den lilla trovärdighet du har kvar.  Jag ids inte bemöta sånt där nonsens, vill du bli bemött i det får du lov att omformulera dig på ett sätt som stämmer med verkligheten!
  • Lonlely Wolf
    Den här tråden handlar om fattiga i Sverige. Öppna ögonen och inse att det finns fattiga i sverige. Det finns bostadslösa i sverige. Jag har med egna ögon sett folk gräva i soptunnorna efter mat och annat här där jag bor.
  • Regnig måndag
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-20 13:47:46 följande:
    Den här tråden handlar om fattiga i Sverige. Öppna ögonen och inse att det finns fattiga i sverige. Det finns bostadslösa i sverige. Jag har med egna ögon sett folk gräva i soptunnorna efter mat och annat här där jag bor.
    Men det var väl det hon menade att det inte finns därför att det finns såna som svälter, så tolkade jag det.

Det är fullt ekvivalent med att säga till någon som har ont att den inte har det och att måttlig smärta inte finns  för det finns de som har outhärdliga smärtor!
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?